Annons:
Etiketterövrigttillbehörpålägg
Läst 7247 ggr
Stephanie
7/21/10, 7:27 PM

Mjölk över!

Har ca 3 liter mjölk över som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med och pannkakor har vi ätit så mycket av den senaste tiden Tungan ute

Finns det nåt annat smart att göra av överbliven mjölk? Inte nödvändigtvis bröd heller, det kan vara vad som helst!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
DesK
7/21/10, 7:30 PM
#1

Mannagrynspudding
Bullar

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/21/10, 11:47 PM
#2

Man kan också frysa in mjölk. Äggröra kan man ha det i, hemmagjord chokladpudding och även glass. Skrattande

Glass är lätt, man kokar upp mjölken med de kryddor man vill ha i, kanske ingefära och kanel, eller varför inte kakao och socker eller frukt? Sedan när det är fingervarmt blanda ner ett ägg. När det svalnat lägg in i frysen. Rör runt var 20 minut tills det är fryset, har för mig det kan ta upp till 3-5 timmar beroende på frysens temperatur. Skrattande (Ägg går att utesluta)

storost
7/22/10, 12:58 AM
#3

Man kan göra en fruktfrappé med mjölken.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Stephanie
7/22/10, 1:11 AM
#4

Tack för alla tips! Skrattande

#2 Går det verkligen att göra glass av mjölk? Förvånad Det måste jag absolut testa i så fall Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

storost
7/22/10, 1:15 AM
#5

#4 Det går att göra glass av mjölk, men ju mer fett i glassen är ju mjukare den är.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Stephanie
7/22/10, 1:18 AM
#6

#5 Så en glass gjord på mellanmjölk lär bli stenhård..? Tungan ute Kan man blanda ut den med något då?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
DesK
7/22/10, 10:39 AM
#7

#6 Vi gör ofta sorbet av olika sorters bär eller frukt här, den innehåller inget fett alls bara frukt eller fruktjuice, vatten, hårdvispad äggvita och socker. Knepet är att vispa i massan några gånger medan den fryser och sedan ta fram den en stund innan man ska äta den. Det går fint att göra glass av mjölk om du vispar i glassmassan några gånger medan den fryser Glad
På tal om att frysa mjölk så gjorde jag det ofta förr, när jag skulle ut med båt eller husvagn och då hade vi mjölken som extra kylklampar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
7/22/10, 11:14 AM
#8

#4. Jodå, nu är jag allergisk men gjorde mycket glass av mjölk när jag var yngre. Dock är det som storost säger att den blir fluffigare när det är grädde. Men mjölk går bra. Den blir inte så superhård det beror på hur mycket du rör runt, vill man ha väldigt fluffig kan man vispa glassen var 20 minut de första timmarna sedan när det blir för hårt med en gaffel.

[TrevorS]
7/22/10, 11:15 AM
#9

Ja eller som DesK säger missade inlägget, men hon svarade på samma som jag. Skrattande

MonisN
7/22/10, 1:30 PM
#10

Mjölk går utmärkt att frysa! Jag gör det visserligen inte själv eftersom mjölken här alltid går åt, men jag vet många som gör det och den lär inte förändras i smaken. När jag gör glass är det oftast både mjölk och grädde i smeten. Ju mer grädde ju krämigare glass, men vill man ha en smalare variant fungerar mjölk bra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
7/22/10, 2:24 PM
#11

Tror jag hellre gör glass än fryser in mjölken då Oskyldig

Ska det vara ett helt ägg, alltså både vitan och gulan?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
7/22/10, 3:03 PM
#12

Det ska vara hela ägg, men gärna separerade, gulan vispad med lite socker och vitorna vispade till hårt skum.Blanda ner den vispade äggvitan sist innan du ställer in bunken med glassmeten i frysen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Stephanie
7/22/10, 3:13 PM
#13

#12 Ok! Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Stephanie
1/18/13, 7:26 PM
#14

Det är så underbart att ha ett problem, googla på det, hitta en tråd om samma problem, och sen inse att det var jag som gjorde tråden för två år sedan…. Tungan ute Ännu mer ironiskt att jag inte minns den över huvud taget.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

DesK
1/18/13, 7:34 PM
#15

Ha ha ha Stephanie! Skrattande Toppen att du hamnade på rätt ställe i alla fall! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
1/20/13, 10:19 PM
#16

#14 Hänt mig med att man söker på någon råvara och sedan återkommer till sin egan tråd man inte minns ^^

Upp till toppen
Annons: