Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 12245 ggr
[TrevorS]
8/27/10, 10:49 PM

Äntligen köpt en bakmaskin.

Nu har jag äntligen köpt en bakmaskin den kommer i veckan. Man kan tydligen göra sylt och marmelad i den också när jag sökte lite på nätet. Ska tydligen vara väldigt bra. Min sambos kusin har en likadan, fast den kostar mindre nu än när hon köpte den och hon är nöjd.

Nu blir det lite lättare för mig att baka bröd. Skrattande

Jag köpte den här:

http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=43509&productId=279271&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=%2fListPage%2fSearch.aspx%3fSearchText%3dbakmaskin%26ConceptStoreCategoryId%3d%26B%3d1

Annons:
[TrevorS]
8/27/10, 11:51 PM
#1

Hur är det med recept? Kan man använda vanligt recept eller ska man ha mer vätska eller kanske mjöl?

Som sagt är inte så duktig på bakmaskin aldrig haft en egen eller bakat med en sådan.

MonisN
8/28/10, 1:15 AM
#2

Jag har aldrig använt en bakmaskin så jag har ingen aning om det går. Jag vill minnas att vi hade en diskussion i en tråd för längesedan om detta, kanske du kan söka och hitta den tråden om ingen annan vet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/28/10, 10:12 AM
#3

#2. Jag sökte innan jag skrev. Brukar göra det. Men jag får sällan träffar när jag söker eller om jag söker på fel sätt vet jag inte. Eller om man borde söka på något annat vis? (söker på "sök på sajten" och väljer matbrod.ifokus.se)

DesK
8/28/10, 11:24 AM
#4

Man kan baka med sina vanliga recept i bakmaskinen men man måste anpassa storleken på degen efter sin maskin. Här är en tråd om bakmaskin med recept Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
8/28/10, 11:26 AM
#5

Tack DesK, det var den tråden jag menadeGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/28/10, 5:17 PM
#6

#4. Tackar, fattade inte att jag lyckades missa den. Hittade den också när jag sökte igen. Kanske var inne på fel sida och sökte. Brukar klicka i sök på sajten istället för hela iFokus, blir så många sidor då och då hittar man aldrig det man söker.

Annons:
[TrevorS]
8/29/10, 10:14 PM
#7

Tänkte modifiera recepten och komma ut med lite egna recept också. Även massor av bilder när jag väl får maskinen. Skrattande

MonisN
8/29/10, 11:57 PM
#8

#7 Det ser vi fram emotSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/30/10, 12:52 AM
#9

#8. Jag med, är väldigt fundersam på hur bröden ser ut när de är klara också. Skrattande

MonisN
8/30/10, 8:29 AM
#10

#9 Dom blir väl inte så stora heller? Jag gillar ju det traditionella hantverket och det personliga utseendet som handgjorda bröd får, men det ska bli roligt att ta del av dina maskinbakadeGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/30/10, 10:26 AM
#11

#10. Maskinen var den billigaste jag hade råd med, så de blir nog inte allt för stora. Men perfekt om man vill ha bröd varje dag, så kan man ju göra några någondag och spara. Har öven köpt in en massor av olika mjöler och samlar recept som jag har tänkt testa i maskinen.

MonisN
8/30/10, 12:52 PM
#12

Jag är väldigt spänd på att få ta del av dettaGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/30/10, 2:07 PM
#13

#12. Den ska komma senast Fredag, men förhoppningsvis kommer den imorgon.

Annons:
MonisN
8/31/10, 8:45 AM
#14

Jag ska erkänna att jag varit motståndare till bakmaskiner, men jag kan kanske omvärdera mitt motstånd om du kommer att visa läckra och goda brödFlört Kanske har jag blivit lat ocksåObestämd Jag har alltid tänkt att maskinbröden blir så små, men det kan nog vara en fördel eftersom jag inte är så förtjust i bröd som legat ett par dagar. Bröd är godast nybakade oavsett sort.

Hittade en sida med massor av recept som kanske kan vara något!

Recept

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/31/10, 11:56 AM
#15

#14. Jag har varit motståndare till bakmaskin i många år och brukar säga att man ska baka med kärlek och det gör inte en maskin. Men efter jag har smakat på bröd bakat i maskin så ändrade jag mig. Det finns olika storlekar, hittade flera bakmaskiner du kan få riktigt stora bröd och även mindre än den jag köpte själv.

Tack för hemsidelänken. Har kollat in, fanns många bra recept.

MonisN
8/31/10, 2:26 PM
#16

Vet inte om du har sett denna filmen, men det ser ju enkelt utSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/31/10, 5:27 PM
#17

#16. Ja jisses det såg väldigt enkelt ut. Men något jag funderar på är om man måste använda torrjäst eller om det går med vanlig blötjäst, kanske bara är att lösa i vattnet innan?

Ska testa alfalfagroddsbröd någongång också, nackdelen är att vi äter mycket av det här hemma. Så när jag väl ska baka och de är färdiggroddade är de alltid slut.

DesK
8/31/10, 6:00 PM
#18

#17 Du kan använda vanlig blötjäst och lösa upp den i lite vatten innan. Jag har även bakat med surdeg i bakmaskin Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
8/31/10, 6:09 PM
#19

#18. Ska ingå så att man kan baka med surdeg med maskinen också, så får man perfekt bröd. Vet dock inte hur detta blir i bakmaskin, kör du bara gräddningen eller kör du helt program med detta?

DesK
8/31/10, 6:11 PM
#20

Har ingen bakmaskin längre, men jag bakade efter mina vanliga recept, men anpassade mängderna efter storleken på maskinen. Jag körde alltid hela processen i maskinen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
8/31/10, 6:17 PM
#21

#20. Det är något jag oroar mig för att jag skulle råka använda förmycket i, vad händer om det är förmycket och jäser över? Eller är det bara att städa upp?

MonisN
8/31/10, 8:15 PM
#22

Jag läste nån blogg idag om surdeg och bakmaskiner. Attans att jag inte sparade den. Ska se om jag hittar den igen!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
8/31/10, 8:18 PM
#23

På den här bloggen hittade jag ett recept!

Man kan byta ut 100 gram vatten mot 100 gram surdegsgrund.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/31/10, 9:15 PM
#24

#23. Undrar hur det är när man bakar vanligt bröd om det blir lika nyttigt att köra med lite torrjäst och låta den jäsa i några timmar istället någon dag? Ska absolut testa det receptet älskar tomat i bröd! Skrattande

MonisN
8/31/10, 10:03 PM
#25

#24 Tomatbröd är gott. Undrar om det går att använda recept för bakmaskin utan maskin utan att göra om receptetObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
8/31/10, 10:51 PM
#26

#25. Som jag förstått det ska det gå super att göra för hand också. Har fattat det som att det egentligen inte är någon speciell skillnad på recepten. När man gör glutenfritt eller göra grövre bröd ska man tillsätta lite mer vätska om jag förtod det rätt(?),

Men surdeg är väldigt gott. Funderat lite på om det går bra att göra på vetemjöl istället? Tänkte göra en startjäst med frukt och socker.

storost
9/1/10, 9:32 PM
#27

Innan ni använder surdeg i brödmaskinen, läs genom bruksanvisningen om materialet i "skålen" tål det!

Jag hade tidigare själv en bakmaskin och använde den också ganska mycket. Men efter en visst tid då gick jag över och bakade tunna frallor som jag fryste ner. Sen har jag tagit de ur frysen och lagt de direkt på brödrosten och rostade bägge sidor. Mums, det var gott.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
[TrevorS]
9/1/10, 9:38 PM
#28

Jo det ska jag kolla. Man kan även köpa ny rätt billigt som jag förstog det.

Tydligen var den slut på lager så jag får vänta 2 veckor på den, dålig stil att de inte meddelar om sådant.

storost
9/1/10, 9:48 PM
#29

Sånt beteende är alltid dålig.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
9/1/10, 9:52 PM
#30

Jag älskar ju köksmaskiner och nu kan jag inte få den här maskinen ur skallenGråter Hittade en Philips där det ingår brödformningstillbehör, fattar inte riktigt vad det är. Behövs det? Sköter den inte allt i ett, knådar och gräddar när man startat den och låter den baka till exempel på natten? Någon som begriper?

En annan fråga är om det blir frasig skorpa på maskinbrödet?

TrevorS! Hoppas du får den i morgon och kan ge oss lite kött på benenSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
9/1/10, 10:08 PM
#31

Men Mona, du har din "bödformninstillbehör" alltid med dig och då behöver du ingen maskin till.SkrattandeTyst

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
9/1/10, 11:50 PM
#32

Va??Förvånad Följer det med en hjälpredaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
9/2/10, 10:15 PM
#33

SkrattandeOskyldigTyst

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
9/3/10, 11:08 PM
#34

Hur går det TrevorS, har du fått maskinenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
9/3/10, 11:24 PM
#35

Två veckor får jag vänta på den eftersom de tydligen inte hade den i lagret, de hade "glömt" skriva detta på sidan att den är slut i lager. Fortfarande inte ändrat om. Många som har beställt, de får in den om 7-9 dagar, sedan tar det någon dag innan de fått upp dem och kan skicka. Obestämd

Rita-S
9/4/10, 12:34 AM
#36

brödbakningsmaskinen är fibrisens bästa vän kan jag tillägga. Har själv en och bakar i den ett tillnärmat norsk matbröd, sådan som man inte hittar i affärn i Sverige :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
9/4/10, 12:36 AM
#37

#36. Har du recept? Är det speciellt recept får du gärna skicka ett pm.

Rita-S
9/4/10, 12:46 AM
#38

Jag kan ju skriva det rakt ut här :D Detta har jag komponert ihop själv och är ett riktig grovt matbröd, inget fint och ljust. Min skål rymmer 2,5 dl vätska, men brödet fyller bara ungefär 2/3delar av skålen färdig jäst.

3 decilitet finmalen rågmjöl
2 deciliter grovmalen rågmjöl
Sen skal det vara 1 deciliter sammalt rugmel som det heter i Norge, har inte hittat något bättre än Grahamsmjöl att ersätta det med.
1 deciliter havregryn
1 deciliter kruskakli
1 deciliter malna nötter efter eget tycke
Man kan även ha 1 dl krossade eller hela linfrön och 1 dl solrosfrön i.

4 deciliter ljummet vatten (37 grader till färskjäst, 40 till torr) (och om du har med varända ingrediens kan det vara att du behöver öka till 4,5 deciliter vatten)
1 deciliter olja eller smält smör.

0,5 paket torrjäst eller en halv färsk jäst
1 ss brödsirap ss = matsked
1 tesked salt och en knivspets peppar
Ni svenskar är så glada i brödkrydda, så det kan man väl ha i med om man vill!

Ha i det våta, kasta i det torra, jag måste hjälpa min bakmaskin att blanda i dock för rör-armen når inte helt ut på sidorna och drar inte med sig mjölet alltid.

Jag bakar på fullkorns-programmet med mörk skorpa  som tar 3,5 timmar från början till slut. Jag har valet mellan ljus skorpa, mellanmörk skorpa eller mörk skorpa (längst gräddtid) på min maskin.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
9/4/10, 12:50 AM
#39

#38. Rugmel betyder väl Rågmjöl? Jag har en påse det stod Rugmel på som jag köpte när jag bodde i Göteborg.

Kruskakli, vart hittar man det? Jag har letat efter detta innan men hittar inte det här. Har inte förstått riktigt vad "kli" är för något egentligen heller.

Rita-S
9/4/10, 12:54 AM
#40

#39 japp det är rågmjöl, men i Norge har vi tre former: Finmalen, grovmalen och sammalen :) Men sammalen hittar jag ingenstans här i affärerna, medans grahamsmjölet var på ett ungefär lika bara med vete i :)

Kli är "avfall" från kornproduktionen egentligen, det är skalen från kornet som malas upp så man kan använda det som fiber i bak.
Du får vetekli, kruskakli (från fler olika kornslag samma paket, står tilsammans med mjöl i bakavdelningen på både Ica och Hemköp), och i Norge även havrekli, rågkli och så vidare. Rågkli och havrekli har jag inte hittat här heller, men kruskakli och vetekli bjuder Ica på. Hittar du inte kruskakli duger vetekli lika bra faktisk :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
9/4/10, 1:28 AM
#41

#40. Tänkte kände du igen förpackningen som jag länkade till? Om det var just den du sökte? Vet inte vart du bor men bor du i Göteborg så vet jag. Skrattande

Aha, bra förklaring på kli, jag har alltid undrat men glömmer jämt bort att söka. Havrekli och vetekli har jag hittat här men det är bara de jag hittat här. Har ett våffelrecept där det ska vara vetekli i.

Annons:
MonisN
9/4/10, 1:51 AM
#42

#40 Blir det knaprig skorpa på maskinbakat bröd? Du skriver också att din skål bara rymmer 2,5 deciliter vätska, men du har kanske skrivit fel för i recepet ska man ha i 4 deciliter.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
9/4/10, 2:00 AM
#43

#35 Så slarvigt av Ellos att "glömma" en sån viktig detalj, men det är så dom gör för att knyta upp kunderna så dom inte springer någon annanstansSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
9/4/10, 10:41 AM
#44

Rita eftersom vi har synskadade som läser här skrev jag ut förkortningarna i receptet, men vad betyder "ss"? Det ska vara en ss brödsirap, står det i receptet. Sammalet rågmjöl - är det ett blandat mjöl av råg- och vetemjöl? Eller vad innehåller det?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
9/4/10, 10:44 AM
#45

Tror ss står för soppslev. I Norge säger man inte matsked.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Rita-S
9/4/10, 11:13 AM
#46

MonisN .Harkla, jag var trött :D Menade min skål rymmer 2,5 LITER vätska, jag mätte innan jag postade receptet :) Jag tycker skorpan blir okej knaprig, dock inte helt lika som i ugnen. Men jag håller på experimentera med att pänsla vatten på ytan när den är klar med att röra om sista gongen för att se om det gör någon effekt.

Och DesK, ss är matsked, "Spiseskje" heter det på norska, förkortas ss. var som sagt lite trött och skrev i såkallad snyrvel-koma så glömde översätta alt! :) Förlåt! Men vi säger faktisk matsked även i Norge, fast du har Spiseskje (Matsked) som man äter mat av, soppa och sådan, medans matskeden i Norge ser ut om en förvuxen 'Spiseskje*, altså då matsked som ni säger i sverige. Något större altså, och användes mäst för att servera mat. Dock har den skeden nästan försvunnit helt från marknaden, och blivit ersätt med snyggare, bredare serverinsskedar. Vi hadde sådana matskedar och "spiseskjedar" i köket i kolan, men jag ser dom inte till försälgning längre!

Jo, nu såg jag ju även linken, Trevor, det där känner jag inte igjen utseendet på (annan producent än vi hadde där jag bodde), men det är den mjölsorten jag inte hittar här iaf :) Jag får använda grahamsmjöl, även om det är på vete, den du hittade där är samma bara råg :)

Sen måste man väl tillämpa om man har glutenintolerans, och ersätta med pasande saker. Fiberhusk och krossad linfrö kan ersätta kli, och Fibrex kan ersätta havregryn,  men vad som kan ersätta det övriga vågar jag inte svara på då jag inte är glutenintolerant själv. Men dom vanliga fina och grova mjölmixerna kanske kan fungera?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MonisN
9/4/10, 11:33 AM
#47

#46 Misstänkte att det skulle vara 2,5 liter! Och ss var visst lite feltolkning av mig, jag som alltid trott det varit soppsked eller soppslev! Tack för upplysningenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
9/13/10, 1:48 PM
#48

Hur går det TrevorS, har du fått maskinen än? Jag är supernyfikenSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
9/13/10, 2:13 PM
#49

Nepp, inte fått den, fick ett brev att den är på lager med att de inte fått igenom betalningen trots att de dragit pengar, så jag har fått skicka ett utdrag och visa att de dragit pengar för det hela idag så får vi se. Sista gången jag handlar av dem i alla fall…

Min sambo har köpt en i födelsedagspresent istället och den kommer i veckan, handlat på ett annat ställe som vi vet att de levererar och inte krånglar.

MonisN
9/13/10, 5:00 PM
#50

Usch vad trist med sånt strul. Jag såg att dom hade den jag tittat på, och den var flera hundra billigare där, men då ska man kanske köpa dyrt i alla fall, OM man nu ska köpa. Ska vänta och se dina resultat förstFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/13/10, 5:23 PM
#51

Det snabbaste och lättaste är på faktura, nackdelen är att om det står 2-3 dagars leverans. De påstår att det är tiden det tar för dem att lämna över beställningen till de som har varan "deras leverans" därefter kan det ta lite tid innan jag får varan. Tycker det är lite dålig stil.

De ringde innan och bad om ursäkt att de kollat på fel av någon anledning. Att de kommer betala tillbaka pengarna omgående.

Ne jag kommer inte beställa därifrån igen. Andra gången de krånglar till det.

MonisN
9/20/10, 11:10 AM
#52

Nyfiken, har den kommitTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/20/10, 12:50 PM
#53

Slut i lagret på det andra stället tydligen. Börjar nästan ångra att man beställde. Hoppas den kommer snart i alla fall. Har lite otur de senaste gångerna. Obestämd

[TrevorS]
9/20/10, 9:36 PM
#54

Den kom idag. Kör med den nu, testar ett recept nu så får vi se om det fungerar. Skrattande

DesK
9/20/10, 9:41 PM
#55

Härligt! Skrattande Får vi se en bild av maskinen?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
9/20/10, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

SkrattandeBakmaskinen.

Rita-S
9/20/10, 10:14 PM
#57

värst vad den var lyxig!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MonisN
9/20/10, 10:20 PM
#58

Grattis att du äntligen har fått den! Jag är verkligen spänd på resultatetTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/20/10, 11:18 PM
#59

Jag är också spänd, det är mindre än en timme kvar på bakningen. Skrattande Nyfiken på hur det smakar, nu hade vi inte allt förmycket mjöl kvar så det blev lite majsmjöl och havregryn i också. Glad

MonisN
9/23/10, 3:07 PM
#60

Fler frågor!

Hur lång tid tar det att baka från det man lägger i ingredienserna till det är färdiggräddat?

Hur mycket låter den om man vill köra maskinen på natten?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Rita-S
9/23/10, 3:53 PM
#61

Det är himla olika från maskin till maskin och från program till program kan jag säga. Min låter inte sådär fasligt mycket, men litegrann låter den ju. Dock hör jag den inte inn till sovrummet som ligger intill köket.

På min maskin varierar längden efter programmet jag välger. På min kan jag välga program, och sen om jag vil ha ljus, mellan eller mörk färg på skorpan (baktiden). Om jag tar fullkorn ljus skorpa så blir det lite över två timmar, medans om jag tar fullkorn mörk skorpa är det uppe i 3 timmar och 40 minuter exempelvis! Men dom flesta har antigen digitalt display som berättar kvarvarande tid, eller det står i handboken som medfölger hur lång tid det tar och hur man sätter på tiduret. Dock finns det bakmaskiner som inte har tidur, som bakar från man slår den på det program man vill ha.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[TrevorS]
9/23/10, 5:05 PM
#62

Det är som Rita-S säger, det är olika från maskin till maskin. Det är bra om man kan välja vilken färg man vill ha.

Det blir såklart snabbare tidigare än när man bakar för hand eftersom den har perfekt temperatur under jäsningen. Jag har ett snabbprogram där man får ett bröd klart på 1 timme, men då blir det mer kompakt och inte lika högt.

Min maskin låter knappt någonting, den är rätt tystlåten, däremot så piper den två gånger, efter första knådningen och det är för att man ska kunna hälla i nötter, bär och liknande. Andra gången när den är klar. Min är bra att man kan lägga ner degen på kvällen innan, ställa in när man vill att brödet ska bli klart på morgonen så sköter den hela jobbet. Så vaknar man upp till färdigbakat bröd.

Annons:
MonisN
9/23/10, 7:40 PM
#63

Det låter ju bra! Men hur är det med surdeg, har ni provat det? Och fördeg, går det att baka med det?

Ursäkta alla frågor, men jag vill verkligen reda ut begreppen utifall jag ska köpa en. Jag vill kunna baka dom bröden jag är van vid, och det brukar mest vara surdegsbröd, eller bröd med fördeg.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/23/10, 8:09 PM
#64

#63. Surdeg fungerade när jag testade. Gick toppen. Skrattande Den kan stå i ett dygn med någonting i, men det kan tydligen variera, beroende på vad korgen är gjord av.

MonisN
9/23/10, 9:03 PM
#65

Jag har ju aldrig surdegen liggande i assistenten, utan i en bunke bredvid om den ska ligga till sig nån dag. Fast jag är ändå tveksam till surdegsbrödet eftersom degen ska jäsa 2-4 timmar och sedan formas och jäsa ytterligare medan ugnen blir varm.

Kan man välja hur lång tid man vill knåda degen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
9/23/10, 9:32 PM
#66

#65. Min kan man inte välja knådningen men den längsta tiden knådar den 3 gånger och väldigt länge.

Jag har kört med surdegsbröd fungerade toppen för mig. Skrattande

Det finns vanlig knådning utan bakning så väljer man hur länge den ska knåda. Sedan finns det gräddning om man vill knåda och jäsa själv.

DesK
9/23/10, 9:33 PM
#67

Mona eftersom det verkar finnas massor av bakmaskiner i Tyskland, så kan jag fråga Wopa om han vet mer om det finns någon bakmaskin som har extra långa jästider. Jag hade en bakmaskin i några år och det gick rätt bra att baka med surdeg i den, men då tog jag fram och matade surdegen på vanligt vis och på bakdagen la jag ner alla ingredienser med surdegen i maskinens bunke och körde den på längsta möjliga program.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
1/27/11, 9:04 AM
#68

Om man ersätter 100 gram vatten med 100 gram surdeg, ska man då också minska mjölmängden om man bakar i bakmaskin?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
1/27/11, 9:42 AM
#69

#68. Det beror lite på hur receptet ser ut, men som jag fått till mig är det 100 gram surdeg ersatt med 50 gram jäst. När jag bakade ersatte jag inte surdegen med vattnet utan tillsatte det bara (tillsatte något gram vanlig jäst, bara för säkerhets skull). Jag knådade på kvällen och stälde timern på 12 timmar till gräddning.

Annons:
[TrevorS]
1/27/11, 9:44 AM
#70

Testade även den här i bakmaskin med programmet "baguette" (kolla tiden, grovt bröd-programmet fungerar oftast bra också).

Bröd för små personer
MonisN
1/27/11, 9:45 AM
#71

Blir det inte för mycket vätska då om man inte tar bort något, för då måste man ju tillsätta mer mjöl. Får det plats i maskinen?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
1/27/11, 6:23 PM
#72

har du upp till 900 gram i maskinen kan man baka med 1 dl mer vetemjöl, dock inget jag rekomenderar.  Annars kan man ta ut en liten bit och frysa in, sedan tina och hälla i nästa gång man bakar.

Upp till toppen
Annons: