Annons:
Etikettertunnbrödknäckebrödkex
Läst 13134 ggr
Loucar
2009-11-24 10:54

Karlholmsbröd - Recept

Nu när jag bott hos mina föräldrar en vecka har jag passat på att skriva av receptet på detta supergoda knäckebröd som min mamma åker till en gammal bagarstuga och bakar.

cirka 90 kakor

4 kilo vetemjöl

1 1/4 kilo rågmjöl (grovt eller fint)

1 1/4 kilo grahamsmjöl

500 gram jäst

1 kilo margarin/smör

1 burk  (cirka 20 gram) anis

1 burk fänkål

1 deciliter socker

½ deciliter salt

cirka 4 liter vatten

Smält fettet och späd med vatten tills det blir lagom temperatur (37 grader). Lös jästen med lite av vattnet och tillsätt sedan alla övriga ingredienser (OBS spar hälften av vetemjölet till utbakning) och blanda ihop degen. Jäs 20 minuter ta sedan upp degen och knåda in så mycket mjöl att den går att kavla först med vanlig kavel och sedan med kruskavel. Kavla degen så tunt som möjligt (Annrs blir brödet öätligt). Ta ut bröd med mått och låt sedan jäsa ytterligare 10 minuter. Grädda i vedeldad bakugn eller i vanlig ugn på 250 grader cirka 5-6 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
DesK
2009-11-24 11:22
#1

Låter jättegott! Glad men oj vilket stort recept, borde väl gå att halvera?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-11-24 11:28
#2

Det går säkert bra mamma bakar ju massor när hon ändå lånar bagarstugan.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-11-24 12:04
#3

Ja, det var ett STORT recept! Kanske skulle man dela det med 10? Tänk att få baka i en riktig bagarstugaCool

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-11-24 12:07
#4

90 kakor är inte så mycket för det går åt i en hejdundrande fart under julen. Vi får väl ha en bagarstugeträff Monis. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-11-24 12:09
#5

Du, det hade varit kulSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-11-24 12:09
#6

Vi får försöka med det du, jag, desk och salasso ujuj vilket bak det skulle bli.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
2009-11-24 12:11
#7

SkrattandeSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2009-11-24 12:11
#8

Det vore ju en kul grej att göra  Glad

Jag har ju haft ett hus med bakugn i

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-11-24 12:12
#9

Det finns en bagarstuga uppåt norduppland som man kan hyra vi får boka in det vid tillfälle i vår kanske.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-11-24 12:16
#10

Norduppland? Var?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-11-24 12:34
#11

Strömsberg/Ullfors om jag inte minns fel.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-11-24 13:44
#12

Det blir till att ta fram kartan Skäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-11-24 13:56
#13

Ligger vid Tierp ungefär Monis

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
2009-11-24 14:00
#14

Jaha….ObestämdOskyldig GPS:en hittar nog!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


placebo
2009-11-24 15:31
#15

Tack för receptet. Knäckebröd håller ju länge, så en stor sats är inte helt orimlig.

Loucar
2009-11-24 19:01
#16

Salasso har gjort en mindre sats och provbakat han får själv berätta om hur resultatet blev. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-11-25 19:05
#17

Kan tillägga att det är viktigt att kavla ordentligt och från olika riktningar med kruskaveln om det ändå uppstår blåsor picka degen. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
2009-11-27 07:40
#18

Nu har Jag äntligen smakat Karlholmsbrödet. Efter bakningen som Jag gjorde på stenhäll, lade det sedan på tork och glömde bort att Jag gjort det.Efter att Louise skrev och frågade om brödet blev gott, så svor Jag inom Mig själv att Jag glömt bort brödet i torkskåpet. Så Jag gjorde en macka direkt igår kväll och testade.

Det var supergott. God smak och knaprigt.*****

Jag skall baka en ny sats till Julskinkan Skrattande

Jag gjorde 1/10 av receptet och det blev 10 st bröd, som Jag gjorde med hål i mitten.

Eftersom det blev trångt när Jag skulle baka ut det, så lät Jag bara den första kakan jäsa i 10 minuter innan gräddning, resten  gräddade direkt efter utkavlingen, eftersom det inte fanns plats för efterjäsningen på 10 minuter och det blev ingen skillnad på det jästa och det `ojästa´ bröden, varken i utseende eller smak.

Jag undrar om man skall baka enl. receptet som ger ca 90 st brödkakor, hur får man plats och hur man lägger dessa för sista jäsningen? Varje kaka som Jag bakade var ca 25 cm.

Det får alltså plats ungefär 16 brödkakor på 1 kvadratmeter Förvånad

Jag säger det igen, "Bagarstugor åt Folket" ! Skrattande

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Loucar
2009-11-27 10:08
#19

Salasso receptet har jag fått av min mamma som åker minst 1 gång per år till en bagarstuga och bakar bröd en hel dag. Där har de långa hyllor som de lägger bröden på så man lär helt klart ha gott om plats hemma.

När de bakar turas de om med sysslorna kavling, flytta över till hyllorna och gräddning.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

salasso
2009-11-27 10:26
#20

Det skulle finnas fler bagarstugor, det är väldigt trångt och bökigt att baka stora degar hemma.Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Annons:
placebo
2009-11-27 16:17
#21

#20 Håller med, en tvättstuga och en bagarstuga i varje fastighet.

Wopa
2010-02-26 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack för receptet, det ska jag baka oftare.

Hälsningar Wolfgang

storost
2010-02-26 17:14
#23

Som det ser ut har du fått tag i en kruskavel?SkrattandeTungan ute

Fina bröd har du bakat! Grattis!

Edit Übersetzung

Wie es aussieht, hast du ein Knäckebrotrollholz bekommen?SkrattandeTungan ute

Schöne Brote hast du gebacken! Gratuliere!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Loucar
2010-02-26 17:30
#24

Wolfgang du har bakat det alldeles för tjockt, det ska bara vara en fjärdedel så tjockt annars blir det oätligt när det torkat. Sen ska det bakas i rundlar och ett hål tas ut i mitten som man sedan hänger upp i en stång i taket och torkar. Då får man ett supertunnt men supergott bröd.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Wopa
2010-02-26 19:02
#25

Edit: översättning

Tack för informationen Louise. Jag har kavlat ut degen 1.4 millimeter tjock, men den jäste ordentlig. Här i Tyskland har jag ingen möjlighet att hänge upp knäcket på en stång och på en gardinstång gillar jag inte att ha bröd.

Knäcke i Tuskland är fyrkantiga (8x16 centimeter) och cirka 3,2 millimieter tjock. Förvaring av knacket är in en fyrkantig plastaks. Det ska vara hemskt för en Svensk, men i Tyskland är man van med det.

Jag ska prova nästa gång ännu tunnare.

Hälsningar Wolfgang

Danke für die Information Louise. Habe den Teig cirka 1,4 millimeter dick ausgerollt, ist aber sehr gut aufgegangen. Habe hier in Deutschland keine Möglichkeit die Knäcke an eine Stange aufzuhängen und an einer runden Gardinenstange zwischen der Gardine gefällt mir nicht.

Knäcke hier in Deutschland ist eckig (8x16 Zentimeter) und ca. 3,2 millimeter dick ausgebacken. Aufbewahrt werden sie in einer eckigen Knäckebrotdose aus Kunststoff. Wird ein Grauen für Euch Schweden sein, aber man ist es hier gewohnt.

Werde es das nächste Mal noch dünner versuchen.

Hälsningar Wolfgang

Loucar
2010-02-26 23:29
#26

Wolfgang jag ska se om min mamma Någon har bild från När hon bakar Detta Så ska du Få de Hur hennes bröd ser ut. Glad

Anledningen till att jag skrev oätligt var att min mammas väninna bakade för tjockt och vi kunde inte tugga brödet, tänderna orkade helt enkelt inte bita igenom.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Wopa
2010-02-26 23:41
#27

Edit översättning

Jag är alltid tacksam för infromation och god råd över knäcke med mera.

Knäcket går bar att tugga och jag har ingen problem att mina tänder inte går genom bödet och de smakar mig bra. Det är mellan 2 och 5 millimeter tjockoch de känns som knispriga smörkex.

Jag har bara en liten mängd bakat som man ser på bilden, över hälften har jag redan ätit och resten har ingen chans att de blir hårda.

Jag ska vänta gärna på bilden till ni har bakat bördet igen.

Hälsningar Wolfgang

Bin immer über Informationen und Ratschläge froh über Knäcke usw.

Das Knäcke lässt sich sehr gut kauen und keine Probleme mit den Zähnen dadurch zu kommen und schmecken tuen sie mir gut. Sind je nach Stelle 2-5 millimeter dick und man kann sie essen wie knackige Butterkekse.

Habe nur eine kleine Menge gemacht wie man auf den Bild sieht, etwas über die Hälfte sind schon gegessen und der Rest hat auch keine Chance wirklich hart zu werden.

Freue mich auf das Bild und warte gerne, bis es bei Euch wieder gebacken wird.

// Hälsningar Wolfgang

Annons:
MonisN
2010-02-28 12:08
#28

Wopa! Titta på zissis knäckebröd så ser du hur tunna knäckebröd brukar vara här i Sverige. Tunna knäckebröd är godare än tjocka.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wopa
2010-02-28 12:14
#29

Tack för Informationen Mona.

Hälsningar Wolfgang

MonisN
2010-02-28 12:37
#30

Det finns tjocka knäcke här också som är mycket goda, men ofta är de man köper sprödare än de man bakar själv, därför är det bra om man kavlar så tunt som möjligtTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wopa
2010-02-28 13:39
#31

Edit översättning: Ja jag har konstaterat att de köpta knäckebröden är sprödare och tjockare än de hemmabakade. Fabrikerna slår ofta i fysikalisk luft eller använder kemiska medel för att göra bröden sprödare och luftigare. På annat sätt är det inte möjligt att baka ut en stor plåt med knäckebröd på 250 gram deg som har en tjocklek på 5 millimeter. Oh vilka förfärliga sådana bröd jag har ätit! Usch! Skäms

Altså fortsätter jag att öva mig i att baka ännu tunnare knäckebröd och tackar för din hjälp Mona.

Ja, habe ich schon festgestellt das die Gekauften spröder und dicker sind als die selbstgebackenen. Fabriken schlagen oft physikalisch Luft ein oder verwenden chemische Lockerungsmittel. Anders ist es nicht möglich eine großes Blech Knäckebrot mit 250g Teig zu backen, das eine Dicke von 5 millimeter gebacken aufweist. Was habe ich nur immer gegessen ? - bähhhh Skäms

Also übe ich noch dünneres Knäckebrot zu backen und bedanke mich bei Dir Mona.

Häsningar Wolfgang

DesK
2010-03-18 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

För att med hjälp av en bild förklara det här med tjocklek på knäckebröd, har jag gjort en bild på från vänster till höger, vanligt köpt knäckebröd, Finn Crisp (köpt), mitt hembakta knäckebröd och köpt Flatbröd. Observera att det är Wopa som har bakat och bidragit med bilden som ligger överst i den tråden  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Degmeditation
2010-03-18 14:32
#33

Tänk om man hade tillgång till en bagarstuga…. *drömmer mig bort*

DesK
2010-03-18 14:39
#34

Ja det vore fint Glad
Salasso har skrivit om det någonstans här på sajten, men jag hittar det inte just nu Skäms

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: