Annons:
Etikettbakprat
Läst 7133 ggr
MonisN
2009-10-22 16:22

Bilder på MISSLYCKADE bak!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan ju inte lyckas jämt! Mina äpplemuffins idag var svåra att få ur formarna. Fick gräva ur dem med en gaffelObestämd Men dom var godaTungan ute

Har du en bild på något du misslyckats med? Eller kanske en rolig historia där allt gick åt fanders?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
2009-10-22 16:52
#1

Så gräsliga blev dom väl inte Monis ifall de gick att äta, om någon påpekar nåt kan du ju alltid säga att barnen exprimenterat. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-10-22 17:00
#2

En del hattar sitter löst, men det ser man tyvärr inte på bilden! Jag tänkte man kan servera dem med vaniljsåsTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-10-22 17:21
#3

Låter gott.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-10-22 18:16
#4

Jag kommer! Är kaffet klart snart?  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

mammaz
2009-10-26 10:31
#5

Jag tycker dom är fina. KonstnärligaSkrattande Passande i svamptider,  då jag tycker dom ser ut som kantareller.

Dom var säkert mycket goda!

Kram från mig

[Asta]
2009-10-27 11:45
#6

Hm - jag skulle tagit bild på mina frukt och nötbröd. Som jäste jättemycket. Åt sidorna! Jätteplatta men jättestora. Dock väldigt goda. Nästa gång gjorde jag dem i en form så att de tvingades jäsa uppåt. Mycket bättre.

Annons:
MonisN
2009-10-27 12:03
#7

#5 Ikeas nya muffinspanna är lite smalare hål och blir väldigt fina i formen om man lägger i mycket smet så dom jäser upp och ut på kanternaGlad Tyvärr smörjde jag med lite olja, det brukar gå bättre med smör, då lossnar dom lättre.

#6 Ja, det var synd att du glömde fotaFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2009-10-27 12:09
#8

Nu bakar jag inte muffins sådär jätteofta, men när jag gör det brukar jag använda pappersformar fast jag har en silikonform. Så slipper jag smörja alls och det är inte några problem att få upp dem. Har misslyckats någon gång för mycket.

MonisN
2009-10-27 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En annan bild på lyckade muffins i samma panna!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-04-30 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi köpte en ny spis, med induktionshäll och kopplade in den, då sa det Poff! FörvånadHela huset blev strömlöst. Redan innan hade jag satt deg som jag hade tänkt baka av i den nya ugnen. Här stod jag alltså med färdigjäst bröd, men ingen fungerande ugn. Jag packade in formarna i plastpåsar och ställde i frysen, idag tog jag fram dem och lät dem tina nästan helt, innan jag satte in dem i varm ugn. Min tanke var att det kanske skulle funka ungefär som "Bake-Off" men nix det gjorde det inte. Gråter Så här ser bröden ut. Ja ja fåglarna bilr glada i alla fall Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-04-30 21:32
#11

Ajdå, vad trist. Hum, vad är det för bröd?! Skulle tro att bake off bara fungerar på frallorObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-04-30 21:48
#12

Det var menat att bli rostbröd av bakferment. Jo kanske är det så att bara frallor funkar för oss hemmabagare, men det finns ju massor av bake-offbröd i butik, även hela limpor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-04-30 22:07
#13

Vad då platt? Förvånad

(Har nog visat bilden i någon annan tråd. Det var första brödet jag bakade i min nya assistent för ett tag sedan)

Annons:
DesK
2010-04-30 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Zissi japp den bilden finns här nån stans, men det gör ingenting. Så här ser mina bröd ut när jag skurit isär dem

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Asta]
2010-05-01 00:31
#15

#14 - de såg riktigt roliga ut i den vinklingen.

storost
2010-05-01 12:42
#16

#14 i varje fall har de jäst ordentlig - jämt fördelade bubblor.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-05-05 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tyvärr luktade det inte särskilt gott, så jag slängde ut det i skogen till de vilda djuren. Gissa vad som hände härom dagen när vi var ute med våra voffsingar. Jo Todd hittade en av brödbitarna och bar hem den och grävde ner den här på tomten Glad Att gräva ner brödbitar är ett av hans nöjen. Bifogar en bild på Todd när han väldans slarvigt gräver ner en bit tortillabröd. Senare gick Teddie dit och grävde upp den Flört Då hade jag tyvärr inte kameran till hands.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-07-02 18:48
#18

SkrikandesSkrikandesSkrikandesGråter Jag som skulle göra så goda "släktlimpor" till grabbarna när de kommer hem i sommar. Typiskt när man ska baka till något speciellt. Jag la i av kornmaltet jag köpte på Saltå kvarn också så de skulle jäsa lite extra bra, bli lite godare än vanligt ……….

SkämsObestämdGladSkrattande Skärpning, inte deppa för så lite.Gubben tog lite smör på en överjäst och kletig brödskiva och sa att det smakade riktigt gott. Det var mycket, mycket snällt sagt Obestämd

Nu har jag deppat färdigt för denna gång och Leilas frukt- och nötbröd ligger så fint i sina formar och jäser och ska snart gräddas.

DesK
2010-07-02 18:57
#19

Ja men de ser ju riktigt charmiga ut Glad Gubben din har nog rätt Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-07-02 19:00
#20

Alla runt omkring mig är mycket, mycket snälla idag tror jag….

Tack Glad

Annons:
MonisN
2010-07-02 20:31
#21

#18 På bilden ser dom i alla fall goda ut! Att formen är lite oregelbunden spelar ju ingen rollTungan ute

Jag har precis ätit chili con carne och en skiva nytinat surdegsbröd gjort på äpplejästen, och Bregott med havssaltTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2010-07-02 20:40
#22

Kan ju säga som jag sa till min syster när hennes bröd blev alldeles platta. Det är ju bara att vända på dem och sätta smör på

[TrevorS]
2010-07-04 14:35
#23

Oj oj oj, jag har misslyckats totalt när jag har bakat. Skulle baka till en fest och av någon konstig anledning hällde jag i vanlig jäst i sockerkakan och bapulver i kanelbullarna. Vill påpeka att jag var stressad och innan dess hade bakat tre olika sorters kakor med choklad, vanlin och en med kola. Vilket fall som hellst så ville inte kanelbullarna jäsa men som tur var blev de lite "fluffigare" när jag körde dem i ugnen. Sockerkakan blev bubblig i hörnen och i mitten platt och blev pannkaksliknande.

Tyvärr har jag ingen bild på det, men ville dela med mig av historien. Skrattande

[TrevorS]
2010-07-31 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Bakade fiffi-rutor (eller vad man vill kalla dem) igår. Jag råkade göra smeten lite för lös så den rann ut lite förmycket så den blev inte så hög som jag hade tänkt.

MonisN
2010-07-31 18:22
#25

#24 Såna kakor älskar jag! Jag tar alltid i mer kakao än receptet säger eftersom jag älskar mycket choklad. Synd att dina blev misslyckade för det är en del jobb tycker jag med glasyr som ska göras och strykas på. Men men, det är bara att ta nya tag och göra en tillTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-07-31 18:42
#26

#25. Det brukar jag också göra, älskar kakao. Glasyren är lättast, jag blandar bara lite vatten med kaffepulver, sedan kakao med florsocker och sedan ihop allt. Kladda på så torkar det efter någon minut, kan man ta på även om kakan är varm då kan man bre ut den över hela utan problem. Skrattande

Du vi har ätit upp den i alla fall inget fel på smaken, men som du säger, jag borde göra den igen. Får se till att misslyckas igen så man får göra om den. Oskyldig

[TrevorS]
2010-08-08 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Om ringklockan stannar (trots att man dragit upp till max)

Annons:
DesK
2010-08-08 22:51
#28

Wow vilken häftig bild! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-08-08 23:02
#29

Det ligger nästan jämt mjöl på bänken men detta är 6:e brödet idag jag bakar.Skrattande

Jo visst blev det fint men ack så jobbigt att få ihop, men det gick. Skrattande

DesK
2010-08-08 23:07
#30

Jisses ni är verkligen storkonsumenter av bröd Skrattande Baka på så att vi får fler recept och bilder Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-08-08 23:09
#31

Jag bakar nästan alltid samma ska köpa lite frö och annat mjöl sedan i framtiden vore trevligt att testa något nytt. Vi fryser in brödet också, nu har vi för en månad så kan jag ta det lugnt tills början av nästa månad. Nu blir det snart kakor istället. Skrattande

zissi
2010-08-25 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag toppar nog ligan här snart Rynkar på näsanSkäms

Jag förstår inte vad jag gör för fel Obestämd. Gjorde Farmors lantbröd (Loucars recept) i dag och det blev platta, stabbiga limpor som inte jäste upp som de skulle alls. Man skulle pensla de ogräddade bröden med olja så det skulle vara lättare att sära dem som färdiggräddade, men det behövdes verkligen inte. De låg och skrek efter varandra i stället Skrikandes. Jäste lite extra mot vad det stod i receptet och det är ju kalljäsning så jag kan ju inte ha skollat jästen heller. En skållning gjorde jag i går kväll och sen hade i 25 gram av jästen när skållningen svalnat. Resten av jästen (50 gram) tillsattes i dag tillsammans med salt, sirap, ägg och resten av mjölet. Sen jäste degen i bunken drygt en timma och sen på plåten nästan en timma igen.

Jag gjorde likande limpor på försommaren med liknande resultat.

Har ni någon susning var jag gör fel någonstans?

storost
2010-08-25 21:52
#33

Det ser ut, att det är lite kladdig i nedre delen av brödet. Sen är det jättemycket rågmjöl i som behöver syra i degen - för att ge en så luftigt inkråm som med vetemjöl. I vetemjölet finns det gluten som gör att brödet har struktur och blir fluffig och luftig. I råg finns det ett ämne som heter petosane som förhindrar att just det proteinet kan utveckla sig. Därför behövs syra för att stoppa petosaner att motverka proteinet som gör att degar blir också fluffig.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2010-12-15 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Igår skulle jag snabbt baka ut en surdegslimpa, medan jag höll på med en massa annat. Resultatet blev som det blev SkämsObestämd Fast familjen är snälla, det säger att det går att äta Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2010-12-15 11:54
#35

Det ser lite blekt ut, men det kanske smakar braSkrattande Blir du inte av med det sista så ge fåglarna det, dom älskar surdegsbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-12-15 12:16
#36

Inte bara blekt! Det har ju spruckit och så vidare Skrikandes Fåglarna och voffarna får slåss om alla våra brödkanter Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
2010-12-16 20:50
#37

Den här tråden gillar jag. Tack för att ni delar med er Glad



[TrevorS]
2010-12-17 00:19
#38

Jag har faktiskt gjort massor av fler missar, glömde av att denna tråd fanns kunde delat med mig av lite kul.

MonisN
2011-01-24 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Idag var jag uppe långt före tuppen. Satte en fantastisk deg till två bröd. När det blev dags för gräddning ser jag att det uppvägda saltet fortfarande står kvar på bänken. JäklarSkrikandesSkrikandes

Småfåglarna blir i alla fall glada för dom älskar surdegsbröd! Sällan dom får det så färsktFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-24 13:57
#40

Asch då Mona ibland är minnet bra men kort! Flört Tyst Det ser ju i alla fall fint ut Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-24 14:15
#41

Det värsta var att det var ett kalasbröd, men det var inte gott utan saltGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
MonisN
2011-05-21 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Så har jag då bakat den första kakan utan ägg för att kunna göra en tårta till en äggallergiker. Det gick så där bra Obestämd

Kanske har något tips om hur man lyckas?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-05-21 12:19
#43

Hoppsan det ser lite tilltuffsat ut Förvånad TrevorS har nog lite goda råd att komma med Glad

Kul att du väckte denna gamla roliga tråd! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-05-21 14:28
#44

MonisN, jag har aldrig haft problem direkt, jag använder i för sig oftast silikonform eller teflonform. Men det ska gå bra i vanlig form också. Är det lös smet brukar jag smörja och strö lite ströbröd, det gör stor skillnad. Annars  brukar jag värm upp ugnen sedan hälla på smeten och in i ugnen dirrekt, alltså inte låta smeten vara i formen mer än någon minut innan jag sätter in den i ugnen.

MonisN
2011-05-21 15:43
#45

Formen är en teflonform, men jag smörjer den alltid och det har aldrig fastnat tidigare. Jag ska ta ströbröd när jag gör en ny kaka utan ägg. I vanliga fall använder jag aldrig ströbröd som är helt onödigt, men kanske nödvändigt för just den här kakan som var kladdigare och stabbigare än en kaka med ägg.

Hoppas jag slipper lägga in en ny bild i den här tråden, på denna kakan i alla fallFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-05-21 16:26
#46

Har faktiskt aldrig haft sådant problem heller, bakar muffins och liknande dagligen. Så det är lite märkligt. Har du vispat smeten tillräckligt länge? Följde du receptet från min blogg? Hade du i fett i smeten?

MonisN
2011-05-21 16:37
#47

Smeten skulle bara röras ihop.  Det var 50 gram smält smör och 2½ deciliter mjölk tillsammans med mjöl, socker och bakpulver. Jag använde inte ditt recept, men ska nog försöka med det istället.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2011-05-21 16:44
#48

TrevorS, kan jag använda ditt recept på muffins och utesluta morötterna till en tårtbotten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2011-05-21 21:12
#49

Aha, det kan vara mjölken som spökar i så fall. Frågade en kompis som inte tål ägg, de brukar få köra på med rejält med ströbröd eller mannagryn när de gör den bottnen.

Morötterna är mest för att fylla ut så det borde gå att köra det. Dock vet jag inte hur resultat blir med smör och mjölk tyvärr.

[TrevorS]
2011-05-21 21:13
#50

I för sig kan du använda linfrökross/linfrömjöl eller linfrön som du kör i mortel 2 msk linfrökross blandas med 4 msk vatten och ersätter 1 ägg när man bakar med mejeriprodukter har jag för mig.

Du kan köra med hela linfrön men inte alltid uppskattat i kakor.

MonisN
2011-05-21 23:27
#51

Tack för tipsen TrevorS. Jag ska ösa på med ströbröd eller kokos och prova igen. Kanske jag skulle utesluta mjölken och ta vatten istället. Linfrön tror jag att jag utesluter eftersom det ska vara till en tårta. Morötterna kanske inte är så dumt i alla fall. Kanske kan funka.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-05-22 11:04
#52

Du kan mixa ner lite havregryn med vattnet innan du börjar så blir smakar det mer som att det är mjölk i.

Anterrabae
2011-05-22 15:02
#53

Annars finns det en produkt som heter NoEgg i affären, det är en majasstärkelseprodukt som har givits bindande egenskaper. Jag brukar ta det för säkerhets skull när jag vet att kakan "måste" hålla i hop. Det blir lite bättre.

Ett annat tips är att byta hälften av mjölet mot potatismjöl som binder bra, då blir kakan lite segare ungefär som rulltårtsbotten.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-05-22 15:40
#54

Håller med #53.

MonisN
2011-05-22 18:13
#55

Oj, nu är det många bra förslag! Det som känns enklast för mig just nu är att byta ut lite av vetemjölet mot potatismjöl. Ska man ersätta med lika mycket potatismjöl? Til exempel 1deciliter vete mot 1 deciliter potatismjöl.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2011-05-22 19:19
#56

Ja, byt lika mot lika. Det brukar bli bra i smeter, i deg är det lite känsligare, då är det kanske något mindre potatismjöl.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-05-22 22:51
#57

Tack då ska jag testa detta i morgonGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-05-23 20:25
#58

Mona, det går också jättebra med malda nötter istället för ströbröd eller kokos för att degen inte ska fastna i formen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-05-23 20:31
#59

Tyvärr går inte nötter eftersom hon är allergisk mot det också. Kokos har jag funderat på, men vet inte om hon gillar. Det blir ju mycket kokossmak även om man bara bröar formen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-05-23 22:33
#60

man kan fröa formen också, sesam eller finhackade solroskärnor eller pumpakärnor… Jag tycker dock att ströbröd blir bäst om man nu tål det, mest neutralt.

Jag gjorde en kaka med kokos och vaniljsmak (sockerkaksmodell), då var det super att "bröa" med kokosflingor.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2011-05-23 22:46
#61

Solroskärnor brukar jag använda till mina danska rågbröd och det är jättegott. Men till tårtbotten passar det ju inte så bra. Jag tror jag håller mig till ströbröd eftersom det är mest neutralt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2011-05-23 22:55
#62

Jag glömde att det var tårtbotten vi pratade om! SkämsFlört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
MonisN
2011-05-23 23:22
#63

Inte lätt att komma ihåg allt! Förslaget med kokosen funkar ju även till tårtaFlört

Jag ska berätta i morgon hur den blev. Hoppas jag slipper lägga bilden i den här trådenOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-05-24 20:06
#64

Ok då, inga nötter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
2011-08-29 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Inspirerad av Jeffrey Hamelman har jag utvecklat ett baguettrecept, men ökade mängden vätska och det var inte bra. Det skulle vara tre baguetterSkäms

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2011-08-29 15:27
#66

Stephan detta blev alltså: Ack så bra du tänkte, men så fel det blev! Flört Kanske den viktigaste frågan är väl i alla fall om brödet smakar bra? Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2011-08-29 18:02
#67

Brödet smakar hur bra som helst.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2011-08-29 18:06
#68

Du ser - utseendet är inte allt! Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-04 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Mitt Havre- och äppelbröd valde att inte uppföra sig! Blev ett med bakplåtspappret, och jäste en stor bubbla under, och inget i brödet! Tungan ute

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[TrevorS]
2011-09-04 11:41
#70

Ser nästan ut som konstverk. Skrattande

Anterrabae
2011-09-04 12:04
#71

I alla fall konstiga… Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-09-04 12:25
#72

Men då har du plats att stoppa in lite sylt Flört

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
2011-09-04 12:59
#73

haha, det hade väl vart ok om resten hade jäst bara lite… Kompakt tung deg är det… Men jag ska komma ihåg det tipset! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
2011-09-04 15:15
#74

SkrattandeSkrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

DesK
2011-09-06 13:13
#75

Trist när det blir sådär! Vi råkar nog alla ut för det då och då. Kul när man kan se det positiva också i sina misslyckanden Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-09-06 22:18
#76

Tja, det är ju bara att börja om. Snart, om ett par dagar har jag en ny omgång groddade och färdigjästa havrekorn, och äpplen finns massor av så då får det bli ett nytt försök! Jag SKA lyckas! Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Anterrabae
2011-10-19 10:38
#77

Vad är det för fel när brödet gör så som i #69? Vad beror det på?

Sist när jag bakade gjorde brödet lika dant, fast omvänt. Blev en frasig hård och fin skorpa, och sen JÄTTESTORT hålrum för att resten av brödet skulle ligga som en kompakt, halvdegig kaka/botten.

Någon som vet?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

StaffanBson
2011-12-26 08:25
#78

Hej hopp! Det här var en bra tråd! Väldigt skönt att höra att man inte är ensam i sina misslyckanden. Tack för det!! /Staffan

MonisN
2012-05-16 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

#78 Säg den som aldrig misslyckas!!

Idag gjorde jag det med mina valnötsbröd. Vet inte varför, men dom jäste inte som dom skulle. Tanken var att dom skulle bli dubbelt så stora. I vanliga fall går det bara in ett bröd i ugnen åt gången Gråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
2012-05-28 12:24
#80

Bland mina mest misslyckade tårtbak var på sambon kalas förra året då jag skulle göra precis som herrn önskade.

En hallontårta med marängbotten.

Testade en varmvispad tårtbotten och jisses vad toppen den blev DOCK så tänkte jag inte steget längre och lade ihop tårtan dagen innan precis som amn "ska" göra för att tårtan skall sätta sig och smakerna gå in i tårtan.

Marängbottnen hade jag penslat med choklad.

När vi skar upp tårtan var allt vad bottnar inklusiva varmvispade tårtbottnen som bortblåst. Det smakade socker och geggiga hallon. Fruktansvärt. Som en dålig hallonmousse haha.

Tänk er en överkörd hallontårta!

MonisN
2012-05-28 12:51
#81

#80 Hahaha! Ibland blir det verkligen inte som man tänkt sigSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-05-28 16:30
#82

Åh det felet har jag också gjort. Jag skulle göra en moccatårta med maräng. Monterade den alldeles för tidigt, så bottnarna löste upp sig. Det var till mapas 30-åriga bröllopsdag. Deras bästa vänner var inbjudna. Mannen i den familjen är bagare, och superduktig på just tårtor.

Behöver jag säga att jag kännde mig misslyckad. I och för sig smakade den bra, fast lite lös.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-05-28 20:41
#83

Vid såna tillfällen vill man ha en lucka i golvetSkäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
2012-05-28 20:44
#84

Japp!! Helt klart, och fadäsen upptäcktes inte förrän kaffet var upphällt och tårtan stod på bordet och skars upp, utan marängkrisp. Så det fanns ju inte tid att rädda sig med något annat.

Jag hade ju nojjat över att jag skulle "baka för bagarn" ändå, men tårtan jag ställde fram var fin.. men..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
2012-05-28 20:52
#85

Att det var en bagare med gjorde ju situationen än mer pinsam. Nu är jag naturligtvis nyfiken på vad bagaren sa?!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
2012-05-28 23:05
#86

Han sa att det smakade gott, inte störde nämnvärt och faktum är att han tog om. Glad

Kan ju även berätta att han kan sina tårtor.. Han har bakat de flesta bröllopstårtor till vänner och familj som vi har gemensamt. i många års tid drev han bageriet ute på Sandhamn i Stockholms skärgård.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Aquelegia]
2012-05-29 00:40
#87

#86 Det var en snäll bagare det Flört Jag fick också toppenberöm för min då ju smakerna fanns och ingen visste hur den egentligen skulle bli MEN JAG var grymt besviken och har inte bakat tårta sen dess XD

Ska prova mig på i veckan igen hihi

MonisN
2012-05-29 10:09
#88

En favoritmarängtårta jag gör ibland är den som bakar sig själv under natten! Den ska vara mjuk innuti och lite frasig på utsidan. Den gå nog inte att misslyckas med, så den passar mig bra för tårtor är inte riktigt min grejOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2012-08-07 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Dessa kladdkakemuffins blev totalt misslyckade, men rysligt goda! Vet inte hur jag ska få ur dom ur formen så dom inte går sönderFörvånad Satte dom en stund i frysen, men för länge givetvis så dom hann frysa i botten. Nästa gång skiter jag i kokosen som skulle strös i formen, då tar jag pappersformar. Fast förresten så tror jag det blir en hel kaka nästa gång!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2012-12-06 23:43
#90

Väcker liv i denna tråd igen, jag lär säkerligen misslyckas snart igen och ska försöka komma ihåg kameran Tungan ute

Annons:
Anterrabae
2012-12-06 23:45
#91

#90 vad söt du är Tassy! ;)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: