Annons:
Etikettbröd-med-fördeg-eller-skållning
Läst 4823 ggr
salasso
2010-05-20 16:48

Åländskt Svartbröd

Åländskt Svartbröd är kompaktare än kavring och påminner väldigt mycket om varann.

Det innehåller.

2 liter surmjölk eller kärnmjölk.(Vanlig filmjölk eller Yoghurt)

2 kaffekoppar farinsocker = 3 deciliter

2 kaffekoppar sirap (Svart) =3 deciliter

2 kilo rågmjöl

2 kkp malt = 3 deciliter (Brukar finnas i häsokostaffärer)

2 teskedar salt

50 gram jäst

0,5  -1 kilo grahamsmjöl.

Man börjar svartbrödbaket 2 dagar innan utbakning och gräddning.

Dag 1.

Rumstempererad surmjölk, sirap,farinsocker,malt, salt och1.5 kilo rågmjöl. som blandas och röres 10 minuter sedan strör man över resten av rågmjölet över degen.

Täck över den och ställ på varm plats 1-2 dygn tills den bubblar. rör ut jästen sedan i lite ljummet vatten, knåda in den i degen tillsammans med grahamsmjölet till en lagom tjock deg. låt degen jäsa 6-8 timmar.

Baka ut degen till 8 tallrikstora kakor cirka 1,5 centimeter tjocka, låt kakorna jäsa under duk någon timme. Nagga kakorna innan gräddningen,med en grov nagg. (Jag brukar använda kinesiska ätpinnar), det blir lagom hål 12-15 hål brukar jag göra i varje kaka. Grädda 10 minuter i 200 grader.

De tas ut och penslas med kaffe-sirapblandning, och gräddas 10 minuter till. Då alla kakorna är gräddade slår man in dem 4 och 4 i aluminiumfoliepaket.

De ugnstorkas i 150 grader i 3 timmar.

Stäng av ugnen, bröden får vara kvar på eftervärme tills ugnen kallnat helt. Linda sedan in bröden i bakdukar med folien kvar, och låt vila 2 dygn, sen är bröden mogna och färdiga.

Det är inga bröd man få ha bråttom med. men arbetet är det ju inte så myket med, det är mest väntetider och jästider, då får man hitta på nåt annat.

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Annons:
DesK
2010-05-20 17:01
#1

Kavring har jag ju bakat, men detta låter spännande. Det får testas sen när mitt bakförbud är upphävt Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mitralis
2010-05-23 16:07
#2

Kanske nånting att provaGlad



Upp till toppen
Annons: