Annons:
Etiketterövrigttillbehörpålägg
Läst 4802 ggr
DesK
2010-08-06 16:37

Pajdeg - era bästa knep

Hur gör ni pajdeg? Gör ni olika pajdeg till matpaj och till dessertpaj? Vad har ni för tips och knep för att få till den bästa pajdegen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2010-08-06 16:57
#1

Jag brukar lägga in pajdegen i 30-60 minuter i kylen innan. För att göra lock brukar jag kavla degen mellan bänk och bakplåtspapper. Använder nästan alltid olja istället för margarin. Skrattande

DesK
2010-08-06 22:27
#2

Jamie Oliver tipsar om att man ska frysa pajskalet innan man gräddar det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Intehärutandär
2014-01-13 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag gör en vanlig kavlad av mjöl, margarin och vatten. Att jag kavlar den är viktigast tycker jag, för då blir den tunn och krispig.

Gasoline
2014-01-23 05:40
#4

Finns det något bra recept på en paj med lock? Skulle vilja prova :-)

Drakvargen
2015-02-15 16:03
#5

Jag brukar använda mig av Jamie Olivers recept på pajdeg när jag gör paj med vissa pytteändringar (t.ex. använda normalsaltat smör istället för osaltat eftersom jag bara har normalsaltat hemma). Hittills har jag använt den för att göra amerikansk äppelpaj med riktigt lyckat resultat, och till att "slå in" bitar av brieost med mindre lyckat resultat (skalet sprack i skarvarna så att en del av osten rann ut på plåten. >.>). 

Jag ser till att nypa in och smula smöret i mjöl/flocksockerblandningen supernoga tills allt ser ut som en skål med fina brödsmulor innan jag häller i  ägg och mjölk, sen arbetar jag ihop allt tills det bildats en smidig degklump som plattas till, plastas in och läggs i kylen tills den ska användas.

[Sabina]
2015-02-16 13:29
#6

Jag använder samma pajskalsrecept till matpajer som till efterrättspajer. Enda skillnaden är att jag använder några korn salt till matpajerna och lite socker till efterrättspajerna

Jag har inget speciellt knep men margarin ger finare bladighet/krispighet än smör , fast smör har ju en godare arom 🙂

Annons:
Intehärutandär
2015-02-16 15:08
#7

#4 Mitt recept är enkelt:

150 g smör/margarin.

3 dl vetemjöl

2-3 msk vatten. 

Till spenatpajen ovan tar jag 60-70 % av den och kavlar till botten. Naggar och förbakar. Man kan kyla den innan eller efter kavling, men jag tycker den är så smidig att jag aldrig gör det. Man kan kyla in resten till locket medans man fixar fyllning. Fast jag brukar kavla den direkt och göra fyllning medans pajen står i ugnen. 

Om jag gör öppen paj med äggstanning, så fryser jag in resten av degen, eller gör två.

Upp till toppen
Annons: