Annons:
Etikettbröd-med-fördeg-eller-skållning
Läst 7964 ggr
[TrevorS]
2010-07-20 17:23

Ölbröd utan jäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som testat detta? Jag fick ett recept:

4 deciliter öl (33 centiliter-burk)
10 deciliter vetemjöl
3 matskedar socker
0,5 tesked salt

Blanda öl, socker och salt i en bunke, rör ner halva vetemjölet först och resten sist. Knåda på bänken, lägg i en form och strö över lite mjöl och låt stå under natten. Grädda i 200 grader i 35-45 minuter tills den är klar.

Annons:
DesK
2010-07-20 17:31
#1

Eftersom degen ska stå så länge flyttade jag detta recept till 03. Bröd med fördeg eller skållning. Detta är ett nytt sätt att baka bröd på som jag inte har hört talas om tidigare. Den som först testar det är välkommen att berätta hur det blir Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-20 18:30
#2

#1. Den är riktigt god. Boeroende på vilken öl så blir den olika hög, lättöl blir den oftast högre än starköl. Skrattande

DesK
2010-07-20 18:38
#3

Vad spännande! Glad Jag får nog testa detta när jag har öl hemma nästa gång. Bilden la jag upp i ditt första inlägg också. Du gör fina bilder Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-20 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3. Tackar, jag måste dock börja lägga ner lite tid på bilderna. Jag har fått en vitduk men jag måste hitta den först bara. Men jag kan ta finare bilder.

salasso
2010-07-21 07:32
#5

Otroligt roligt att kunna baka med öl, det har i alla fall Jag aldrig hört talas om. Det verkar som om man kan baka på vad som helst.

Otroligt. Kanske är det kolsyran som hjälper till med jäsningen, eller vad annars kan det vara, eller är det alkoholen? Men då skulle ju starkölen jäsa mer än lättölen, men det gjorde det inte.

Och är det kolsyran som är bidragande orsak till jäsningen så kan man väl baka på vilken läsk som helst.

Det skall bli spännande att höra om någon törs testa.Flört

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

MonisN
2010-07-21 13:24
#6

Cider kanske funkar bra i söta degar?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2010-07-21 14:34
#7

#5. Orginalreceptet ska det egentligen vara mjöd. Jag antar det är alkoholen, det bildas väl alkohol på vanlig jäst när den jäser också om jag minns rätt?

#6.  Cider har jag testat med men det blir väldigt sött och slibbigt för min smak. Man kan utesluta sockret i receptet om man testar cider. Reser sig rätt bra ändå.

Lavine
2010-07-21 22:27
#8

Mycket spännande, det här bara måste jag testa, nu när jag har semester och allt. Flört

Undrar över hur mycket öl du använde, 4 deciliter eller 3,3 deciliter?

[TrevorS]
2010-07-21 23:44
#9

#8. Det står 4 deciliter öl, en burk på 33 centiliter inehåller 4 deciliter vätska. Står i receptet. Skrattande

Lavine
2010-07-22 00:44
#10

#9 Måste erkänna att den matematiken, eller kanske kemin, förstod jag inte… hur funkar det (att det är mer vätska än burken rymmer)?

Men du har i alla fall använt en 33 cl-burk, då vet jag och gör likadant.  Glad

DesK
2010-07-22 10:55
#11

Måste bero på kolsyran i ölet. 33 centiliter är lika med 3,3 deciliter, så det är sannolikt kolsyran i ölet som gör att det ser ut att vara lite mer Glad Ni vet väl hur det ser ut när man häller upp öl i glas Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-22 11:17
#12

#11. Det stämmer perfekt, volymen värkar mer när det är kolsyrat. Det är bara att testa att mäta så får man se. Skrattande

[TrevorS]
2010-07-31 16:31
#13

Hur har det gått, någon som testat?

Annons:
MonisN
2010-07-31 18:24
#14

Nej, har tyvärr inte haft tid att baka, men nån gång ska jag prova öl istället för vatten i surdegsbröd. Sist tog jag bubbelvatten och det blev väldigt braGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-07-31 18:31
#15

Det har jag glömt att göra Skäms Däremot gjorde jag pannbiffar med bubbelvatten istället för stilla vatten och de fick en mycket trevlig konsistens Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-31 18:38
#16

#14. Den här går tyvärr inte att baka med vanligt bubbelvatten, redan testat och det vill inte lufta sig.

#15. Pannbiffar, låter spännande, kan du inte lägga in receptet, jag har precis gjort seitan och ska strax mala den i köttkvarnen. Fungerar lika bra som vilket kött som hellst. Skrattande

DesK
2010-07-31 18:50
#17

Lägger det inne på Matlust när jag gör det nästa gång för jag har inga mängder i huvudet bara i fingrarna Glad
Så här ungefär:

Köttfärs (eller annan färs)
Bubbelvatten eller lättöl
Ägg
Ströbröd eller havregryn
Lök
Kryddor

Om man använder havregryn bör man slå sönder dem i matberedare eller med mixer

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-31 18:54
#18

#17. Du kan inte länka dit? Får se om jag kan skippa ägget, tål ju tyvärr inte det. Annars kan man alltid blanda sojamjöl med lite sojagrädde. Skrattande Ibland är det jobbigt att inte tåla all mat.Obestämd

DesK
2010-07-31 18:57
#19

Du får länk av mig när jag har lagt in receptet. Ägg är ju bara bindemedel, så du kan nog testa att ta sojamjöl eller exempelvis fiberhusk istället och då öka mängden bubbelvatten lite Glad Nej det är inte kul när man inte tål allt Obestämd men samtidigt är det kul att prova andra sätt att göra saker på Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-31 19:20
#20

#19. Det är roligt att hitta alternativ till det mesta, fast man kan inte alltid vara trollkarl. Skrattande

Annons:
MonisN
2010-07-31 20:13
#21

Ibland har jag havregryn i min färs, eller rivna morrötter. Av morrötterna blir det en väldigt saftig färs.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-07-31 20:22
#22

Jag brukar ha i riven kålrot och rivna morötter också. Skrattande

DesK
2010-07-31 20:36
#23

Å himmel vad gott det låter med morötter och kålrot i färsen Tungan ute Dessvärre är min sambo kålrot- och morotshatare Gråter

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-07-31 21:32
#24

Därför man river på finaste sidan av rivjärnet så man inte ser det. Skrattande

DesK
2010-07-31 21:44
#25

Ah det ska jag testa när ingen ser vad jag gör Oskyldig

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-07-31 22:26
#26

#25 Man känner ingen morotssmak, den gör det bara saftigare. Gör som TrevorS säger, riv den fint så syns den inte hellerSkrattande Kålrot ska jag prova! Rödbetor blir nog också väldigt gott och fin färgGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-08-08 22:50
#27

Någon som mer testat brödet föresten? Glad

Annons:
DesK
2010-08-08 22:53
#28

Jag skäms Skäms men jag har inte hunnit testa ännu. Det blev bak med Poolish för mig istället Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-08-08 22:59
#29

#28. Jo jag såg receptet såg gott ut, funderar på att göra det också. Skrattande Min kompis bakade med cider häromdagen, jag skulle skriva här att det blev "urk" med ett stort "blä" och "va sött och slibbigt". Så det ska nog vara öl. Skrattande

Ska tillägga att konserveringsmedel kan göra att brödet inte vill lyfta sig.

Upp till toppen
Annons: