Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 34629 ggr
AktieTrader
2010-03-08 15:58

Test av bakmaskiner

Aftonbladet har en test idag på bakmaskiner. Tyvärr har jag inte "Plus" så att jag kan läsa det. Om det är någon som har det så skriv gärna ut det som en pdf och delge oss andra.

Bakmaskintest

Annons:
MonisN
2010-03-10 12:57
#1

Tyvärr har inte jag heller plus och kan läsa testet. Den hade varit intressant att se.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-03-10 13:04
#2

Jag har inte heller plus, men två av mina arbetskompissar har köpt en bakmaskin från Lidl och är mycket nöjd med den. En är glutenallärgiker och en bakar vanligt bröd. Jag själv har haft tidigare en bakmaskin och vet att det behövs lite "inställning" av degen innan det går bra med bakningen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

AktieTrader
2010-03-10 15:02
#3

Jag har fått tag på testet. Själv har jag en Tefal XXL och är mycket nöjd. Det enda jag kan klaga på är pipandet när man kan lägga i extra ingredienser, fyra höga pip. Nu när garantin har gått ut så ska jag koppla bort högtalaren.

Det testaren menar med att recepten är obegripliga är nog att ingredienserna är som bildsymboler. Dessa symboler är översatta i en symbolförteckning till olika språk. Inte det minsta obegripligt, mycket enkelt faktiskt.

storost
2010-03-10 15:10
#4

Ja så är det delvis med de testerna - de har ingen aning om materien men gör en test med resultatsrapport.Tungan ute

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

AktieTrader
2010-03-10 15:11
#5

Betygen kommer inte med på utskriften visst men här är dom.

Elektrolux 4
Tefal XXL 5
Panasonic 3
OBH  4

MonisN
2010-03-10 15:29
#6

Aha! Var det en sån bakmaskin! Jag tänkte bara assistent..Skäms Jag gillar ju att göra allt själv så jag har aldrig använt en sån här maskin. Skulle vara roligt att smaka ett sådant bröd för att jämföra smak och konsistens.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2010-03-10 16:19
#7

Det är nästan ingen skillnad mellan bakmaskinsbakat och hemmagjort bröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sweli
2010-11-12 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag funderar på den nya bakmaskinen från Philips HD9040/90 Essentials.

Den har tillbehör för att göra bröd i olika former.

Är det någon som har sett någon test? Jag har letat men inte hittat än.

Vänlig hälsning

Elsa

MonisN
2010-11-12 08:26
#9

Det jag hittade var den här sidan. Inte kanske den test du söker, men kanske ändå en liten vägledning. Texten blev lite rolig i översättningen från tyskaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mairi
2010-11-12 12:40
#10

Hej!

Även Smartson har testat bakmaskiner iår:
http://www.smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_-_5_bakmaskiner.html

Jag har aldrig använt en sådan själv, men vänner som bakar allt bröd själva pga barnens allergier mot tillsatser och mjölkprotein älskar sin.
Resultatet är helt okej, klassiskt svenskt småporigt hembakt bröd som snabbt blir torrt… men såklart mysigt nybakt på morgonen (de bakar på natten, med timerfunktionen).
Själv bakar jag helst matbröd med surdeg i hopp om stora oregelbundna luftblåsor och segt inkråm och knaprig kant… men jag har förstås lite mer fritid och inga barn :)

Inser att det här är mitt första inlägg på den här delen av iFokus, så jag vill passa på att tacka för all inspiration och kunskap jag läst mig till i tystnad under lång tid.
Särskilt MonisN som har lärt mig mycket mer om surdegsstarter (det var nog din instruktion med rivet äpple som gjorde mig riktigt beroende) och Salassos levainer i het gjutgärnsgryta.

Tack så mycket!
/ Mairi

MonisN
2010-11-12 15:49
#11

#10 Hej Mairi!

Välkommen till oss! Roligt att du haft nytta och glädje av vår sajt. Som du då har förstått så brinner jag särskilt för surdeg. 98% av allt bröd jag bakar är surdeg. Inget går upp mot det. Precis som du säger så är det ett underbart inkråm, lite segt med stora porer och en god knaprig yta.

Jag har tidigare varit motståndare till bakmaskiner då jag tycker bakning är ett handarbete som ger mycket mer än bara ett bröd. Det är en lisa för själen också att skapa något ätbart med sina händer. Men även jag har insett att tiden inte alltid räcker till och då kan en bakmaskin vara ett komplement. Nu har jag inte kommit dit än att jag köpt någon, för ska jag ha en blir det en lite större typ den som #10 nämner. Och ska man ha valuta för pengarna den kostar gäller det att man kommer att använda den, och vad händer då med surdegsbröden? Nja, ja tvekar och skjuter köpet på framtiden. Handbakade surdegsbröd kan ingen maskin baka.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mairi
2010-11-12 16:09
#12

Då är ju frågan varför det inte skulle gå att baka surdegsbröd i maskinen?

Min erfarenhet är iaf att en livskraftig surdeg är svår att ha ihjäl när man väl börjat baka med den… kanske kan den bli för okontrollerad och svämma över i/ur maskinen?

Så klart är det svårt att skapa ett exakt recept eftersom surdegens humör skiftar mer än en påse torrjäst, men vore det inte spännande?

Receptsamling med torrjäst och bikarbonat hela vägen, trots variation i övrigt: http://www.bakmaskin.com/bakmaskin-recept/

giffan
2010-11-12 22:57
#13

#8 En sån har jag! Den är underbar!!!

Sen den kom in i huset har det bakats varje dag, allt går åt som smör i solsken!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MonisN
2010-11-13 00:20
#14

#12 Wow vad många recept! Tack för den länken. Det går att baka med surdeg säger dom som provat, men det är själva känslan med hela bakandet som man missar, tycker jag. Sen är jag tveksam om det blir samma skorpa i en maskin. När man gräddar i ugnen har man ju ånga som man vädrar ut med jämna mellanrum för att få hård skorpa, jag har svårt att tro att den blir samma i maskinen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-11-13 01:10
#15

#14 Det blir samma. Enda skillnaden är ju att det är svårare att variera formen. Men då kan man göra degen klar i maskinen och sen grädda i ugnen. Degen blir perfekt!!

Idag gjorde jag sockerkaka i maskinen, bus enkelt och när jag kom in va kakan klar och stog på eftervärmning. Behövde inte ens passa någon tid. Bara att ställa timern!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-13 11:32
#16

#15 Nu har jag ju en assistent jag gör degen i så någon bakmaskin behöver jag inte för den saken om man ändå ska grädda i vanlig ugn. Jag kör mina degar i upp till 20min, hur länge knådas degarna i bakmaskin? Jag är inte emot bakmaskiner, bara nyfiken på dess för- och nackdelarFlört Att kunna ställa den på timer är en av fördelarna som jag ser det, när man har annat att göra än baka.

qtl { position: absolute; border: 1px solid #cccccc; -moz-border-radius: 5px; opacity: 0.2; line-height: 100%; z-index: 999; direction: ltr; } qtl:hover,qtl.open { opacity: 1; } qtl,qtlbar { height: 22px; } qtlbar { display: block; width: 100%; background-color: #cccccc; cursor: move; } qtlbar img { border: 0; padding: 3px; height: 16px; width: 16px; cursor: pointer; } qtlbar img:hover { background-color: #aaaaff; } qtl>iframe { border: 0; height: 0; width: 0; } qtl.open { height: auto; } qtl.open>iframe { height: 200px; width: 300px; }

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-11-13 11:37
#17

#16 Det är ju olika på olika program. Jag har ett program där den knådar i 15 min. Sen är det ett program där den endast bakar. Och sen har jag då programmen där det både knådas jäser och bakas. Bra att man kan välja tycker jag. Sen kan den göra sylt med.

Hängde inte med i den understa i ditt inlägg ;)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-13 11:46
#18

#17 Hoppsan sa! Vad var det där för krumelurer som hoppat inFörvånad Förvånad Inte lätt att hänga med på domSkrattande

Jag ska fundera vidare på den här bakmaskinen, har inte bestämt mig än, men jag är frestad! Jag älskar köksmaskinerTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mairi
2010-11-13 14:29
#19

Jag brukar baka antingen i het gjutgärnsgryta med lock, eller i kall väl genomblöt lergryta som sen värms med ugnen och ånggräddar brödet.
I inget fall släpps någon ånga ut, och i båda fall får brödet knaprig skorpa.

giffan
2010-11-13 20:30
#20

#18 Jag tycker du ska köpa en, för det är super. Jag gjorde en banankaka idag medans jag var ute med grannen och tränade en hund.. Sen när vi kom in va kakan klar! Och nu är den slut så någon bild blev det  inte. Men jag hällde i allt som skulle vara i och startade maskinen…Plätt lätt!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MonisN
2010-11-13 21:41
#21

#19 Att baka i gjutjärnsgryta blir nästan samma resultat som i stenugn, helt suveränt, föruom att det blir något mer kompakt när man har locket på.

#20 Jag ska fundera lite tillFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


skalman69
2010-11-17 09:50
#22

Kan ju inte låta bli att kommentera :)

När man läser för- och nackdelar i bakmaskinstest är de  tyngst vägande skälen att

  • man tar bort halva glädjen med att knåda eller baka ut degen
  • bakmaskinen tar plats (ytterligare en maskin i köket)
  • det går inte att uppnå samma goda smak
  • alla bröd har samma form

Det känns som ganska svaga argument mot. Och då har jag ändå själv varit väldigt mot bakmaskiner och precis som MonisN velat baka själv. Nu råkade jag få en bakmaskin i julklapp och efter ha blängt misstänksamt mot den i två veckor började jag använda den. Och snart fick jag ändra min åsikt.

  • det är enklare att variera sina recept och exprimentera
  • bakmaskinen har fått sin plats och används flitigt
  • det går visst att uppnå samma goda smak
  • att alla har samma - liknande - form kan jag leva med

Det finns ytterligare en "vedertagen sanning", bakmaskinsbröden blir snabbare torra. Vilket underförstått är något negativt. Men dels behöver du inte göra det största brödet, utan du anpassar brödet efter magen och då hinner du äta upp det innan det blir för torrt.

Det finns dessutom en hel del bröd som blir bättre av att få "stå till sig" 1-2 dagar.

Genom att använda assistent har man egentligen redan tagit första steget till en brödmaskin ;) Att exempelvis baka surdegsbröd så som Pain de Martin gör var lite väl tidsödande även om det var intressant att försöka.

Surdegsbröd ja, det är mitt nästa projekt. I våras fick jag mögel i min surdeg, tack och lov tog jag en backup några veckor innan så jag har så att jag kan sätta igång den igen. Fast efter att ha läst den tråden får jag nog försöka hitta MonisN:s guide och testa på nytt.

Om man, som jag, funderar på att baka surdeg i sin brödmaskin kan man hämta inspiration från denna sovande bloggen. Tyvärr orkade han bara dokumentera sitt brödbak under knappt ett kvartal :(

Att blogga om sitt brödbakande är ingen ovalighet, det finns det fler exempel på. Bakmaskin.com har visserligen en gigantisk receptsamling men sidan är ganska steril. Detta har jag försökt råda bot på genom själv blogga om mitt brödbakande i bakmaskin och den som är intresserad får gärna besöka min kompis brödmaskinen.

/K

giffan
2010-11-17 21:17
#23

#22 Härligt! Jag skulle just försöka mig på vörtbröd.

Och jag håller med dig. Bakmaskinan är minbästa vän i köket just nu!

Bakar ett bröd varje natt, då har vi färsktbröd till frukost. Härligt! Sen är det brödet slut när kvällen kommer så jag bara måste baka ett nytt!!

Ska följa din blogg. Bra att du beskriver hur du gör.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2010-11-18 21:44
#24

Nu har jag en fråga… skulle för första gången baka på mitt program 3 (fullkorn) Men när jag satte igång maskinen som jag alltid gör, så brukar den ju börja med att blanda å knåda direkt. Det har den alltså inte gjort nu. Men jag har aldrig kört på det här programmet. Nu har den stått i 15 min utan att något händer… Någon som vet om det är som det ska?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2010-11-18 22:11
#25

Nu startade maskinen, så den ska nog bara göra så…

Blev helt nervös ju…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-18 22:16
#26

#22 Jag bakar ju mest surdegsbröd och jag skulle verkligen vilja både smaka och se brödet om man gör dessa i maskinen, för jag är inte helt övertygad ännu.

Min rågsurdeg fick jag kasta idag, så nu blir det att göra en ny. Tänkte först göra en vildjäst på äpplen och sen ta den vätskan och göra själva surdegsgrunden, det blir en pigg och härlig surdeg!

#23 Vörtbröd är gott! Vi får se hur vi ska utforma temat, vi återkommer om det.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet med bakmaskinen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-11-19 09:07
#27

Anneli i vissa programinställningar dröjer det ett bra tag innan maskinen startar, så det ska säkert vara så. Tror att det står i maskinens manual.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
KungsbackaUlf
2016-04-09 11:34
#28

Ett tips för att slippa ha bröd som torkar är att byta ut en del av oljan, som är det vanligaste matfettet i receptböckerna, mot smör. 

Själv älskar jag min bakmaskin. och då jag jobbar borta under veckorna står jag nu i grepp att köpa en till.

Skulle vilja ha någon form av vatteninjektor så man kan få en riktigt fin skorpa på sitt bröd.

För att sätta riktigt god smak på brödet använder jag gärna en god olivolja. Och för att få extra fluff har byter jag allt som oftast mjölet mot 20% Manitobacream.

Har även exprimenterat med att göra en degvätska vid sidan av. På färskjäst som jag slår i botten innan jag häller på torrvarorna ovanpå

Det som är kul med bakmaskinen är 

1. Det är billigt
2. Med minimal arbetsinsats kan man experimentera
3. Man kan variera sitt bröd

Vad jag gör allt som oftast är pizzadeg. Men då ju Pizzadegen är en lågjäst deg så använder jag bara 1/4 av den jästmängd som nämns i receptet. Gärna med kärnvetemjöl, olivolja och massa oregano i degen. Blir otroligt gott!

Upp till toppen
Annons: