Annons:
Etikettjästbröd
Läst 2972 ggr
[TrevorS]
2010-05-16 14:25

Vildjästbröd med kikärtor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Deg 1:
1 (cirka) deciliter vildjästväska utan frukt
2.25 deciliter vetemjöl
Arbeta ihop till en deg och låt jäsa 3-4 timmar
Tillsätt nu:
1 deciliter vatten
2.25 deciliter vetemjöl
Arbeta samman degen
Låt jäsa i 4 timmar

Deg 2:
100 gram (cirka) av deg 1
3 deciliter vatten
8-9 deciliter vetemjöl
Arbeta samman degen
Låt jäsa cirka 12-14 timmar

Deg 3:
3 deciliter kokta kikärter (mosade eller hela)
3 deciliter vatten
8-9 deciliter vetemjöl
Deg 2
1/2 matsked salt
Knåda samman allt och knåda i cirka 10 minuter för hand
Tillsätt saltet och knåda cirka 5 minuter till
Låt jäsa i 3 timmar
Forma 2 limpor och lägg på bakpappersklädd plåt
Låt jäsa till dubbel storlek cirka 2-3 timmar

Grädda i 200 grader i cirka 45-50 minuter

_Tack DesK för att du hjälpte mig skriva om receptet.
_

Ni hittar orginalreceptet och fler brödrecept på min blogg. metrobloggen.se/ekorre

Annons:
DesK
2010-05-16 15:17
#1

Det ser jättegott ut.

Så snart vi har lite mer plats i frysen ska jag göra en vildjäst och baka detta bröd Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-05-16 16:02
#2

#1. Det tycker jag du ska göra. Blev överaskande gott. Har inte sett så många recept där man har i fler ingredienser när det bakas med vildjäst. De flesta är mycket standardbröd. Roligt med lite variation.

Lavine
2010-05-16 23:02
#3

Vad spännande. Kan vildjästen vara kall, rentav kylskåpskall när man använder den?

[TrevorS]
2010-05-17 13:53
#4

#3. Den ska väl inte förvaras i kyl, om jag inte minns fel så dör den i den svala temperaturen i kylskåpet. Baka på den när den är klar istället.Skrattande

DesK
2010-05-17 14:15
#5

Vildjäst kan förvaras i kylskåp, men har inte lika lång hållbarhet som vanlig surdeg. När man ska baka på den bör den dock ha antagit rumstemperatur Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-05-17 15:26
#6

Tror nog vildjästen mår bäst, och håller sig längst i kylen. Där håller den sig cirka 2 månader.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2010-05-17 17:47
#7

Hittade den här hemsidan bakkemi.se

"Enligt Kline och Sugihara´s forskningar dör vildjäst vid en temperatur under 8 grader"

Jag har aldrig kylt eller fryst ner så jag vågar inte säga något.

MonisN
2010-05-17 17:52
#8

Det var ju intressant! Jag har läst att den ska förvaras i kylen, men mina har alltid blivit för gamla så jag har slängt dem och inte provat efter kylning.

Där rök de goda dropparna i så fall som var kvar i kylen…Gråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-05-17 19:18
#9

#8. Den ska gå att behålla i 2 månader om man matar den i rumstemperatur om jag fattade det rätt. Ska inte säga något till 100% eftersom jag är rätt ny med vildjästen själv. Läst lite om den i alla fall, men det är som sagt bara att testa, fungerar det så kan man fortsätta köra. Skrattande

MonisN
2010-05-17 20:07
#10

Skvätten jag har kvar är bara vätskan som jag hade tänkt ha till något senare tillfälle. Jag matar den alltså inte. All surdeg jag matar står i kylskåp.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-05-17 21:04
#11

#10. Surdeg kan man ha i kylskåp den vaknar lätt till liv. Har en kompis som frös ner den och den vaknade till liv när den blev varm igen. Även vanlig jäst kan man frysa, bara att ta ut till rumstemperatur 2 timmar innan man ska baka med den.

MonisN
2010-05-17 22:08
#12

Man kan både torka och frysa surdeg, men vanlig jäst råder det delade meningar om det är samma jäskraft i efter frysning. Vanlig jäst förvaras bäst i 0-5º och håller sig cirka 33 dagar från förpackningsdagen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-05-17 22:24
#13

Även vad beträffar surdeg råder det delade meningar om jäskraften efter frysning. Det verkar vara bättre att torka surdegen om man vill förvara den länge utan att mata den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: