Annons:
Etikettbakmaskin
Läst 11307 ggr
giffan
10/24/10, 3:12 PM

Bakmaskin

Någon som har bakmaskin?

Fördelar nackdelar?

är det så bra som försäljarna säger? Blandar de verkligen ihop degen bra?

Funderar på att köpa en och testa men ville höra med er som bakar vad ni tror.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MonisN
10/24/10, 9:41 PM
#1

Jag har ingen erfarenhet av bakmaskin, men TrevorS kanske kan ge dig lite info som har enGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
10/24/10, 10:01 PM
#2

Vi har tidigare haft en bakmaskin, men efter en viss tid då har vi tröttnat på formen av brödet. Men till dina frågor:

Fördel med en bakmaskin, den gör allt från knådningen till bakningen. Det finns olika tillverkare och modeller. En del bakmaskiner har fler program som syltkokning och speciellt program för glutenfritt bröd.

Nackdelen är väl när man glömmer brödet för en stund efter svalningen, då blir det segt ibland och inte knaprig. Med vanlig ugn är brödet vanligtvis knaprigare (om man vill ha det).

Degen är egentligen alltid bra blandad med bakmaskinen. Två kollegor har köpt en bakmaskin när Lidl hade och de är bägge två jättenöjd med den.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
10/24/10, 11:53 PM
#3

Det beror lite på vad man har för bakmaskin.

Jag bakar mer eller mindre varje dag med min bakmaskin. Den knådar väldigt bra och man får en mycket fin deg, jag knådar även deg för pizza, pasta och även bröd som jag kör i ugnen. (finns oftast en sådan funktion). Det finns även på flera en timerknapp du kan ställa in så den börjar baka efter ett visst antal timmar, på våran finns det en 12-timmarstimer då den börjar baka efter 12 timmar och perfekt att vakna till doften av nybakt bröd.

Rekomenderar varmt att införskaffa en våg och mäta upp alla ingredienser för att få perfekt bröd. Då slipper du att smutsa ner decilitermått, sked och liknande, så det enda som blir smutsigt är formen och knåden som är lätta att rengöra.

Nackdelar:
Knådaren gör ett stort hål i ena sidan av brödet (jag plockar alltid ur den efter 2:a knådningen)
Färskjäst ger ett sämre bröd (torrjäst ger perfekt och gott bröd)

Fördelar:
Lätt att diska och man slipper mjöl över bänk och knåda för hand.
Den berättar när du kan hälla i till exempel frön och liknande
Flera modeller kan göra marmelad och sylt
De flesta kan man även baka med surdeg

giffan
10/25/10, 2:12 AM
#4

#3 Oj vad bra svar! Tack. Nu undrar jag ju då hur mycket låter dessa maskiner?

Finns det några som är mera tystgående?

har ingen maskin, men funderar starkt på att önska mig en i julklapp Flört

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
10/25/10, 9:09 AM
#5

En sak jag funderar över är om man lägger i alla ingredienser plus vätska, låt säga 6 timmar innan den ska knåda, hur blir det? När man blandar till en deg brukar man ju knåda den direkt. Du säger att knådarna gör ett hål i degen, men om man kör maskinen på natten, sitter knådarna i då när det gräddas?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
10/25/10, 1:10 PM
#6

#4. Det var så lite så. Det varierar så mycket vad man gör för typ av bröd och vad man köpt för märke. Men ljudnivån är inget att man stör sig på den, den låter absolut inte som en knådare och det är bara knådningen som låter och självklart piper den så man vet när man kan hälla i frön och liknande i degen samt när brödet är klart. Den vi har låter nästintill ingenting, vi sitter i vardagsrummet och hör den knappt, knådaren sitter i mitten längst ner och snurrar. Sedan kanske tillägga att olika bakmaskiner har olika volymer på brödet, den jag har bakar 750 gram eller 950 gram (den heter Centurion Bakmaskin, dessutom låter inte alls förmycket). Sedan finns det betydligt större bröd.

#5. Man fyller ju alltid på med vätska först och sedan mjöl torrjäst och kryddor. Så det är endast lite av mjölet som kommer i kontakt med vätskan vilket inte gör så stor skillnad på brödet. Den börjar alltså inte jäsa förräns den börjar att blanda ingredienserna och knåda. Självklart sitter knådarna i och du inte går upp och plockar ut dem men jag brukar alltid skära på sidan av brödet så blir hålet på ena kanten av 1 brödsiva.

Annons:
[TrevorS]
10/25/10, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Deg knådad i bakmaskinen på bakprogram där den bara knådar och jäser degen. Finns även program där man kan jäsa brödet själv och sedan bara baka den i bakmaskinen.

giffan
10/25/10, 2:06 PM
#8

Ja nu har jag bestämt mig. Vill ha en bakmaskin!

Hittat en jag vill ha med, den kan baka bullar med mera. Massa finesser va det på den.

Här är den.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
10/25/10, 2:16 PM
#9

#8. Jag hr lågprisvariant och bara en korg. Den du länkade till är suverän min sambos kusin har precis den modellen och hon bakar med den dagligen, hon har barn och får ofta besök också så de bakar väldigt mycket med den och hon är nöjd. Ett tips för att få krispigare yta är att man lägger ner en liten isbit (1/2 i fryskub eller 1 tesked riktigt kallt vatten) i ett tomt fack, så får man fin yta på allt.

giffan
10/25/10, 2:27 PM
#10

#9 Okej tack för tipset.När ska man lägga i det kalla vattnet?

Ja då vågar jag köpa den då fasten den va lite dyr. Har ju tre barn och det går åt hemskt mkt bröd här.

Blir min julklapp för i år då…

Hitta bra recept på apelsin marmelad. mums ska jag testa att göra direkt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
10/25/10, 2:32 PM
#11

#10. När de jäst och ska börja bakas, lägger man i tidigare finns risk att det ångar bort eller gör att det man bakar kan bli lite kladdiga.

Du kör alltså syltprogrammet (fungerar på den du länkade till).

Bästa apelsinmarmeladen är denna:

900 gram skalad fint tärnade appelsiner
100 gram skalade fint tärnade citroner (eller lime)
500 gram syltsocker (eller vanligt socker ersätt gärna 50 gram med fruktsocker då för att få fin konsistens)

[TrevorS]
10/25/10, 2:35 PM
#12

Oj videon fungerar inte just nu, den är klar om 15 minuter står det på youtube. Påpeka att den inte låter så mycket, men den höjer gärna ljud, likadant när man pratar låter det som man står 1 centimeter från microfonen när man egentligen står 10 meter bort.

giffan
10/25/10, 2:39 PM
#13

#11 Okej tackar så mycket. Men man behöver alltså inte ha gelatinblad eller så när man gör sylt? för det har man väll annars eller?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[TrevorS]
10/25/10, 2:53 PM
#14

#13. Absolut inte, det har aldrig jag, sedan är det bara att hälla kokhett vatten på burkarna (skölj först i varmt vatten) sedan hälla av vattnet och hälla i marmeladen och skruva på locket så bildas det vakum. men står även recept på sylt i en liten kokbok som medföljer på just den som du funderar på.

DesK
10/25/10, 3:28 PM
#15

Giffan en sån bakmaskin skulle jag också vilja ha - drömmer Glad

Beträffande syltkokning så har jag aldrig hört talas om att man har gelatin i sylten, däremot använder man ibland pektin, men om man använder syltsocker så är det redan pektin i det sockret. Använder man tillräckligt mycket socker behövs oftast inget pektin.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
10/25/10, 3:53 PM
#16

Oj, insåg att jag svarade med ett godag yxskaft. Gelatin (svartvinbärsgele) är sällan man har i däremot gele är det betydligt vanligare om man vill dra ner på sockret i. Vi plockade vinbär i år och gjorde gele jag hade i vanligt socker och det blev riktigt bra. Däremot när jag gjorde jordgubbsgele fick jag ha i agar-agar (vegetabilisk gelatin) eftersom den inte ville bli gele.

Pektin precis som DesK säger är vanligare att man tillsätter och finns i syltsocker, Man kan även köpa det på liten burk om man nu vill ha i, det finns även i skal på bär. Bär innehåller pektin så om man kokar själv och pressar ut vätskan och bären och kokar upp med vanligt socker så blir det perfekt.

#15. Javisst är den en dröm, den är dessutom riktigt bra. Har själv sett den i action. Skrattande

MonisN
10/25/10, 4:12 PM
#17

#8 Den där maskinen har jag också sneglat på. Köper jag bakmaskin blir det en sån! Jag har fortfarande inte bestämt migObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
10/25/10, 6:05 PM
#18

Oj vad bra svar man får här!! Nu har man lärt sig lite nya saker, vad roligt. Jag har inte gjort sylt förut, så det ska bli kul att pröva. Är det samma princip alltså om man kokar själv, utan lyxig bakmaskin?

Om jag nu köper en maskin så vill jag ha den jag länkade till, tror jag. Om det inte finns andra som är liknande den då såklart.

Känns i alla fall som jag behöver en rätt stor maskin, så man inte måste baka varje dag kanske.

Å jag som alltid sagt att jag klarar mig utan massa eldrivna saker i köket.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
10/27/10, 12:32 PM
#19

#17 Nu står det en maskin på bänken här med första brödet igång - Hoppas det blir bra.

Nästa fråga är nu då, Om man vill göra exempelvis vanliga bullar, Kan man ta ett recept då och göra degen i maskinen, men sen baka bullarna klara i vanliga ugnen?  Eller måste man ha ett recept som är just till bakmaskinen?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
10/27/10, 1:15 PM
#20

#9. Jajamensan det går toppen du kan även skriva om recepten (minska mängden) så kan du baka brödet i bakmaskinen också.

Annons:
giffan
10/27/10, 3:14 PM
#21

#20 Okej. Det låter lite väl avancerat för mig att räkna om. Men på mjöl påsen står ju ett recept på bullar, då ska man ha 780 gram mjöl, men i recepten som är till maskinen är mesta mjölmängden 750 gram. Hur gör det i maskinen? Måste jag räkna om då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
10/27/10, 9:44 PM
#22

Jag tror att den lilla skillnaden spelar ingen roll. Bara prova och kolla hur degen blir.

Recept stämmer aldrig precis, det beror på mjölet - hur torrt det är och hur kvaliteten är och så vidare.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
10/27/10, 9:56 PM
#23

#19 Oh la la, vad spännande! Blev det den du länkade till? 30 gram vetemjöl är en halv deciliter, så antingen kan du minska mjölmängden och få en lite lösare deg, eller så tar du också ett par matskedar mindre vätska om du känner att du vill hålla dig till maskinens receptmängder.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
10/28/10, 12:29 AM
#24

#21. Det är precis som storost och som säger. En halv deciliter mer ska inte göra allt för stor skillnad speciellt när du har en rätt stor bunke i maskinen. Men ha för säkerhets skull lite koll under sista jäsningen hur mycket det jäst och en stund innan det börjar att grädda så den inte jäser över. Jag hade i förmycket en gång och den hade jäst så pass mycket att jag fick avbryta programmet när det var 15-20 minuter kvar och fick grädda.

giffan
10/28/10, 1:47 AM
#25

#23 jepps det bidde en sån. Mycket tackvare er här inne! Ett stort tack till er alla!

Bakade först ett simpelt bröd på det enklaste receptet  jag hittade i medföljande böcker (som för övrigt är helt värdelösa… eller så är jag rent korkad…) Det blev inte det godaste brödet, men helt okej och duger verkligen som rostbröd eller liknande.

Sen testade jag att göra kanelbullar. Hittade ett recept som var anpassat till bakmaskin. Och det fungerade super bra. Nu törs jag göra efter det vanliga receptet för det fanns gott om plats kvar.

Gräddade sen några bullar på medföljande plåtar och några i ugnen. Det blev precis lika bra (när jag äntligen förstog mig på maskinen hur den fungerade)

jag är tillsvidare supernöjd med maskinen och att det är så enkelt!

Köpte samtidigt en digital köksvåg, och jag undrar varför jag inte haft en sån tidigare… Oj vad den är bra!

Så nu är det väll bara att försöka hitta en massa smarriga recept… och träna. Jag som knappt har bakat tidigare har ju inte så mkt erfarenhet att luta mig mot. Men jag har ju er här Flört

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
10/28/10, 9:18 AM
#26

Roligt att du är nöjd. Får se hur mycket som får plats på min önskelista över julklapparOskyldig Hur många bullar kunde du grädda i maskinen? Lägg gärna in lite recept här som du prövar och tycker är bra.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
10/28/10, 10:14 AM
#27

Giffan i tråden Recept bakmaskin finns flera bra länkar till sajter med bakmaskinsrecept. Grattis till din nya vän i köket Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
giffan
10/28/10, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Här är några bilder på bullarna..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

storost
10/28/10, 9:44 PM
#29

Grattis, fina bullar har du gjord.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

giffan
11/3/10, 1:18 AM
#30

Måste bara säga att det här är ju super kul!! Har bakat varje dag nu sen maskinen kom in i köket (ibland mera än en och två gånger..!)

Alla gillar bröden och här kommer det endast köpas bröd i nödfall kan jag säga!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
11/3/10, 10:19 AM
#31

Ja de blev riktigt snygga, lägg gärna bilden under senaste bakat också. Jag har också gjort kanelbullar. Skrattande

giffan
11/4/10, 10:53 PM
#32

#31 En fråga. Till min underbara maskin följde en mindre bra instruktions bok med. Så jag hänger inte med i programmen riktigt.

Alltså om jag vill baka typ en sockerkaka, vad har man för program då? Det ska ju inte jäsa lixom.

Och vad för program ska man ha till olika brödsorter…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[TrevorS]
11/5/10, 9:08 AM
#33

#23. Det ska finnas ett bakprogram för detta. Tror den ska heta kaka/cake eller något i den stilen, ska se om jag kan hitta din bok på nätet så ska vi reda ut det. Skrattande

Jag kör de flesta bröd på standard om det inte är grovt kör jag det på pogrammet grovt.

giffan
11/5/10, 9:23 AM
#34

Jag har ett program som heter sött.. men har ingen aning om vad det gör under det programmet..

sen har jag två program som ska vara för om man vill baka i formerna, men likaså där har jag ingen aning om vad den gör i de programmen.

Jag har inte riktigt tid att sitta å glo på maskinen för att se vad den gör.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[TrevorS]
11/5/10, 9:30 AM
#35

Program:

(Program 1 + 2) Basic White - För vanligt standardbröd (vatten, olja, salt, socker, vetemjöl och torkad jäst)
(Program 3 + 4) Whole Wheat - För fullkornsbröd eller grovt bröd
(Program 5) French - För bröd som ska jäsa längre (varierar men brukar vara 30-60 minuters längre jäsning)
(Program 6) Sweet - För sött bröd om man bakar bröd med mycket socker i
(Program 7) Gluten-free - För glutenfria bröd, passar även om man gör egen glutenfri mjölmix (recept)
(Program 8) Super Rapid Bread - För att baka bröd snabbt (brödet blir mer kompakt än vanligt)
(Program 9) Dough - Knådar bara deg, till exempel till kakor, pizzadeg eller bullar.
(Program 12) Jam - För att göra sylt eller marmelad.

Jag kör min på ett program som är till bakpulversbröd eller kaka. Kunde inte hitta något att baka till bakpulver. Men du ska ha en "gräggningsknapp" som börjar grädda på en gång, Brukar köra deg och låta den blanda smeten, avbryta prorammet och grädda.

giffan
11/5/10, 9:45 AM
#37

#36 Jo men jag har den instruktions boken, men tycker den är riktigt dålig.

11 är pasta deg… vad mera kan man använda det till?

Sen va det program 14 och 15 som jag inte vet någe om, står inget om det riktigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: