Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 10129 ggr
DesK
2010-09-05 19:56

Ostkaka tysk - recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till mördegsformen:
100 gram socker
200 gram smör
300 gram mjöl
1 ägg

Gör en mördeg i matberedaren.
Lägg i mjölet och sockret, skär sönder smöret i kuber lägg dessa på sockret och mjölet. Kör på högsta hastighet och tillsätt sist ägget och kör tills det bildas en degboll. Kavla ut ganska tunnt och klä en springform med degen. Jag gör oftast bara en halv sats av denna deg, eftersom jag vill ha den mycket tunn. Baka av I cirka 15 minuter i 200 grader. Låt svalna.

Till fyllningen:
500 gram kvarg eller kesella
150 gram socker
3 teskedar vaniljsocker
skal av en hel citron + eventuellt 3-4 matskedar pressad citron
1 rågad matsked vetemjöl
1 rågad matsked potatismjöl
7 äggulor
7 äggvitor
50 gram socker
50 gram smält smör

Blanda kesella, äggulor, socker, vanliljsocker, mjöl, potatismjöl, citronskal, saft och smält smör. Vispa äggvitorna till hårt skum med resten av sockret och vänd ned det i kesellasmeten. Häll fyllningen på det förgräddade smördegsskalet och grädda i cirka 40 minuter i 200 grader.

Jag vill ha lite extra citronsmak därför pressar jag ned några matskedar citron i smeten, i orginalet är det bara rivet citronskal. Servera gärna kompott av sura körsbär eller hallon till kakan. När kakan kommer ur ugnen är den rätt hög, men den sjunker ihop när den svalnar.
Förr sa man i Tyskland att en giftasvuxen kvinna inte blev gift om hon inte kunde göra en riktig ostkaka av denna typ.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[TrevorS]
2010-09-05 20:08
#1

Den ser så god ut. Skrattande

MonisN
2010-09-05 23:38
#2

Tyska ostkakor är gott! Ibland har jag även ätit ostkakor med frukt som persikor och aprikoser i fyllningenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-09-06 13:49
#3

DesK's Tyska Ostkaka (fast ägg och mejerifria varianten av TrevorS.)

Till mördegsformen:
100 gram socker
100 gram margarin
300 gram mjöl
0,25 deciliter vatten

Gör en mördeg i matberedaren.
Lägg i mjölet och sockret, skär sönder margarinet i kuber och lägg dessa på sockret och mjölet. Kör på högsta hastighet och tillsätt sist vattnet och kör tills det bildas en degboll. Kavla ut ganska tunnt och klä en springform med degen. Jag gör oftast en hav sats av degen, eftersom jag vill ha den mycket tunn. Baka av i ca 15 minuter i 200 grader. Låt svalna.

Till fyllningen:
1 paket naturell tofuline "färskost" eller soyghurt
150 gram socker
3 teskedar vaniljsocker
skal av en hel citron + eventuellt 3-4 matskedar pressad citron
2 rågad matsked vetemjöl
2 rågad matsked potatismjöl
6 dl sojagrädde
50 gram socker
50 gram smält margarin

Blanda "färskosten", sojagrädden, socker, vaniljsocker, mjöl, potatismjöl, citronskal, saft och smält margarin. Vispa tills allt blandat sig i ca 4-5 minuter. Häll fyllningen på det förgräddade smördegskalet och grädda i cirka 40 minuter i 200 grader.

Jag vill ha lite extra citronsmak därför pressar jag med några matskedar citron i smeten i orginalet är det bara rivet citronskal. Servera gärna kompitt av sura körsbär eller hallon till kakan. När kakan kommer ur ugnen är den rätt hög, men den sjunker ihop när den svalnar. För sa man i Tyskland att en giftarvuxen kvinna inte blev gift om hon inte kunde göra en riktig ostkaka av denna typ.

[TrevorS]
2010-09-06 13:50
#4

#3. Om DesK tycker receptet är okey (gjorde en mycket liten variant och fungerade toppen) Tyvärr har jag inte riktigt råd att köpa en massor av sojagrädde här hemma, har även bakat min "cheesecake" av saft. Så det gick åt rätt mycket i den. Skrattande

DesK
2010-09-07 15:58
#5

Jättetoppen att du tog dig tid att konvertera receptet Glad och att det funkar på detta viset också. Använd det där du tycker att det passar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Tassy]
2010-09-09 19:57
#6

Heja Trevor (och DesK såklart)! Här ska provas någon dag Skrattande

Annons:
DesK
2012-08-17 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mona det har jag också och ofta serveras det fin körsbärssylt gjord på sånna där sura körsbär till, det är mums Tungan ute

Här är en bild på den uppskurna kakan.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Aquelegia]
2012-08-17 18:36
#8

Denna åt vi tokigt mycket av när vi var små dock med russin i till mitt förtret. Verkligen värd att prova gott folk!

DesK
2012-08-17 20:09
#9

#8 Visst är den värd att prova! Tungan ute Attans god med våra svenska bär, hallom, blåbär. lingon, hjortron Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2012-08-17 20:21
#10

Dessa tyska kakor är goda! Dom jag ätit i Tyskland har inte varit så söta heller, något jag gillar.

Hur funkar det med mager Kesella i detta recept tro?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Aquelegia]
2012-08-17 20:57
#11

Vad bra, förresten att få ett recept utan vaniljpuddingpulver (den tyska varianten) fast det kanske är "russischer zupfkuchen" jag tänker på Obestämd

Anterrabae
2012-08-20 00:34
#12

Detta recept bokmärker jag, och skickar ett extra tack till TrevorS för veganiseringen Glad

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: