Annons:
Etikettersmörgåstårtormackor
Läst 6907 ggr
zissi
2010-10-14 20:19

ENKEL SMÖRGÅSTÅRTA - recept

6 halvor hönökaka (eller polarkaka)

4 deciliter lättcreme fraiche (eller vanlig)

1½ deciliter salladsdressing

½ deciliter chilisås (het går också bra)

1 liten finhackad lök (oftast använder jag gul lök)

3 burkar tonfisk i olja (ej Euro Shopper eller andra lågprismärken), häll av oljan dock.

1 tesked salt

½ tesked citronpeppar

klippt dill

Garnering:

3-5 tomater, 3-5 färsksaltade saltgurkor (Brinks). Lite citronpeppar och dill strös över till sist.

Rör ihop alla ingredienserna och fördela på tre lager hönökaka ett dygn innan du ska äta den. Den blir saftigast och godast då.

Precis innan serveringen dekorerar jag tätt med tomatskivor (inte för tunna) och skivad färsksaltad saltgurka eller annan inlagd gurka med lite smak på. Strö lite citronpeppar och dill över till sist. Vi har provat med ägg, räkor och lite annat att garnera tårtan med, men godast tycker vi tomat- och gurkvarianten är. Men smaken är ju så olika så ni får prova er fram vad ni tycker är godast.

Den här smörgåstårtan gjorde vi mycket när jag var ung men den har fått en renässans nu. Receptet har dock moderniserats lite vartefter.

Annons:
DesK
2010-10-14 20:37
#1

Tack för receptet, det låter jättegott tror att jag testar denna till helgen. Hönökakor - är det de stora platta bröden? Vad kan man använda om man inte hittar Hönökakor?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-10-14 20:42
#2

Låter jättegott, jag gillar tonfisk. Tyvärr är jag ensam om det i min familj så det får bli en tårta till mig självTungan uteSkrattande

DesK! Jag tog polarkakor och det verkade som det funkade bra! Droppade också över lite lite mjölk så det skulle gotta till sig och inte bli torrt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-10-31 17:00
#3

Javisst går det lika bra med polarkakor.

Här kommer äntligen en bild på smörgåstårtan också. Vi gör ju en väldigt enkel garnering men huvudsaken är ju att man tar det man själv tycker bäst om, eller det gästerna tycker bäst om kanske ännu hellre Flört

[TrevorS]
2010-10-31 21:52
#4

Salladsdressing var något nytt kanske man borde testa. Skrattande

MonisN
2010-10-31 22:26
#5

Det tårtan ser riktigt smarrig ut. Den skulle jag gärna satt tänderna i nuTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: