Annons:
Etikettbröd-med-fördeg-eller-skållning
Läst 4305 ggr
MonisN
2009-10-09 19:36

Recept - Baguetter

Deg 1 fördeg:

5 gram jäst

300 gram (3 deciliter) kallt vatten

300 gram vetemjöl special

Deg 2:

15 gram jäst

200 gram (2 deciliter) kallt vatten

100 gram (1 deciliter) kall mjölk

1 sats fördeg

1 ägg

2 matskedar socker

1 matsked salt

480 - 540 gram vetemjöl special

Vatten till pensling, och eventuellt flingsalt att strö över.

  1. Lös upp jästen i vattnet till deg 1 i en bunke.
  2. Tillsätt mjölet och blanda till en slät deg.
  3. Låt stå i rumstemperatur i minst 4 timmar eller i kylen över natten.
  4. Smula ner jästen i hushållsassistenten, tillsätt vatten och mjölk och lös upp jästen. (Har du ingen assistent får du vara beredd att använda dina biseps dubbelt så lång tid)!
  5. Tillsätt fördegen, ägg, socker och mjöl. Arbeta degen på låg växel i cirka 12 minuter.
  6. Tillsätt saltet och kör ytterligare 3 minuter.
  7. Låt jäsa cirka 1½ timme under bakduk eller i en plastlåda med lock.
  8. Häll upp degen på väl mjölat bakbord och dela den i 4 delar. Tryck försiktigt ut varje del till en rektangel och vik ena långsidan mot mitten och sen andra sidan på samma sätt. Tryck försiktigt på skarven och vik dubbel.
  9. Lägg skarven nedåt eller vrid dem och lägg dem på baguetteplåt eller en mjölad duk. Drag upp duken mellan varje degrulle så att dom behåller formen.
  10. Låt jäsa cirka 1 timme.
  11. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
  12. Pensla baguetterna med vatten och strö eventuellt över flingsalt. Gör några snitt med en vass kniv.
  13. Flytta över baguetterna, om de ligger på duk, till en plåt.
  14. Ställ plåten mitt i ugnen och sänk temperaturen till 200 grader efter cirka 5 minuter.
  15. Grädda ungefär 30 minuter eller tills de fått fin färg.

TIPS! Ställ en oöm långpanna på ugnsbotten när du sätter på ugnen och häll på en kopp vatten när du sätter in baguetterna. Vädra ut ångan mot slutet av gräddningen genom att öppna ugnsluckan några gånger.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2009-10-11 00:18
#1

Dessa baguetter passar finfint till räkmackor och mycket mer  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SvenA]
2009-10-12 22:37
#2

Vad kul att läsa ett så välskrivet recept ¨å även jag kan förstå det med skärmläsaren

MonisN
2009-10-12 23:52
#3

Tack Sven! Det är just det som är meningen, att det ska gå lätt att läsa med skärmenFlört Säg gärna till även om det är svårt. Bara då kan vi bli bättre.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-02-23 16:57
#4

Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Min yngsta dotter hade beställt dessa till matsäck på friluftsdagen idag. Så igår satte jag fördegen till dessa baguetter någon gång på förmiddagen och lät denna stå i 4 timmar. Sedan gjorde jag själva degen ich ställde denna att jäsa. Jag blev lite upptagen i telefonen med en gammal kompis som jag inte har pratat med på länge. Detta märkte min äldsta dotter som rakst började baka ut brödet. Det var bara det att hon inte visste vilket recept det var, så hon gjorde ungefär som jag brukar göra. 2 limpor på plåten och gräddade dem i fallande ugnstemperatur. De blev urgoda Tungan ute och lilltjejen var också glad över sin systers fina bröd Glad men undrade så klart var baguetterna tagit vägen. Lilltjejen löste det galant med att ta med sig ena halva limpan med massor av pålägg. Bildbevis hann jag tyvärr inte med för brödet är slut! Skrattande Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-02-23 17:03
#5

Haha! Ja, baguettedeg passar till mycket! Synd att du inte hade kameran i högsta hugg. Kan du göra om detFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-02-23 17:06
#6

Tja, så är det ibland…. ock vad kul att hon lyckades så bra…..Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
2010-02-23 17:06
#7

Ja fast jag ska nog göra som du har skrivit för käre sambon har önskat sig baguette med räkor på och vitt vin till nån kväll framöver  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-02-23 17:08
#8

Vill ni ha sällskap..Flört

Nähä, inte det…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-02-23 17:10
#9

Var ju lixom tänkt för tu man handkväll  Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: