Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 3232 ggr
elnab
2010-10-27 17:21

Surdegsbröd och skållning?

Jag har bakat surdegsbröd genom att skålla mjölet på kvällen eller morgonen, låta stå över natten/dagen, sedan göra degen på vanligt sätt med surdeg och eventuellt lite vanlig jäst för säkerhets skull. Jag har använt kallt vatten och låtit degen jäsa hela dagen eller hela natten, sedan bakat ut som vanligt och låtit jäsa några timmar och därefter bakat i ugnen. Det har blivit ett mycket saftigt och gott bröd. Någon annan som har testat detta?

Annons:
[TrevorS]
2010-10-27 17:25
#1

Inte ens tänkt på att man kan göra så, kanske man borde testa. Funderar på om man kanske borde skålla precis innan man ska grädda dem?

Mairi
2010-11-12 16:41
#2

#1 Vill du utveckla?

MonisN
2010-11-13 00:24
#3

Att man skållar mjöl och diverse frön över natten är vanligt. Det händer att jag gör så med vissa bröd. Det blir ett mycket smakrikt och gott bröd med skållning.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-11-13 00:26
#4

Detta brödet är med skållning.

Grovt bröd med surdeg

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mairi
2010-11-13 14:27
#5

Jo, så långt är jag med… och jag brukar skålla så många timmar innan bakning som jag kommer på det, gärna dagen innan, för att det ska hinna svälla ordentligt och kanske även skapa lite surdegskultur…men Trevors fundering i #1 om att det vore bättre att inte vänta gjorde mig nyfiken på om det finns nån annan effekt att vinna som jag själv inte kommit på.

MonisN
2010-11-13 21:45
#6

Om man inte låter skållningen stå och dra utvecklas inte smaken på samma sätt. Det är det som är själva vitsen med skållning, plus att vissa ingredienser blir lite mjukare.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Upp till toppen
Annons: