Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 9566 ggr
MonisN
9/17/09, 12:40 AM

Pizzadeg italiana - Recept

1 plåt.

Den här degen är nog så nära man kan komma en äkta pizzabotten i en svensk elektriskt ugn och med svenskt vetemjöl. Detta tack vare durumvetet. Har du inget durumvete går det också bra med vetemjöl, men då blir det mer svensk style.

25 gram jäst (½ paket)

2 deciliter kallt vatten

2 matskedar olivolja

3/4 tesked salt

50 gram durumvete

250 gram vetemjöl special

Blanda alla ingredienser utom saltet och kör med degkrokarna till elvispen cirka 10 minuter. Efter cirka 7 minuter häller du i saltet. Låt jäsa cirka 1 timme.

Värm upp ugnen med en plåt eller baksten inne till 250º.

Kavla eller tryck ut degen och lägg den på ett bakplåtspapper. Lägg på fyllning vad du gillar.

Tag ut plåten eller stenen och dra över pappret med pizzan till den varma plåten eller stenen och grädda cirka 15-20 minuter. Strö gärna ruccola över pizzan när du tar ut den. Pizzasallad är också gott till!

 EDIT: Efter att ha testat flera olika varianter på knådtid och ugnsvärme har jag ändrat lite i receptet för att det ska bli en optimal deg. Använder man ljummet vatten blir jästiden något kortare. /MonisN

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
9/17/09, 10:27 AM
#1

Detta ska jag göra nästa gång det är pizzatajm här  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

salasso
9/17/09, 12:02 PM
#2

Mycket spännande!

Jag bara dreglar,

Det finns ingen smajlis med dregel, det får bli foten i stllet.Foten i munnen

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
9/17/09, 12:07 PM
#3

Kommer provas här också, Monis ruccolla är väldigt gott på pizza

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2/26/10, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Man kan även göra supergoda frallor av pizzadeg. Satsen räcker till 6 stycken normalstora. De blir frasiga och goda på ytan precis som en pizzabottenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2/26/10, 4:40 PM
#5

Man kan också rulla ut degen till ungefär 1 centimeter tjocklek och efter jäsning skär man med en kniv rutor och skär nästen genom degen, sen bakar man det i ugn. Det gjorde de i pizzarior i Schweiz. Mums…..Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2/26/10, 5:35 PM
#6

På italienska restauranger får man ibland bröd av pizzadeg. Det är kanongottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2/26/10, 8:57 PM
#7

Yepp!Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

zissi
2/26/10, 9:01 PM
#8

När affär´n inte hade färskt bröd gick gubben till närliggande pizzeria och frågade om du hade färskt bröd att köpa och då fick han som två runda pizzabottenliknande brödbitar som var delade i 4 delar var. Han fick brödet i en kartong och det var ljummet och underbart gott när han kom hem.

Blir nog till att baka din pizzabotten Mona. Ska skriva upp durumvete på notan. Ingen aning om de har det i våra butiker, men det är väl bara att jag inte tittat efter det förut och därför inte sett det.

[Asta]
2/27/10, 11:35 AM
#9

Jag gör en lite liknande pizzadeg, men den ska först jäsa en gång och sedan ska den kalljäsa i kylskåp i minst fem timmar. Den blir då superseg och man kan nästan kasta runt med den så som pizzabagarna gör. Vi brukar göra den dagen innan man ska ha den och den kan också stå något extradygn i kylen utan problem.

MonisN
2/27/10, 11:38 AM
#10

#9 Knådar eller viker du den en gång till då innan den åker in i kylen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2/27/10, 12:00 PM
#11

Inte direkt knådar -  jag delar upp den i sex "bullar".  Där en bulle motsvarar en pizza. De kan faktiskt stå i kylen ett par - tre dagar. Använder iskallt vatten i degen istället för ljummet.

MonisN
2/27/10, 1:29 PM
#12

Jag ska prova det nästa gång. Jag använder alltid kallt vattenFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
11/9/11, 12:52 PM
#13

#11 Jag testade att spara deg i några dagar i kylen för ett tag sedan, och det funkade hur bra som helstGlad

Idag ska jag göra pizza igen! Det är gott med hemlagadTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
5/19/12, 12:44 PM
#14

I dag är det pizzatime! MumsTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


kjellon
5/31/12, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Testa att blanda samman:

600 gram vatten
750-800 gram mjöl(special)
10 gram jäst
20 gram salt

Detta ska inte knådas, utan bara blandas samman så inget "torrt" finns kvar.
Ställ detta att jäsa 8-12 timmar i rumstemp. Du kommer då att ha en deg som bubblar fint.
Häll ut den på bakbord, rundriv degen till den spänner upp sig ordentligt.

BRÖD:
I detta läge kan du lämna den ett par timmar under handduk, slänga hela "bullen" i en gjutjärnsgryta som du värmt i ugn (230°C) kör den 45-50 minuter(96°C) och du har ett helt sagolikt gott bröd

PIZZA:
Efter att du rundrivit enligt ovan kan du dela degen i lagom bitar, tror 8 st är lagom stora. Dessa lämnar du att jäsa någon timma eller 2. Ställer du dessa i kylen kan du återanvända dem ett par tre dagar.

Var generös med mjöl vid utbak(kolla gubbarna på er lokala pizzeria någon gång så förstår ni vad jag menar med generös med mjölet) för degen är riktigt kladdig, men rejält seg vilket gör att du lätt kan skapa otroligt tunna bottnar.

Detta recept är identiskt med många pizzeriors. Har till och med låtit lokala pizzasnubben göra pizza till mig på denna deg i sina ugnar. Han bara ryckte på axlarna och sade att detta är precis så han gjort i alla år.

DesK
5/31/12, 8:25 AM
#16

Kjellon detta ser ut att vara ett toppenbra recept Glad För att det ska bli lättare att hitta via sökfunktionen, lägg det gärna i en egen tråd här på sajten Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
7/15/12, 12:37 PM
#17

Idag är det pizzatimeTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: