Annons:
Etiketterrådtips
Läst 14644 ggr
[TrevorS]
2010-10-25 13:23

3 deciliter vatten väger 275 gram.

För att inte bli mer förvirrad, jag har konventerat många recept och översatt 3 deciliter vatten med 300 gram men de blir inte bra och lite blöta när jag slutade med dl måttet att mäta vatten. Kunde inte förstå vad felet var tills jag en dag vägde vattnet och kom fram till att det vägde 275 gram. Jag har bett flera vänner att väga och de fick samma mått. Varför tror alla då att 1 deciliter väger 100 gram?

Annons:
giffan
2010-10-25 14:28
#1

Ja det har jag då alltid trott..

Väger inte 1liter mjölk 1 kilo heller då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
2010-10-25 14:34
#2

#1. Mjölk gör detta, men man ska inte glömma att det är hur varmt eller kallt det är, 1 deciliter riktigt kallt vatten kan väga 100 gram men man ska aldrig baka på kallt vatten så man mäter ju i ljummet. 1 liter kall mjölk väger 1000 gram = 1 kilo. Samma vikt som sojamjölk, har redan testat att väga.

giffan
2010-10-25 14:40
#3

#2 Okej….

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-10-25 15:26
#4

Nu går jag emot! Man ska alltid baka på kallt vatten. Tror inte det finns någon bagare som bakar på ljummen vätska. Det blir längre jästider för amatörbakaren, men smakerna hinner utveckla sig med långsam jäsning.

1 deciliter vatten väger 100 gram. Det kan finns en viss skillnad på vad det väger beroende på vattnets temperatur, men denna skillnad är så minimal och handlar om bråkdelar, så man utgår alltid från att vatten väger 100 gram.

TrevorS! Det kan vara så att ditt mått inte är exakt. Jag har haft massor av decilitermått, och ingen mer än ett har varit exakt. Att dina degar blir blöta beror troligen mer på mjölets kvalité än vattnets vikt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-10-25 15:32
#5

Hum jag har också vägt vatten och fick det till att tre deciliter vatten väger 275 gram. Mona du menar alltså att det är decilitermåtten det är fel på? Jag instämmer med dig, Mona jag bakar numera nästan alltid med kallt degspad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2010-10-25 15:41
#6

Att decilitermåtten inte stämmer kan jag hålla med om, jag har tre stycken den från IKEA och den från ICA visar samma har en i rostfritt stål men den är galen då blir 3 deciliter 320 gram så den är inte korrekt för 5 öre.

Dumt av mig att skriva att man aldrig bakar på kallt vatten det gör jag, bakar surdegsbröd och långjäst bröd med kallt vatten. Däremot bakar jag med fingervarmt vatten på mitt kortjästbröd eller bullar, vet inte riktigt varför.

Kvalite på mjölet spelar stor roll, det vet jag också, vet att ett mjöl som jag köpte förr är riktigt dåligt man måste alltid ha i mer mjöl i degen och brödet blir inte gått så det köper jag inte längre. Numera pendlar jag mellan två olika mjöl ett är billigt och ett lite dyrare beroende på vad jag har råd med men de använder jag samma vikt på och blir lika (det dyrare tycker jag ger lite saftigare bröd, bara en anings).

Annons:
MonisN
2010-10-25 16:06
#7

Ja, jag menar absolut att måtten är olika. När jag började misstänka detta så började jag också väga och mäta de olika måtten. Inte ett enda gav samma resultat. Det som var exakt var Ikeas plastmått som var hälften rött och hälften genomskinligt. Tyvärr säljs inte detta längre, men ersättningsmåttet som är vitt och ogenomskinligt stämmer också. Jag har provat såklart! Mitt gamla hederliga i rostfritt med handtag trodde jag naturligtvis stämde, men det gjorde det alltså inte. Att väga är det absolut bästa, då får man exakta mått oavsett vilka ingredienser man ska använda.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-10-25 16:08
#8

#7. Jag har den som är halvt röd och halvt genomskinlig fanns en grön också som de hade.

MonisN
2010-10-25 16:14
#9

#8 Då har du ett bra och ett exakt mått. I alla fall var mitt exaktGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2010-10-25 16:24
#10

Nu var jag bara tvungen att testa väga igen, IKEA's blev faktiskt 3 deciliter 298-302 gram. väldigt korrekt

MonisN
2010-10-25 16:30
#11

#10 Att mäta och få exakt rätt på 100-dels grammet är inte lätt, så ditt test visar också att Ikeas mått stämdeSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-10-25 18:29
#12

Egentligen är 100 milliter vatten eller 1 deciliter vatten alltid 100 gram. Men tyvärr har de mått som finns inte det rätta måttet. Sen finns det ett problem till, inte alla mäter på samma sätt, det vill säga, att en del häller i så mycket vätska att det blir mer än måttet är. Det har med spänningen på vattenytan att göra.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Stephanie
2010-10-25 19:17
#13

Jag har länge misstänkt att våra gröna billiga litermått inte riktigt stämde, så nu för ett tag sedan så provade jag att hälla i en liter vatten med ett annat litermått. Det fick knappt plats i det gröna måttet! Än mindre höll sig till liter-strecket Tungan ute Kan tänka mig att det gröna måttet snarare var ca 9dl eller något sådant.

Kanske man ska ta och ha någon mätar-dag och se vilka mått som stämmer och inte? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[TrevorS]
2010-10-25 19:29
#14

Borde faktiskt kolla upp måtten som stämmer tror jag. Håller med.

giffan
2010-10-25 19:55
#15

Fast jag blev att fundera på en sak.. Väger vågen alltid lika då? Vissa vågar väger olika beroende på hur det står på vågen..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-10-25 20:07
#16

Det kan säkert vara en viss skillnad på olika våga, men digitala vågar brukar man kunna lita på.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-10-25 20:22
#17

#16 Okej. Haha inte min badrumsvåg i alla fall. Flört

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DesK
2010-10-25 20:34
#18

Jo digitala vågar väger rätt exakt, jag har kollat min våg med pålägg som jag har köpt i lösvikt och den stämmer. I butik kontrolleras vågarna cirka en gång om året, så att de alltid ska stämma.

Giffan badrumsvågar är en helt annan sak Oskyldig Flört

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-10-25 20:54
#19

Badrumsvågen är ett kapitel för sig, den verkar aldrig gå rättSkrikandes

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2010-12-07 00:41
#20

Visst ska 5 deciliter mjölk väga 500 gram, eller?

Annons:
MonisN
2010-12-07 10:27
#21

Ja!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-12-07 11:04
#22

Ja 5 deciliter mjölk väger 500 gram. Det var bara det att TrevorS och jag, var för sig, upptäckte att flera decilitermått inte är så vidare exakta. Det är just därför som det är bättre att väga även degspadet.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2010-12-07 18:29
#23

Jag vägde degspadet till saffransdegarna jag gjort i år och 500 gram blev nästan 6 deciliter. Jag måste tydligen fylla mina gamla plastdecilitermått överfulla. Konstigt det där.

Jag ska nog också börja väga degspadet.

MonisN
2010-12-07 18:45
#24

Det är alltid bättre att väga då vet man att det blir exakt. Jag tror inte det finns ett enda mått som väger lika. Det bästa jag träffat på är Ikeas, det är bättre än alla dyrare mått som jag använt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-12-07 21:22
#25

Vi vägar alltid ingredienser, på kontinentet är det vanlig på det här sättet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: