Annons:
Etikettbröd-med-fördeg-eller-skållning
Läst 5871 ggr
DesK
2/3/10, 2:19 PM

Limpor i långpanna - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dag 1: Gör en fördeg av:

50 gram jäst
3 deciliter kallt vatten
3 deciliter fint rågmjöl

Blanda samman ingredienserna i en bunke och täck med lock eller plastfolie. Låt stå i rumstemperatur, gärna inlindad i en frottehandduk, i cirka 1 dygn.

Dag 2:

Fördegen
7 deciliter ljummet vatten
1 matsked salt
1.5 matsked malda pomeransskal
2 matskedar neutral olja
1 deciliter vetegroddar (frivilligt)
3 deciliter fint rågmjöl
15-17 deciliter vetemjöl cirka

Blanda vattnet med fördegen och tillsätt sedan övriga ingredienser och blanda alltsammans noga till en mjuk deg.
Bred ut degen i en långpanna (cirka 30x40 centimeter).
Nagga degen med en gaffel och låt jäsa 30-40 minuter.
Grädda i 200 grader i 40-45 minuter.
Låt brödet kallna på galler inlindat i bakduk.
Dela till 3 limpor.

Observera att långpannan man gräddar i inte får vara för stor, då blir brödet inte lika bra. Bättre att använda en lite för liten långpanna än en som är för stor.Detta är en av mina gamla favoriter som jag ofta bakade förr. Dags att baka det igen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Gnidde
2/4/10, 10:29 AM
#1

Désirée Går det att byta ut vetemjölet mot rågmjöl?? Och i så fall hur mycket???

Hälsningar Gnidde.

DesK
2/4/10, 11:45 AM
#2

Gnidde allt vetemjöl går inte att byta ut mot rågmjöl. Eftersom rågmjöl i stort sett saknar gluten så får man ett platt bröd, om man skulle byta ut vetemjölet mot rågmjöl. Man brukar säga att 1/3 kan vara grovt mjöl och 2/3 bör vara vetemjöl. Om man använder specialvetemjöl kan mängden grovt mjöl ökas.
Däremot kan man byta ut allt mjöl i detta recept till rågsikt. Rågsikt består av 1/3 fint rågmjöl och 2/3 vetemjöl.
Vill minnas att orginalreceptet just var med rågsikt, men jag blandar helst mitt mjöl själv. Jag hoppar också ofta över vetegroddarna och tar eventuellt lite mer mjöl, men oftast behövs inte mer mjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2/7/10, 1:54 PM
#3

Nu har jag bakat detta bröd och det är mycket lättbakat. Mitt förslag är att du skär det till 3 limpor som bilden visar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: