Annons:
Etikettbakprat
Läst 8617 ggr
MonisN
2010-09-24 22:39

Senast bakade brödet #7

Här fortsätter vi på senast bakade brödet #6 då den gamla tråden blivit väldigt lång.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2010-09-24 22:51
#1

Här bakade vi grova surdegsbaguetter och de slank ned i rasande fart, så tyvärr inga bildbevis.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-09-24 23:44
#2

#1. Jag älskar baguetter, bakade det mycket förr.

MonisN
2010-09-25 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag blev det mitt favoritgrova. Tillsatte också tranbär för första gången, det förhöjde smaken väldigt mycketTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wopa
2010-09-25 19:49
#4

Mums !

Mycket bra bröd.Glad

Hälsningar Wolfgang

MonisN
2010-09-26 12:39
#5

#4 Det är det! Vanligtvis brukar jag göra två av detta i normalstora formar, men denna gången gjorde jag ett jättestort i en 3 liters form för jag ville ha stora skivor.

Formen är köpt i TysklandFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-09-26 13:27
#6

Mona: Ditt favoritgrova, finns receptet inlagt här? Ser så gott ut Tungan ute1

Nu har jag bakat mitt första bröd från boken "Enklare bröd" av Martin Johansson som jag fick i går.

Det blev solrosbulllar. Satte degen i går kväll. 6 gram jäst till 6 dl kallt vatten, honung, salt och rågsikt sen var det klart. Man skulle bara blanda allt ordentligt sen låta degen vila över natten. Inget knådande i dag heller utan bara vika ihop degen en gång för att få en avlång form sedan låta den jäsa i 30 minuter. Sen skjuts in i 275 grader varm ugn, sänka till 250 grader precis när man sätter in den varma plåten med bröden. Det lustiga var att de skulle stå i 15-20 minuter i ugnen, tänkte att de måste bli kolsvarta i så hög värme så länge, men det blev utmärkt med 15 minuter för de små kubbarna.

Jag är helnöjd! Så härligt, håligt, smakrikt inkråm Skrattande!

Annons:
[Tassy]
2010-09-27 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här blev det ett par enkla grahamsbröd denna gång Glad

MonisN
2010-09-27 11:25
#8

#6 Nu finns receptet här!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2010-09-27 11:37
#9

Jag provade att baka hårt bröd för första gången nu i helgen. Vissa blev lite småsega, men annars blev dom riktigt bra! :D

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
2010-10-01 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Igår blev det första gången jag provade Brunkans surdegsbröd med ost och Jalapeno, fast utan jalapeno! Det blev ett jättebröd istället för 2-3 små. Skorpan blev inte så vacker som jag hade tänkt med uppsprickande skåror, men det var jättegottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Wopa
2010-10-01 18:00
#11

Tyskt  julbrödet - mycket liten (Christstollen)

Backform med lock för tyskt  julbröd

[TrevorS]
2010-10-02 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Mörkt bröd bakat i bakmaskinen. Skrattande

[Tassy]
2010-10-02 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här blev det en brödkaka och ett rostbröd gjort idag Glad

Annons:
zissi
2010-10-03 01:03
#14

Oj, vad mycket gott bröd ni bakat sen jag var inne här sist Skrattande. Blir jättesugen på era fina bakverkTungan ute.

I går fick vi köpa bröd för allt var slut i frysen. Inte så kul Rynkar på näsan, men nyss satte jag en deg till solrosbullar igen (denna gång på 9 gram jäst och 9 deciliter vatten). Det är kul! Skrattande Den som väntar på något gott…

Tror jag får ta mig en halv grapefrukt så här innan sängdags. Lite läskande och gott ibland.

[TrevorS]
2010-10-03 02:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Mjölk och äggfri tårta. Supergod var den, inte direkt bröd då men det är sockerkaka i. Skrattande

DesK
2010-10-03 10:19
#16

#15 Sånna "synder" är fullt tillåtna i denna tråd Flört Vad är det mer än koksgrädde, sockerkaka och kakao i din tårta?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-10-03 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Inte heller detta är något matbröd, men i den här tråden tillåter vi alla slags bakverkSkrattande

I går blev det apelsinmuffins med lemoncurdTungan uteTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-10-03 13:22
#18

#16. Det är chokladkaka och chokladmousse i mitten. Älskar choklad. Skrattande

Hustigern
2010-10-05 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Filmjölkslimpa med bovete i igår. Gillar både smaken med hel bovete i och så ser det trevligt ut med ljusa prickar i det mörka brödet.

När jag ändå var igång satte jag Pain de Martins sommardeg (från aug i år i bloggen) som jag bakade ut idag. Härligt! Det har sina fördelar att jobba hemifrån ibland… Glad

zissi
2010-10-06 16:34
#20

Mycket goda bröd att beundra här! Vad duktiga ni ärSkrattande!

I dag tog jag mig i kragen och satte en bulldeg. Det blev kanel/hel kardemumma/vanilj/mandelmasse-bullar. Två är redan försvunna FörvånadFlört.

Sen bakade jag kaffekavring ur "Enklare bröd av Martin Johansson" också. Den degen gjorde jag i går kväll och bakade ut idag. Det var rågkross, kaffe, mörk sirap, rågsikt, salt, jäst, vatten i det brödet. Blev visst lite i mörkaste laget men det går säkert ner ändå Tungan ute.

Annons:
MonisN
2010-10-08 00:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vilka goda bullar zissi, och fina. Mums filibabbaTungan ute

Här blev det frallor med tranbär och Västerbottenost i morse.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-10-10 12:20
#22

Oh, vilka fina bakverk ni gjorde!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2010-10-10 20:37
#23

Idag bakade jag samma frallor som i #21 fast jag hade både vete och rågsurdeg istället för bara råg som jag brukar. Dom blev ännu godare och luftigare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-10-14 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Igår gjorde jag mitt livs första smörgåstårta! Det fanns ingen tid till att baka brödet själv så jag tog polarkakor eftersom jag inte fick tag i något annat. Hoppas det funkade bra. Det var ganska modigt tycker jag själv att låta dottern bjuda praktikplatsen på den första smörgåstårtan man gjort. Hon har varit där i 8 veckor som bagarlärling, och det går ju inte att bjuda bagare på vanlig tårta som dom gör dagarna i ända, så det fick bli lite mer mat. Garneringen gjordes kl 06.00 i morseFörvånad

Hoppas hon slapp skämmasSkäms Möjligen fick hon skämmas för att hon inte gjort den självOskyldig

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-10-14 16:59
#25

Å så fin tårta Skrattande Du fick då i alla fall gå upp med tuppen imorse Flört Självklart behövde din dotter inte skämmas för tårtan, men däremot borde hon kanske ha gjort den själv Flört Tyst

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-10-14 17:40
#26

Hjälp så fint du dekorerat smörgåstårtan. Verkligen inget att skämmas över. Ser riktigt god ut! Tungan ute

Jag gjorde två smörgåstårtor till älgjaktsgänget (15 personer) i tisdagskväll men glömde ta kort på dem. Det var ett gammalt recept från 80-talet som är lite uppfräschat (hönökaka, tonfisk, creme fraiche med mera). Blev inte en smula kvar så tror det var uppskattat. Tyckte faktiskt själv att de blev goda Skäms men jag hade bara tomat och lättsaltad gurka som dekoration så där ligger jag verkligen i lä…

Är sugen att göra en till helgen igen, om vi får besök. Är inte riktigt bestämt än.

DesK
2010-10-14 18:32
#27

Zissi, vill du dela med dig av ditt smörgåstårterecept? Nu blev jag också sugen på att göra smörgåstårta Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2010-10-14 19:48
#28

Tack, vad snälla ni ärKyss Den verkade i alla fall blivit uppskattad på jobbet. Smörgåstårta är verkligen jättegott. Efter att den har haft töntstämpel på sig i många år har det nu blivit poppis med tårtorna igen. Retromat är inne, fast vi har i och för sig ätit det ändå, så vi är väl lite töntiga dåSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-10-14 20:28
#29

Nu kommer du göra smörgåstårtor på löpande band Mona Tungan ute så bra som din premiärtårta blev Skrattande.

Nu har jag lagt in receptet på den enkla smörgåstårtan som vi gjort lite av och till i över 20 år, inte i klass med din Mona men ändå…

MonisN
2010-10-14 20:44
#30

#29 Ja, jag fick lite blodad tand så jag gör nog en till oss själva snart ocksåGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-10-14 20:48
#31

Zissi om du gör tårtan snart igen, glöm inte plåta den då, så kan jag lägga in bilden i ditt braiga recept Glad

Mona vill du också dela med dig av ditt recept?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-10-14 20:57
#32

#31 Hum, jag får nog höra med receptskrivaren först så jag inte får bannor. Men det var tre lager, ett med leverpastej och smörgåsgurka, ett med skinkost + extra skinka och ett med ägg och kaviar. Alla ingredienserna blandades med vispad grädde. Jag gillar ju räkor och lax också, men det gör inte dottern så därför blev det inte det den här gången. Jag tror egentligen att creme fraiche är snäppet godare än grädde, det ska jag ta nästa gång.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-10-15 00:44
#33

Lovar att fota först och äta sen…och inte tvärtom Flört nästa gång jag gör smörgåstårtan. Men skickar jag kortet till dig först så du sedan kan lägga in den i inlägget?

På tal om vispgrädde, i mitt grundreceptet till min smörgåstårta var det bara vispgrädde och tonfisk nästan. Ingen creme fraiche i alla fall.

I stället för hönökaka kan man ta polarkaka, det går lika bra. Tror att det är lite i hönökakorna och en del tycker just den kombinationen är ett snäpp godare. Men smaken är ju som baken….

zissi
2010-10-15 00:47
#34

Rättelse i förra inlägget:

Tror att det är lite sött i hönökakorna och en del tycker just den kombinationen är ett snäpp godare än polarkakor.

Annons:
DesK
2010-10-15 00:58
#35

Zissi du kan skicka kortet via privat meddelande till mig eller till min mail: desk.ifokus@gmail.se så lägger jag in den i ditt recept. Ännu enklare är att du lägger in din bild i senst bakade - tråden då kan jag ta den därifrån för att lägga i ditt recept. Jag tillät mig att lägga till ordet "recept" där för att det ska bli lättare att söka på det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Asta]
2010-10-15 22:32
#36

Gillar också smörgåstårta och har alltid gjort. Den här sidan är gammal men den ligger fortfarande kvar. Där brukar jag gå och kika ibland.

DesK
2010-10-16 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Idag har jag bakat pitabröd och kompiskakor Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tarja
2010-10-17 13:51
#38

Scones bakades det idag.

zissi
2010-10-17 18:25
#39

I dag blev det ett nytt recept på äppelpaj. Svår deg att kavla så det blir nog ett mer beprövat recept nästa gång. Det var kanel och muskotnöt i denna paj. Inte så dumt faktiskt.

MonisN
2010-10-17 20:46
#40

#39 Fint lock på den pajen. Låter gott också även om jag aldrig provat muskot i äpplepaj. Vad sugen jag blev på äpplepajTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-10-18 00:00
#41

Jag undrade om jag skulle ta kryddmåttet (1) med muskot först, men det kan väl vara roligt att prova lite nya smaker tänkte jag. Gubben kände att det var en lite annorlunda smak i pajen men kom inte på vad det var för något. Svärfar och pappa de mumsade bara och åt. Mmmm lät det från dem bara.

Sen har jag bakat ett surdegsbröd för nybörjare i dag också SkrikandesSkrikandesSkrikandes, vill inte ens ta bild på eländet. Två platta runda blaffor, men gubben min sa som vanligt att det här var väl inte så dumt, bara lite platt. Ibland är han för snäll Oskyldig.

Annons:
MonisN
2010-10-18 00:17
#42

#41 Din gubbe är snäll, eller så är han smartOskyldig Jag vet ju inte om han kan baka och laga mat, det kan i alla fall inte min, så han tycker allt är gott. Skulle han klaga så står spisen till förfogandeFlört Fast jag tror ditt bröd blev gott i alla fall. Utseendet spelar ju ingen roll sägs det!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2010-10-18 00:20
#43

Här har bakats grova rågfrallor, dock utan surdeg eftersom mina surdegar gått hädan, de jäste väldigt dåligt och blev små, men de får duga ändå.

MonisN
2010-10-18 00:31
#44

#43 Rågfrallor är gott! Men Asta, var är din bild? Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Stephanie
2010-10-18 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här blev det rågkakor Glad Familjens nyaste favorit.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
2010-10-18 00:34
#46

#45 Ser väldigt goda ut. Nu blev jag verkligen hungrig, jag som tänkte gå och lägga migTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Asta]
2010-10-18 00:52
#47

#44 orkade inte. Fattar inte varför jag ska sätta igång och baka så sent en söndagkväll!

MonisN
2010-10-18 01:05
#48

#47 Det där begriper bara vi som gör det ibland. Vi är konstiga varelserFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[Asta]
2010-10-18 01:08
#49

#48 - ja det kan man lugnt säga! Nu är de förhoppningsvis strax svala nog att stoppa ner i påsar så att jag kan gå och lägga mig.

[Asta]
2010-10-18 01:10
#50

Rågkakor!! Det måste jag också göra. Har ett bra recept.

Stephanie
2010-10-18 01:10
#51

Undrar också varför jag alltid måste baka på kvällen :p gjorde ett storryck nu dessutom, fyra satser av rågkakorna blev det. Men jag håller på att bli sjuk känner jag, så jag ville få bakat innan det bryter ut och jag inte orkar istället :p

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Asta]
2010-10-18 01:12
#52

#51 -här var det tomt i frysen. Men jag KUNDE ju ha börjat lite tidigare idag. Men nu har vi bullar ett tag. Men jag måste nog baka rågkakor en kväll också.

[Tassy]
2010-10-18 01:32
#53

#41 och #42 Tack för ett gott igenkännande skratt! Precis vad jag behövde just nu. Kyss

MonisN
2010-10-18 09:53
#54

#53 SkrattandeSkrattandeSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Hustigern
2010-10-19 13:10
#55

Har snöat in på "Trevlig sommardeg" från Pain de Martin. Det blir ett par gånger i veckan. Idag blev det med valnötter i. Perfekt till lunchsoppan :)

Annons:
MonisN
2010-10-19 16:53
#56

#55 Det låter väldigt trevligt tycker jag! Har du lust att länka till receptet?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Hustigern
2010-10-23 21:48
MonisN
2010-10-23 22:49
#58

#57 Vad många fina bröd det var på den enkla degen. Någon av dessa ska jag snart testa. Hans blogg är grymt bra läsning. Har följt den i några år, men det sista har jag glömt bort den.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-10-23 22:55
#59

Nu bakar jag mitt vanliga standardbröd fast i bakmaskinen. Skrattande Perfekt när man städar så slipper man knåda och ha koll på ugnen.

zissi
2010-10-25 18:32
#60

Fick inspiration av er här att göra rågkakor eller "trevlig sommardeg" idag, men plötsligt blev det Astas goda "Rofans vardagsbröd". Inte dumt det heller faktiskt Glad.

[TrevorS]
2010-10-26 02:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Då har man bakat bröd på te. Skrattande

[TrevorS]
2010-10-26 02:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Och inte glömma mazariner. Skrattande

Annons:
Stephanie
2010-10-26 14:09
#63

#61 På te? :p

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

MonisN
2010-10-26 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Idag bakade jag det här brödet ur Jan Hedhs bok "Bröd". Vad det innehåller är det väl ingen tvekan omFörvånad God smak av tomat och rosmarin (i receptet är det timjan). Nästa gång, om det blir en sån, ska jag minska mjölet ännu mer. I Hedhs recept är det alltid för mycket mjöl. Denna gången tog jag 50 gram mindre.

Edit: Jisses, vilken skarp färg det blev här! iFokus är inte gjort för bildvisning den saken är klarSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-10-26 17:31
#65

Jo precis te. Jag kokade te och det blev lite över så jag ersatte det med vattnet i brödreceptet. Blev väldigt gott faktiskt.

giffan
2010-10-27 12:33
#66

#65 Du verkar vara kreativ ;) Då kan man ha vanilj te i vaniljbullar då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-10-30 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Lite kladdkaka blev det till dessert idag Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-10-31 16:48
#68

Sådan tjusig spritsning av grädden då Mona. Här klickar vi bara på, brukar gå åt ändå Tungan ute. Mazarinerna ser också så goda ut. Sitter visst här och blir lite småsugen på både det ena och andra.

Sista baket för mig blev ur Martin Johanssons senaste bok "Enklare bröd". Det heter kort och gott "Rågbröd". Det är ett surdegsbröd men det var 2 matskedar spiskummin i dessa två limpor också. Har aldrig bakat med det förut. En upplevelse, kanske kör okryddat nästa gång. Men någon gång ibland kan det nog vara gott. Vanliga brödkryddor är också gott i brödet, stod det. Jag tycker smaken på hembakat bröd är så gott i sig själv så jag kör oftast utan kryddor.

MonisN
2010-10-31 22:30
#69

#68 Tack, ibland gör jag mig till, men oftast blir det bara en klick med skeden Flört Bröden ser goda ut. Jag har aldrig provat spiskummin. Jag är inte så mycket för kryddor i bröd, det brukar bara bli salt och sirap eller honung. Lite tråkigt ibland, men jag hittar inget som lockar i vardagsbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2010-11-02 13:11
#70

Tråden blev lång så jag startade en ny tråd här, Senaste bakade brödet #8.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: