Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3332 ggr
klauzer
11/5/10, 12:09 PM

Brödet jäst lite.

Hej

Jag har alltid samma problem med surdegsbröd. Om jag inte tillsätter lite jäst så jäser den väldigt lite eller inte alls.

Konstigt nog så när jag gjord surdegsbröd för första gången så blev den PERFEKT. Men alla andra gånger så är jag inte nöjd.

Nu har degen jäst lite, jag vill ha den dubbelt så stor. Den har stått över natten nära element, men ändå inte för varmt.
Hur kan jag påverka jäsningsprocessen? Kan jag till exempel tillsätta lite jäst och vatten och arbete degen lite?

Annons:
[TrevorS]
11/5/10, 1:02 PM
#1

Är surdegen aktiv? Har du för mycket mjöl i degen?

Jag har också haft detta problem tidigare. Jag har då ställt in brödet i skåpet ovanför kylskåpet eller så har jag laggt den nära ett element (precis som du skrivit) så brukar den jäsa bättre för mig. Annars tillsätter jag alltid något gram med torrjäst för säkerhetens skull så att den ska jäsa.

Annars fick jag tips om att man kan sätta på ugnslampan och låta degen stå i ugnen under jäsningen. Kan tyvärr inte bekräfta om det fungerar då jag aldrig testat.

klauzer
11/5/10, 11:19 PM
#2

Det där med torrjäst låter bra. Det ska jag prova nästa gång.

Jag bakade brödet men den är inte så luftig som jag vill ha det. Går att äta :-)

Jag besökte din sida. Där finns lite gott och blandat.

Har du kanske recept på surdegsbröd? Hur man gör surdeg? Uppskattar om du postar en länk här.
Tack för svaret

MonisN
11/6/10, 1:37 AM
#3

Ibland kan man behöva mata surdegen ett par gånger för att få igång den ordentligt. Sen är det så mycket som spelar in, även vädret faktiskt. Att tillsätta en gnutta jäst i degen tycker jag absolut man kan göra för att garantera ett bra reslutat. Det finns en del surdegsnördar som anser det vara fusk, men jag tycker inte det är nåt konstigt i detta. Att pyssla med sin surdeg 2-3 dagar och sen få ett misslyckat resultat för att omständigheterna inte stämde kan ju göra att man tappar lusten, och det tycker jag inte det är värt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
11/6/10, 10:18 AM
#4

#2. Det finns recept på surdeg här:

min blogg, hur man gör surdeg (utan honung)
matbröd, hur man gör surdeg (med honung)
matbröd, surdeg - nygammal trend
matbröd, olika sätt att försvarar surdeg
matbröd, information om surdeg
matbröd, att baka med surdeg

Recept:
min blogg, pizzadeg lös deg
min blogg, pizzadeg fast deg
matbröd, Grova favoritbröd (tack MonisN för receptet bakade det förra veckan supergott)

Jag brukar baka precis när surdegen är mest som aktiv. Kör på mitt "standardrecept" som av någon anledning försvunnit från min blogg, hittar inte här när jag söker heller. Ska finnas ett kikärtsbröd som jag bakat tidigare också.

#3. Jag håller med dig, för mig är det nästan överkurs att inte tillsätta en gnutta torrjäst för man misslyckas lättare utan, jag vill alltid vara på säkraste sidan när jag bakar.

klauzer
11/6/10, 11:05 AM
#5

Tack för alla länkar. Ska titta lite närma på om.

Hur mycket torrjäst på hur mycket mjöl ska man använda?

Tack

[TrevorS]
11/6/10, 11:10 AM
#6

Jag brukar alltid ta något/några gram i i normalstora bröd om jag gör dubbel sats kan jag ha i lite mer. Har inte direkt koll på exakt hur mycket tror någon annan kan svara på det där bättre.

Annons:
storost
11/6/10, 2:55 PM
#7

Egentligen kan man mata surdegen ett par tre gånger och låta den stå i temperatur mellan 28 och 30°C. Då ökar framför allt mjölksyrabakterierna och jästen. Ju kallare degen står, desto mindre jäsning finns.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: