Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 6589 ggr
Surah
2010-11-22 02:07

Min sur känns sur

Har nu gjort en konstens alla regler, när jag statade min surdeg. Men jag tog Ica´s Eko -vetemjölspecial.

Nu har suren varit ovanför kylenskåpet i fyra dygn, jag rör i den varje dag, men ändå händer inget. Den lukrat surt- som vinäger typ! Är detta fel? eh fått några bubbler.

Hällde ut 3/4 idag och tillsatte vatten o mjöl igen och skall se om de kommer sig.

Kan de bero på att jag har vetemjölspecial?

Annons:
MonisN
2010-11-22 08:30
#1

Efter att man startat en sur så ska man mata den igen efter 3-4 dagar innan den är färdigt. Man ska inte hälla bort något första gången. Tror ändå inte någon fara är skedd, så jag håller tummarna att den kommer igång, annars får du fortsätta att mata. Du kan också tillsätt lite rivet äpple som får igång jäsningen. Att du använde vetemjöl special spelar ingen roll, men inte nödvändigt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Surah
2010-11-22 19:22
#2

tack snälla Mona för snabbt svar

MonisN
2010-11-22 19:36
#3

Det var så lite så! Lycka till med surenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-11-22 20:12
#4

Det är ingen fel på surdegen. När man gör an traditionellt surdeg, då luktar den i början som ätika. Ibland också som småbarn har spyt. Det är absolut normal. Det gäller bara att fortstätta med matningen.

Det spel ingen roll, om du har hällt ut en del av surdegen, men observera, att du inte tar förmycket mjöl och vatten under matningen nu, därför surdegen är ung och behöver lite "omvårdnad".

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Surah
2010-11-24 04:51
#5

Oii

Det händer inte mö med surisen.

Slänger den och få börja om, någon som har några bra tips, o något nice recept på start.

Vet ej om jag gjort fel.

MonisN
2010-11-24 09:52
#6

Tråkigt att den inte kom igång. Du kan prova detta receptet som jag brukar använda och alltid har lyckats med.

Vetesurdegsgrund:

120 gram vetemjöl

120 gram vatten

Blanda ihop på morgonen i en stor burk med lock och låt stå i rumstemperatur, gärna något varmare om du har någon sådan plats. På kvällen matar du med 60 gram vatten och 60 gram mjöl. Upprepa matningen en gång per dag i två dagar till. Dag 4 bör den vara färdig att baka på.

Rågsur:

60 gram fint rågmjöl

120 gram vatten

Grahamssurdeg:

60 gram grahamsmjöl

120 gram vatten

Blanda och mata som ovan. Om du behöver kan du kan öka eller minska mjölmängden så suren får rätt konsistens.

Lycka till!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Tiliting
2011-01-03 22:54
#7

Ska det vara ett tätslutatande lock och ska locket sitta på hela tiden?

MonisN
2011-01-04 01:36
#8

Det bör vara tätt, men det funkar med gladpack också. Det viktiga är att burken är tillräckligt stor så det inte pyser över, för det är en väldig kraft i surdeg. Fyll inte burken mer än 1/3.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Tiliting
2011-01-04 08:31
#9

Ska det vara en glasburk? Hur stor glasburk använder ni?

DesK
2011-01-04 09:45
#10

Glasburk är absolut bäst att använda, jag har nu 2 större glasburkar med plastlock som det tidigare har varit sån där nöt- och chokladmassa i. Ska väga senare hur mycket det går i dem.
Tidigare hade jag gamla honungsburkar med metallock, men de locken blev ganska fort fula på insidan, så därför bytte jag till de jag har nu.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-04 11:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag använder glasburkar från Ikea med en sån där gummiring som sitter under locket. Konserveringsburkar heter det väl!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-01-04 16:55
#12

Visst använder du kallt vatten till din surdegsgrund Mona?

MonisN
2011-01-04 17:28
#13

Oj, nu måste jag tänka! Hum, nej jag brukar ta fingervarmt vatten när jag sätter suren, fast inte direkt ur kranen. Jag kokar vattnet först och låter det svalna eller blandar med kallt vatten. Fast när jag använder vildjästen är den rumstempererad.

Däremot när jag matar suren har jag oftast kallt vatten och kall vildjäst.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
2011-01-05 14:27
#14

Tack Mona, då ska jag sätta en ny surdeg i dag på ditt sätt. Längtar så efter hembakat surdegsbröd. Köpte något som skulle vara surdeg i men inte alls som hembakat.

zissi
2011-01-08 19:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Oj, vilken sprutt det är i surdegsgrunden som jag gjort efter ditt recept här ovan Mona. Jag har fått bytt storlek på burk två gånger. I morgon ska den vara klar, men den pyser och bubblar så otroligt redan så det kanske går att börja använda den i kväll. Vad tror ni?

Funderar på att göra Grova rågfrallor från "Bröd från Brunkebergs bageri", eller har ni något annat favoritbröd med rågsurdeg från den eller Martins böcker?

Har inte bakat med surdeg på flera månader, men nu är jag otroligt taggad igen.

DesK
2011-01-08 19:55
#16

Zissi den där surdegen kan du säkert baka på redan ikväll, den ser canonfin ut Tungan ute Brunkans bok har jag tyvärr inte, men på Martins blogg finns ju många bra recept Glad Eftersom jag är lat Skäms och just nu har rätt ont om tid blir det mest att jag bakar på min vanliga tyska surdegsgrund eller med poolish. Här går det numera åt massor av bröd, sen far kom hit Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Tiliting
2011-01-08 20:40
#17

Ska locket vara tätslutande i de första dagarna när kulturen startas?

zissi
2011-01-08 21:07
#18

Tiliting: Jag har haft locket på hela tiden. Det kanske inte varit helt tätslutande eftersom det är ett glaslock jag använt som bara läggs på glasbyttan.

Nu har jag satt en deg av den absolut fluffigaste och pösigaste surdegsgrund jag någonsin haft. Tack Mona för receptet Skrattande !

MonisN
2011-01-09 01:56
#19

Vad kul att den blev så bra! Om du gör vildjäst på till exempel äpplen, kan man byta ut vattnet man startar suren med (120 gram vatten) mot äpplejästen. Det som blir över av äpplejästen kan man spara nån månad i kylen och mata suren med. Tag då 1-2 matskedar plus vatten.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-01-09 18:54
#20

Tack för tipset Mona!

En sak till jag funderar på. Varför är det så stor skillnad i mängd på surdegsgrund i de olika recepten. I Helens recept som jag gjorde senast är det 250 g surdeg + 10 gram jäst och i Martins recept är det ofta bara 30-50 gram surdeg och ingen jäst. Eller tänker jag fel?

Annons:
MonisN
2011-01-09 19:02
#21

Jag tror det beror på att Brunkans recept är anpassade även för försäljning och då vill man inte ta risken att det inte jäser och kanske stå utan bröd när butiken öppnar. Martin har ju skrivit en bok om bara surdegsbröd och därför utesluter han jästen. Detta är i alla fall vad jag tror! Hur mycket surdeg man använder är ju också en smaksak.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


anise
2012-11-07 08:19
#22

Så där ja,nu har jag satt min allra första rågsursgrund efter receptet i #6#..ska bli spännande att se vad som händer..Glad

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

MonisN
2012-11-07 09:33
#23

#22 Lycka till! Det blir säkert jättebraGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


anise
2012-11-07 19:06
#24

Tack MonisN! Kan nog behövasFlörtÅterkommer om det blir nåt jag undrar över .. Vink vink

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Upp till toppen
Annons: