Annons:
Etiketterpizzapajerpiroger
Läst 4740 ggr
[TrevorS]
2010-09-06 20:51

Surdegspizza (lös deg)

Surdeg är väldigt lätt att göra. Jag fick hjälp och inspiration av matbrod.ifokus.se som är en av de bästa brödforumen jag stött på.

Ingredienser:
1 deciliter surdeg/vetesur
6 deciliter vetemjöl
1½ deciliter vatten
10-15 gram torrjäst.
2 matskedar olja

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör runt, rör ner de blöta ingredienserna fort. Degen kommer vara väldigt kladdig men lugn, den ska vara det. Pressa ut på bakplåtspapper med fingrarna, det är kladdigt men det går. Jag formade lite högre kanter genom att forma med en vanlig matkniv.

Låt degen vila i 30-60 minuter (du kan hoppa över vilningen och grädda på en gång). Pensla på lite olja och grädda, 200ºC i 10 minuter.

Fyll på med en tomatsås, ta ett tunt lager annars blir pizzan kladdig eller blöt och det vill man inte. På med "ost" och valfri fyllning. Grädda i ugnen på 200ºC i 15-20 minuter.

Annons:
DesK
2010-09-06 21:45
#1

Roligt med olika varianter på samma tema Skrattande Tack för ditt fina beröm Kyss

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-09-06 23:56
#2

#1. Vet du om det finns recept på vetesur/surdeg utan honung som den jag har på min blogg? Kan posta den i ett nytt inlägg också. Om några dagar blir det mer pizzasmak, då med vildjäst.

storost
2010-09-07 00:09
#3

När du sparar en del av surdegen och matar den med vatten och mjöl, då blir det ganska snabb en surdeg utan honung. Men kolla att du har alltid tempraturer över 28°C, då stöttar du jästceller och mjölksyrabakterier och får en mild surdeg. Det är som att man skickar surdegen i gympan.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2010-09-07 00:55
#4

#3. Jag har dem i skåpet över kylskåpet, det är lite varmare där, vet inte exakt vilken grad, men surdegen har inte klagat i alla fall. Skrattande

storost
2010-09-07 20:15
#5

Vad bra!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: