Annons:
Etiketterrådtips
Läst 28908 ggr
MonisN
2010-08-30 09:53

Tips på brödkryddor

Jag använder nästan bara salt som krydda i mina bröd. När man bakar ljusa bröd skulle det vara gott med lite variation på smaken. Har ni några tips förutom de vanligaste brödkryddorna?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2010-08-30 10:07
#1

I Tyskland kan man köpa bröd med lök i, det är jättegott, jag bakar sånt bröd ibland, jag tar mitt vanliga recept skär en lök smått och steker den mjuk i smör och blandar i degen, Detta bröd passar fint till ostbrickan och till soppa Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-08-30 10:29
#2

#0. Man kan ta ner ett halvt äpple som man mixar med vätskan för att få det lite saftigare. Är väl inte direkt en krydda. Annars brukar jag ha i lite chilipulver, kanel, kardemumma. Jag tog av misstag en gång salladsdressingskrydda, blev faktiskt väldigt gott. Tog ett tag innan vi kom på varför det smakade annorlunda.

#1. Bara lök har jag tidigare inte hört talas om, däremot att man använder riven ost och lök i har vi ett recept som fanns i en kokbok som min sambo samlade på en gång.

MonisN
2010-08-30 12:37
#3

Ost är ju gott, det hade jag glömt! Lök har jag aldrig provat, men det var ett bra tips. Wopa använder peppar i en dela av sina recept, vilket jag har provat med gott resultat.

Vad tror ni om tranbär i vitt eller ljust bröd?

#2 Påverkar äpplet också smaken?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-08-30 14:13
#4

#3. Det är tydligen bra med kombination av salt, peppar och socker i brödet, det ger balans i kroppen, även bra för de som har problem med mensvärk. (kanske inte passar in just här då).

Tranbär passar bäst i mörkt bröd tycker jag. Har inte testat i ljust men kan inte föreställa mig smaken heller.

Det smakar inte äpple om brödet, det blir bara saftigare på något vis. Hittade recept i kokboken "Vegetariska Kokboken" av Inga-Britta Sundqvist.

[Asta]
2010-08-30 20:34
#5

Rivna morötter är också väldigt gott.

Sedan kan man finhacka basilika och/eller andra färska örter och blanda ner i degen. Det är väldigt gott i framförallt ljust bröd

Tranbär tycker jag är gott. Råröda lingon är något annat man kan använda.

MonisN
2010-08-30 21:49
#6

Morotsbröd gillar jag, men jag har nog aldrig bakat det själv, bara gjort morotskaka, som jag älskar. Jag bakade ett bröd i helgen med vetemjöl, havregryn och havrekli men kände att det skulle varit något mer för att sticka ut. Tror det skulle passat utmärkt med ost i det. Även morötter hade nog varit gott.

Jag har en påse med finfina tranbär och tänkte använda dom till surdegsbröd. Att blanda ner det i vanligt bröd känns som att kasta pärlor till svinTyst Jag har blivit så bortskämd med hållbart och saftigt surdegsbröd så jag bakar sällan något annat. Nu gjorde jag det för det var tomt i frysen, men det håller sig ju ingenting. Dag 2 vill jag helst slänga detRynkar på näsan

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Asta]
2010-08-30 22:15
#7

Jag brukar göra dinkelbullar med rivna morötter i som jag tycker är väldigt gott. Det blir saftigt och gott.

[TrevorS]
2010-09-01 00:29
#8

Vi pratade lite om kryddor idag. De som vi testat att baka med är dessa med bra resultat:

  1. Anis
  2. Fänkål
  3. Kummin
  4. Malt
  5. Pomeransskal
  6. Oregano
  7. Basilika
DesK
2010-09-01 11:10
#9

Vill bara komma med en liten varning. Använd inte spiskummin i brödbaket, det gjorde jag av misstag en gång och hum nja det blev inte något vidare bra Obestämd

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-09-01 11:14
#10

Nä, det skulle jag aldrig göra även om du sa att det var gottFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-09-01 21:35
#11

I Schweiz finns det ett bröd som har stekt tärnad bacon i och stekt mjuk lök.

Sen oliver och torkade tomater går utmärkt i ljusa bröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-09-01 22:04
#12

Åh det låter gott. Är det rågbröd eller vad för slags mjöl är det? Kanske man kan baka det självTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-09-01 22:10
#13

Du kan ta vilken brödrecept du vill och sen vid slutet av knådningstiden häller du in de 2 ingredienser. Man tar ungefär 150 gram bacon och 50 till 100 gram lök per 500 gram mjöl.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
2010-09-01 23:52
#14

Detta måste jag bara provaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-09-01 23:54
#15

Smörgåskrasse är också gott att ha i. Vitlöksmör också!

[Asta]
2010-09-02 01:53
#16

Egentligen är det ju bara fantasin som sätter stopp på vad man kan stoppa i brödet. Soltorkade tomater är t.ex. jättegott! Vill man piffa till det ännu mera sätter man i basilika också! Och oliver.

MonisN
2010-09-02 11:35
#17

Det stämmer Asta, men min fantasi tryter oftaOskyldig Högst på todo listan just nu står morotsbröd och tomatbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-11-10 19:01
#18

Wow vad många idéer som poppade upp här.

kan man alltså ta ett vanligt recept på vad för bröd som helst typ (ett vanligt enkelt) och sen tillsätta vad man nu är sugen på?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2010-11-10 19:02
#19

#9 Varför inte spiskummin? vad är skillnaden? Dum fråga kanske… men man lär sig inte utan att fråga.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
2010-11-10 19:31
#20

Har du hunnit prova receptet med bacon och lök Mona?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
MonisN
2010-11-10 22:03
#21

#20 Nej, Stephan, detta har jag glömt Skäms Fast jag tänkte faktiskt på det häromdagen när jag stekte bacon. Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag bakar surdegsbröd, om du tror det blir gott i surdeg?! Fast rågsurdeg låter nog bäst tycker jag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-11-10 23:38
#22

Jag tror att det blir väldigt gott med surdegsbröd.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

zissi
2010-11-11 14:50
#23

giffan: Det går att ha spiskummin i rågbröd. Jag gjorde för inte alls länge sedan två surdegslimpor från Martin Johanssons senaste bok "Enklare bröd" och till dessa två limpor var det 2 matskedar spiskummin. En mycket speciell smak som jag inte bestämt mig för om den OK eller inte. I längden föredrar jag okryddat bröd, men någon enstaka gång är det kul att variera sig. En av sönerna tyckte det var gott.

[Tassy]
2010-11-13 12:25
#24

Timjan har jag hört ska vara gott i bröd också Glad

Finriven mörk choklad använde jag ofta förut i grahamsbröd.

DesK
2010-11-18 15:38
#25

Många av våra örtkryddor passar bra i bröd och finhackad mjukfräst gul lök är gott i surdegsbröd Glad Pressad färsk vitlök likaså Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2010-11-18 15:50
#26

Surdegsbröd har jag inte vågat mig på ännu… men ska pröva tänkte jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: