Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 10557 ggr
storost
2010-01-20 16:21

Herrmann surdegsgrund - Recept

Hermannsurdegsgrund
60 gram vetemjöl
40 gram socker
100 gram mjölk
30 gram filmjölk

Blanda först mjöl och socker och därefter tillsätter du mjölk och fil och vispar väl.
Häll blandningen I en skål med lock eller täck skålen med plastfolie. Låt stå I köket till följande dag.
Vispa smeten kraftigt igen och täck med locket eller folien och låt stå I köket till nästa dag.
Upprepa vispningen dagligen tills smeten börjar jäsa vilket tar 1-3 dagar beroende på rumstemperaturen.
Häll över smeten I en glasburk med lock och förvara svalt med locket på.
Nu sköter du din Hermann så som det står I Hermannbrevet.

Hermannbrev
Hej, jag heter Hermann och är nu din nya familjemedlem för 10 dagar eller längre! Om du vårdar mig och matar mig regelbundet, ger jag dig 2 hermannbarn. Vänligen förvara mig I glas- eller plastskål för jag gillar inte metall. Allra bäst trivs jag I det varma köket.

Dag 1 Idag behöver du inte bry dig om mig. Vi måste först vänja oss vid varann!

Dag 2-4 Dessa dagar skulle jag gärna vilja ha lite motion. Vänligen rör om mig ordentligt 1 gång per dag.

Dag 5 Nu är jag hungrig! Vänligen mata mig med: 100 gram vetemjöl, 100 gram socker och 180 milliter mjölk. För att förhindra att jag gör mig självständig och lämnar burken jag bor I, flytta mig till en större skål, om jag inte redan är I en lämplig skål. Så att du inte sedan kan beskylla mig för att jag inte varnade dig!

Dag 6-9 Nu vill jag ha en daglig promenad för matsmältningen, vilket betyder att du ska röra om mig dagligen.

Dag 10 Mata mig igen med 100 gram vetemjöl, 100 gram socker och 180 gram mjölk.

Nu får du ta undan 2 hermannbarn på vardera 230 gram och ge bort till dina vänner tillsammans med detta hermannbrev.
Eller så ger du bara bort den ena smeten och behåller den andra och sköter denna som ovan så att du kan baka fler hermannkakor.
Av den resterande hermannsmeten kan du nu baka följande kaka!

Tack till Désirée för översättningen!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
DesK
2010-01-20 18:30
#1

Storost, det är jag som ska tacka för receptet  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-01-20 18:33
#2

Det här var ju toppen att få ett tyskt recept med tillhörande grundstart. Hoppas att många kommer att ta upp denna trevliga sed med vänskapskakan. Tack storost och DesK för att ni gjorde det möjligtGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-04-07 14:56
#3

Inför surdegsdagen har jag satt igång en Herrmann Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
2011-04-07 17:19
#4

Vi hade hermankakor när jag gick i skolan, fick av klasskompisar och så.. Kakan är verkligen hur god som helst! Cool

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TheoA]
2013-02-25 21:56
#5

Har fundering på att starta en Herman. Måste man ha filmjölk eller funkar det med yougurt? Vi äter aldrig filmjölk så det är onödigt att köpa hem en hel liter när man bara behöver 1/3 dl.

DesK
2013-02-25 22:10
#6

Det funkar precis lika bra med yoghurt, jag har faktiskt bara gjort Hermann på yoghurt, eftersom vi inte heller har fil hemma :)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TheoA]
2013-02-25 23:32
#7

Vad bra! :) Då ska jag testa snart.

[Aquelegia]
2013-02-28 02:56
#8

Går ut med en varning (läses med humor!) För denna herrman. Släpper du in denne genom din dörr får du stå ditt kast. Herrman kommer ta över dit liv. Inte smygandes utan med detsamma! Allt du äter kommer få sig en slurk herrman och smaken kommer du inte glömma på många år efter du har avskrivit herrmans död som "en stillsam och naturlig" fastän det handlar om att bli nedspolad i vasken😉

DesK
2013-02-28 08:19
#9

#8 Ha ha ha😃

Du har helt rätt, all surdegsbakning är gruvligt vanebildande!😃

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2013-02-28 18:28
#10

#9 😃

Blodfot
2015-01-28 12:44
#11

Funderar på att göra denna!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Upp till toppen
Annons: