Annons:
Etikettertunnbrödknäckebrödkex
Läst 14319 ggr
[TrevorS]
2010-09-01 22:54

Havrekex - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingredienser:
6 deciliter havregryn
2 1/2 deciliter vatten
1/2 deciliter olja
1 matskedar salt
2 deciliter vetemjöl

Gör så här:
Blanda havregryn och vatten och låt det svälla i 2 timmar under duk. Rör sedan ner oljan, salt och mjöl och kavla ut till en 2 millimeter tjock massa. Stansa ut med pepparkaksformar eller ett vanligt drickglas. Eventuellt nagga brödet med en gaffel. Grädda i 200 grader tills den fått en svag gulbrun färg (10-12 minuter).

Om man vill spara dem en längre tid kan man eftertorka dem i 75 grader.

Förvaras tort.

Annons:
[TrevorS]
2010-09-01 22:56
#1

Måste ni testa, de är goda. Skrattande

zissi
2010-09-01 23:17
#2

Kan man frysa dem? Eller är det bättre att torka dem om man vill/kan Flört spara dem?

Det låter som nyttiga kex också. Äter du dem som de är eller har du smör, ost, marmelad m.m på dem?

[TrevorS]
2010-09-01 23:24
#3

#2. Man ska kunna ha dem i något år om man torkar dem, bara de inte blir angripna av något djur eller fukt. Jag brukar spara i gamla kakburkar i mjölskåpet och de har klarat sig bra.

Jag brukar ha på olika färskostar jag gjort av soyghurt. Men de utmärkta till olika ostar, man får ut det bästa av Dana Blue (tål tyvärr inte den, men den är god till detta kex!). Det är ett så kallat "ostkex" också. Marmelad tycker jag personligen inte är en höjdare på. Jag brukar ta ett när jag blir sötsugen eller till kaffe eller the.

De är riktigt nyttiga och bra för matsmälltningen. Skrattande

DesK
2010-09-01 23:28
#4

Å äntligen ett bra havrekexrecept! Skrattande Dessa ska jag göra snarast, det går nog lika bra med Kvibille Ädelost på om man tål det Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-09-01 23:38
#5

#4. All form av ädelost! (önskar man kunde äta) finns en getost som de gjort "ädelost" på som jag tål men den är dyr. 230 kr/kg.

Man kan använda vanlig hushålsost om man nu vill det med.

Tycker du ska testa detta recept, nackdelen är de 2 timmarna man måste vänta medans de vilar. Har inte testat men havreblandningen ska gå att lägga i kylen med lock på under natten, sedan tillsätta någon matsked med vatten och resten av ingredienserna. Vet dock inte hur det blir, har för mig att degen blir lite trögare att kavla ut bara.

DesK
2011-05-08 18:22
#6

Dessa kex är så goda, jag har gjort dem flera gånger och de passar bra under många olika pålägg Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2011-05-08 18:55
#7

Visst är de goda. Jag tänkte baka dom lite senare. Måste bara skaffa mig burkar! Vet inte vart alla mina burkar tagit vägen. Älskar gamla kakburkar. Hade en som det en gång i tiden varit fudge i på 40-talet, men den är spårlöst försvunnen.

DesK
2011-05-08 19:27
#8

Du har väl ett burkätardjur Flört som äter upp dina kakburkar Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-05-08 20:31
#9

Haha, ja det har jag nog, speciellt i metall och gammalt såklart. Skrattande Kan man köpa plåtburkar fortfarande?

DesK
2011-05-08 20:50
#10

Ja i second handbutiker kan man hitta plåtburkar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2011-05-08 21:04
#11

Fast jag föredrar nog nya burkar då man vet vad som funnits i dem. Skrattande

DesK
2011-05-08 21:07
#12

Man kan klä gamla plåtburkar med smörpapper eller alufolie Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-05-19 23:29
#13

Nu har jag dragit ut ditt kexrecept Trevor och alla ingredienser finns hemma.  Jag lägger ut receptet i min lilla receptmapp på micron där alla recept som bör provas ligger. Ibland blir allt provat och vissa tider får man nöja sig med att titta på recepten och längta.

Just nu är det dessa kex och yougurttårta som jag längtar mest efter att kunna/få göra.

Mums Tungan uteGlad!

Annons:
[TrevorS]
2011-05-20 13:58
#14

#12. Kan man ju göra.Skrattande

#13. Kul, du får lägga ut bilder sedan när du bakat dem någongång också. Skrattande

Mandusius
2011-05-22 18:32
#15

Testade att baka dessa^^ De var helt okej lite för salta för mig dock :P

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[TrevorS]
2011-05-22 19:12
#16

Man kan dra ner på saltet om man vill. Skrattande

Mandusius
2011-05-22 19:31
#17

hade tänkt göra det till nästa gång:P

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[TrevorS]
2011-05-22 22:14
#18

Funderar på att baka några till månadskiftet, har fastnat för att lägga på inlaggd gurka. Det var riktigt gott på.

Anterrabae
2011-06-16 13:53
#19

På tal om plåtburkar, IKEA har kakburkar i plåt även LAGERHAUS och andra inredningsbutiker. Har inte kollat pris dock…

Jag ska nog göra dessa havrekakor i eftermiddag/kväll, ska bara göra klart matbrödet och röja undan efter det först Flört

Blir de bra kommer allergianpassat recept och bilder upp..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
2011-06-16 14:30
#20

Tråkigt de ligger så många mil bort bara. (IKEA och LAGERHAUS) närmsta är 10 mil.

Annons:
Anterrabae
2011-06-16 14:32
#21

Ja, men kan man inte näthandla iaf hos IKEA?? eller även hos inredningsbutiker på nätet?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zissi
2012-01-16 22:53
#22

Nu har jag äntligen gjort dina goda havrekex Trevor! Tre stycken med bara smör på åt jag nyss. Mums! Sista plåten står i ugnen nu.

Jag minskade dock ner saltet till 1 tesked. Sen fick jag ha dem inne lite längre i ugnen, kanske 15 minuter eller så innan det blev någon färg på dem över huvud taget. Men o så goda och nyttiga kex! Sen var de så lätta att kavla och baka ut också. Tummen upp!!!

(Fungerar inte än att ladda upp bilder tyvärr)

[TrevorS]
2012-01-17 13:28
#23

Visst är det gott! Tråkigt du inte kan ladda upp bild, jag ska baka desa om några dagar blev lite sugen på dem. Skrattande

Upp till toppen
Annons: