Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 14315 ggr
[Sias]
12/20/09, 10:48 AM

LCHF Limpa med Fibrex - eller "Grova brödrutor"

"LCHF Limpa med Fibrex" Saftigt, lite grövre matbröd - utan riven ost, mandel/nötter/frön.

Ingredienser till 1 limpa; 75 gram smör (= 3/4 deciliter smält), 1 deciliter Fibrex, 1 deciliter vatten, 4 stora ägg, 4 matskedar laktosfri 34 % Creme Fraiche,  1 1/2 deciliter Pofiber, 1 1/2 tesked bakpulver (eventuell smaksättning).

Avlång sockerkaksform klädd med bakpapper.

Gör så här:

Blötlägg i en skål; Fibrexflingorna i vattnet, låt stå och dra till sig vätskan (= mjukna).

Smält smöret.

Vispa i en bunke ihop ägg och Creme Fraiche, bara så att det blandas (behöver inte vispas kraftigt)

Häll det smälta smöret över de blötlagda, mjuka Fibrex-flingorna och blanda ihop.

Blanda i en skål; Pofiber med bakpulver (+ eventuell smaksättning), rör sen försiktigt ner i äggsmeten så att Pofibern blandas in väl. Rör i Fibrex/smör-blandningen och blanda om.

Häll smeten i formen, klädd med bakpapper.  Låt stå och svälla en stund.

Grädda i 200 grader varm ugn tills limpan är gyllenbrun - känn efter med provsticka att den är genomgräddad.

Lyft ur limpan med hjälp av bakpapperet, lägg den på galler och låt svalna under bakduk i rumstemperatur - gärna över natten. Linda in limpan i bakpapperet (inte i plastpåse). Förvara i kylskåp

Grova brödrutor - häll ut smeten på en bakpapperklädd mindre plåt, cirka 30x30 centimeter. Grädda. Låt svalna. Skär i rutor.

Brödet har lågt kolhydratinnehåll tack vare att det inte ingår mandel/nötter/frön. Fibrex; 5,5 per 100 gram (1 deciliter = cirka 40 gram). Pofiber 12 per 100 gram (1 deciliter = cirka 17 gram).

Annons:
DesK
12/20/09, 3:34 PM
#1

Tackar för bra recept! Glad Jag antar att det går bra att använda vanlig fullfet creme fraiche?

Sias, jag tillät mig att redigera bort förkortningarna eftersom vi undviker dessa så att alla kan delta här på Matbröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gnidde
12/22/09, 4:18 PM
#2

Och vad är Pofibrer? Obestämd

Hälsningar Gnidde.

storost
12/23/09, 9:37 PM
#3

#2, det är Potatisfiber. Det kan man köpa till exempel hos ICA.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Sias]
12/28/09, 5:28 PM
#4

Provbakade till Jul ett par "kryddade" limpor - för att få till ett Julbröd med lite smak, helst åt vörthållet.

Kryddade den ena med mald ingefära, kryddnejlika och malda pommeransskal. Tror inte den kombinationen passar det här brödet - passade iallafall inte min smak.

Den andra bara kryddade jag med malda pommeransskal och malda brödkryddor. Den limpan blev riktigt god.

Gnidde
1/4/10, 4:03 PM
#5

Provbakade limpan den blev rätt god men något spröd i konsistensen. troligen handhavandefel av en som inte bakat något nämnvärt (hustrun är fena på att baka) Flört Gott nytt År på er all här.

Hälsningar Gnidde.

MonisN
1/5/10, 1:34 AM
#6

#5 Gott Nytt till dig också!

Jag har aldrig bakat LCHF bröd så jag vet inte hur den ska bli eller hur det smakar. Du får utmana hustrun med brödbaketFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Gnidde
1/9/10, 1:50 PM
#7

Det är svårt att slå ett profs på fingrarna. Gumman har bakat sedan barnsben, så där ligger man i lä. Provbakade ett annat LCHF bröd det innehöll ägg vilket jag tror gjorde brödet något fastare i konsisternsen. Det blev gott enligt profset.

Hälsningar Gnidde.

[Sias]
1/12/10, 9:50 AM
#8

VIDAREUTVECKLING AV LIMPRECEPTET

Lite ändringar av ingredienserna och hur man gör, ger ett saftigare bröd, konsistensen blir bättre, plus att fibrex-flingorna inte känns så kraftigt.

Smörmängden ökad till 100 gram (förut 75 gram), Fibrex minskad till 1/2 deciliter (förut 1 deciliter), vatten 3/4 deciliter (förut 1 deciliter).

Som i tidigare recept mjukas Fibrex-flingorna upp i vattnet, plus får ligga en stund i det smälta smöret - men därefter mixas fibrex-flingorna också - antingen i matberedare med kniv eller med mixerstav - så att de blir finfördelade.

Viktigt att smeten får stå och svälla minst 10 minuter - för att brödet ska bli riktigt saftigt.

Ingredienser till 1 limpa; 100 gram smör (= 1 deciliter smält), 1/2 deciliter Fibrex3/4 deciliter vatten, 4 stora ägg, 4 matskedar laktosfri 34 % Creme Fraiche (alt vanlig fet),  1 1/2 deciliter Pofiber, 1 1/2 tesked bakpulver (eventuell smaksättning, till exempel brödkryddor).

Gör så här:

Smält smöret.

Blötlägg i en skål; Fibrexflingorna i vattnet, låt stå och dra till sig vätskan (= mjukna).

Häll det smälta smöret över de mjuka Fibrexflingorna, blanda ihop - låt stå och dra till sig smöret.

Kör fibrexblandningen i matberedare med kniv en stund, så flingorna finfördelas, tillstätt ägg och creme fraice och kör så allt blandas.

(Alternativ; Finfördela fibrexblandningen med mixerstav. Blanda ägg och creme fraice i en skål, rör i fibrexblandningen och rör om så allt blandas).

Blanda i en skål; Pofiber med bakpulver (+ eventuell smaksättning), rör sen med slickepott försiktigt ner i smeten så att Pofibern blandas in väl.

Häll smeten i avlång sockerkaksform klädd med bakpapper.  Låt stå och svälla minst 10 minuter.

Grädda i 200 grader varm ugn tills limpan (kakan) är gyllenbrun - cirka 25-30 minuter - känn efter med provsticka att limpan är genomgräddad.

Låt svalna på galler i några timmar.

#7 Vilket bröd bakade du? Blir det mycket smak av ägg i det brödet - eller gör äggen bara att brödet blir fast i konistensen?

Kan du dela med dig av receptet - eller tipsa om var jag kan hitta det?

storost
1/12/10, 2:31 PM
#9

Varför mixar du inte fibrex när det är torr? Altså innan blötläggning?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Sias]
1/12/10, 11:17 PM
#10

#9 Varför mixa Fibrex!  Först och främst för att det är i det närmaste omöjligt att mixa de superhårda flingorna. Att mixa till något som liknar mjöl är inte att tänka på.  Jag har provat - och fler berättat om misslyckade försök.

Innan jag kom fram till det här receptet provbakade jag flera varianter. Först bara med Po-fiber, blev för mycket scones-typ. Provade därför att tillsätta Fibrex-flingor. Försökte mixa till mjöl - bara att glömma. Tog istället Fibrex direkt från paketet. Blev alldeles FÖR mycket "grov-fiber" av flingorna.  Inget bra resultat!

Vid de nästa provbakningarna la jag därför Fibrex-flingorna  i blöt i vatten för att de skulle bli mjuka och därefter i det smälta smöret för att dra åt sig det. Men fortfarande blev det för mycket "fiber-konsistens".

Därför provade jag att i matberedare med kniv finfördela de mjuka Fibrex-flingorna och sen köra en stund tillsammans med ägg och creme fraice.

Äntligen rätt brödkonsistens. Inte scones, inte grovfiberbröd - utan saftig limpa.

Går säkert att göra brödkakor av smeten- Tillsätta brödkryddor, för att få den rätta brödkake-smaken och sen forma till brödkakor.

storost
1/12/10, 11:25 PM
#11

#10 Tack för svaret, men jag mixade de utan problem med våran stavmixer med tillhörande mini-matberedare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Sias]
1/13/10, 8:51 PM
#12

#11 Aha, så det GÅR att mixa de hårda flingorna - kanske till och med till MJÖL?

Har du bakat något LCHF-bröd med Fibrex - som du mixat? Om - hur blev konsistensen på brödet?

Jag vill att LCHF-limpa skall ska ha konsistens som hembakad limpa, bakad av mjöl - man ska inte kunna märka att brödet innehåller Fibrex-flingor. Inte något av "sågspån"!

DesK
1/13/10, 8:58 PM
#13

Sias, testa försiktigt att mixa med det redskap du har, men det är lite olika hur våra köksredskap fungerar. Alltså beror det på vad för mixer du har om det blir bra eller mindre bra. Det är dock värt ett försök. Övrigt får Storost svara på  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
storost
1/13/10, 9:49 PM
#14

Det var som fullkornsmjöl ungefär. Men som Désirée skrev, testa med din redskap du har.

Vi har testat lite med min ostie-recept, men det är inte typ bröd. Konsistensen på osties blev nästan som innan jag har använt fibrex. Det har varit konstig, men jag testar vidare.

Att ha en LCHF-limpa som har samma konsistens som hembakad bröd, nja, det beror väl på vilken mjöl du har använt tidigare (siktat, fullkornsmjöl och så vidare.). Jag tror, att det är möjligt, men vad ska allt in i brödet i så fall?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Gnidde
1/14/10, 8:43 AM
#15

#8 http://www.lchfrecept.com/Default.aspx Här hittar du fler resept. Det var här jag hittade reseptet innehåller inget mjöl utan till större delen linfrön och sesamfrön.

Hälsningar Gnidde.

[Sias]
1/14/10, 1:11 PM
#16

#14 Vad är ostie?

Roligt att du testar vidare - hoppas du vill dela med dig av resultatet! Jag fortsätter också testa vidare - hoppas kunna baka ett matbröd som inte smular när man tar en tugga, som ger en känsla av bröd när man tuggar (inte sågspån eller grusknaster). Matbröd som smakar bra och som jag mår bra av att äta. Ett bröd som jag tål och som är så skonsamt som möjligt för mage/tarm (matsmältningsapparaten).

Jag är starkt veteallergisk, tål ingenting från sädesslaget vete (inte ens ett uns gluten, inget glutenfritt), inte heller råg, korn, havre, majs, ris. Mår inte bra av nötter, mandel, frön (linfrö, sesamfrö, etc), ost.  Men jag tror att det är möjligt att få till ett matbröd utan detta. 

Något behövs ju för att binda ihop brödet - istället för mjöl, ost - jag väljer att fortsätta använda Po-fiber, hittills det jag tycker är bäst.  För att göra ett "skonsammare" bröd ska jag prova att byta ut Fibrex-flingorna mot morötter.

#15 Tack för tipset! Men, tyvärr innehåller de flesta recept frön, nötter, mandel - och eller ost.

storost
1/14/10, 2:33 PM
#17

Här hittar du receptet.

Möjligtvis går det med en andel kikärtmjöl? Eller mjöl framställt av andra bönor (undantag är soja!)?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

storost
1/19/10, 1:04 PM
#18

Har du provat med typ laktosfri kesella istället för crème fraiche? Kesella är som en typ färskost, men jag vet inte om det finns laktosfri. Med det håller det bättre ihop.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Sias]
2/15/10, 12:30 PM
#19

När jag ätit min limpan bakad på pofiber, så har jag upplevt en mycket obehaglig känsla i munnen (svårt att beskriva hur det känns). Trodde det var Po-fibern, eftersom det är för mig en helt ny ingrediens vid brödbak. Men det var något helt annat. BAKPULVRET. 

Det insåg jag efter att ha sökt runt på i fokus om någon annan upplevt detsamma, och hittade flera…  i en tråd på Kolhydrater i Fokus fanns tips om en artikel som handlar om jäsmedel - där detta med att bakpulver kan ge mycket obehagliga känslor i munnen (speciellt när bakpulver överdoseras) - förklarat på ett väldigt bra sätt.

http://matmolekyler.taffel.se/2010/01/30/bakpulverbluffen-bittert-fluff/

P g a det här har jag börjat experimentera med jäsmedlet i limpan. Har inte testat att minska mängden bakpulver - utan har istället bytt ut bakpulvret helt till knappt 1 tesked bikarbonat. Bakat en limpa -jäste bra. Blev lite mörkare i färgen, brunare  (något som också nämns i den här artikeln att bröd med bikarbonat i blir). Brödet gav ingen obehagskänsl i munnen. Enda nackdelen - brödet doftade inte speciellt gott nybakat!

[Sias]
4/7/10, 11:22 AM
#20

VIDAREUTVEKLING AV RECEPTET - LIMPA UTAN MJÖLKPRODUKTER

Jag har fortsatt testa olika varianter av receptet - och kommit fram till ett recept på en limpa utan mjölkprodukter. Ett matbröd som är gott och har koncistens som matbröd:

TILL 1 LITEN LIMPA: 5 stora ägg, 100 gram smält smör, 1 matsked Fibrex, 1 1/2 deciliter Pofiber, 1/2 tesked bakpulver, 1/2 tesked brödkryddor.

Annons:
DesK
4/7/10, 11:41 AM
#21

Sias toppen att du lägger in det här Glad Det är ju tyvärr många som har svårt med mjölkprodukter.

Jag tillät mig att lägga in din länk till Taffel om bakpulver i vår artikel om bakpulver.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: