Annons:
Etikettbakprat
Läst 3067 ggr
MonisN
2009-09-29 00:14

Kanelbullens dag den 4 oktober

Egentligen kanske detta inlägg inte hör hit bland matbröden, men jag vill ändå påminna alla bakentusiaster att nu på söndag den 4 oktober är det kanelbullens dag! Eftersom det går att baka kanelbullar även på vildjäst så tycker jag bullarna passar även här.

Så alla baknödiga baknördar, eller bara bullälskare, fram med kavlen och sätt igång! Det skulle vara roligt med massor av bilder på era härliga bullarTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


  • Redigerat 2021-06-12 10:47 av DesK
Annons:
[Asta]
2009-09-29 13:09
#1

Det är väl en bra påminnelse. Brödbakare brukar också gilla att baka vetebröd. Det är ju nästan bröd. Själv fortsätter jag nog med vanlig jäst till mina kanelbullar dock.

MonisN
2009-09-29 13:12
#2

Jo jag fortsätter också med vanliga jäst, men numera kalljäser jag även bullar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2009-09-29 19:49
#3

Här är ett fruktbröd med kanel  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2009-10-01 09:10
#4

Brödet med torkad frukt är ju ett mellanting mellan matbröd och kaffebröd. På Bakverk finnes det kanelbullerecept och mycket annat gott  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Asta]
2009-10-04 18:25
#5

Här har vi just inmundigat hembakta kanelbullar. Riktigt gott. Länge sedan jag bakade kanelbullar. Kör med en Karlsbaderdeg - blir väldigt luftiga och fina bullar.

MonisN
2009-10-04 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Vad är det i en karlsbaderdeg? Mer smör?

Satte in en bild i den andra bulltråden, men det blir en dublett här också!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Asta]
2009-10-04 21:22
#7

Härlig bild!

Beror nog på vilken vetedeg du gör. I Karlsbadern är det 125 gram till 5 deciliter vätska. Istället har du 4 äggulor.

Den stora skillnaden är väl att man gör du en fördeg, åtminstone i det receptet jag använder.

MonisN
2009-10-04 21:42
#8

Menar du att du byter ut smöret mot äggulorna?  Eller har du alltihop? Jag har börjat ha i ett ägg i bulldegen, den blir både lätt att jobba med och ger luftiga bullarTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2009-10-04 21:47
#9

Nej jag har både och! Kanske skrev lite konstigt ser jag nu. Är lite trött idag. Både smör och äggulor. Och en fördeg.

Dagens bullar.

kanelbullens dag by you.

MonisN
2009-10-04 22:41
#10

Vilken stor härlig bild! Man får lust att ta en tuggaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2009-10-05 00:16
#11

Bidrar inte med bild idag, men kan tala om att jag har både hela ägg (utan skal) och kesella i min bulldeg  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Asta]
2009-10-05 09:58
#12

Kesella har jag i när jag gör lussebullar. Fick lära mig att det motverkar torrheten som saffranet kan ge.

MonisN
2009-10-05 10:15
#13

Precis som Asta har jag också Kesella i lussebullar. Jag använder också vit baksirap istället för strösocker i alla sorters bullar. Det gör dom mjukare och torkar inte lika fort.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2009-10-06 12:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är mina kanelbullar!  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
2018-09-28 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

På torsdag är det kanelbullens dag. Eftersom jag ändå hade ugnen igång efter att jag bakat surdegsbröd, så blev det lite kanelbullar också.

Testade ett nytt recept idag, som egentligen var till lingonsnurror, men jag bytte ut lingonfyllningen mot kanelfyllning och gjorde vanliga kanelbullar. Det var en smidig deg som inte kladdade, så den var lätt att arbeta med - och gott blev det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-04 10:33
#16

Ni glömmer väl inte kanelbullens dag idag. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-10-04 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Idag är det kanelbullens dag. Jag bakade en lite annorlunda variant i år, nämligen släta bullar med fyllningen inuti. De är dessutom både veganska och sockerfria - och smakar lika gott som traditionella bullar. (Inget pärlsocker dock, eftersom de är sockerfria.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: