Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 3625 ggr
zissi
12/5/10, 4:22 PM

Saffransbullar med nötter - Recept

**0,5 liter röd mjölk (37 grader)
**

50 gram jäst

1 kryddmått salt

1,5 deciliter strösocker

**150 gram smör (smält och lite avsvalnat)
**

1,5 matsked vaniljsocker

2 påsar saffran (1 gram)

1 tesked bakpulver

1 ägg

11-15 deciliter vetemjöl

stora bullformar

Fyllning: 200-300 gram rumsvarmt smör, 200 gram malda hasselnötter, 2-3 deciliter strösocker.

- Blanda som en vanlig bulldeg och låt jäsa 30-60 minuter.

- Blanda under tiden ihop fyllningen.

- Dela degen i 2 delar och kavla ut en del i taget och klicka på/bred på halva mängden fyllning på varje degplatta. Rulla ihop och skär rullen i bitar och lägg i stora bullformar. Jäs ytterligare 20-40 minuter.

- Pensla med ägg och strö på lite pärlsocker över.

- Grädda i 250 grader 5-10 minuter.

Det här receptet fick jag av en vän för 3 år sedan. Har bakat det i stället för lussekatter nu några jular. Men i år blev det även vanliga lussekatter. I år tog jag 250 gram smör och 2,5 deciliter socker, men det varierar. De blir goda i vilket fall som helst. I år blev det ett felköp så jag fick göra dem i små bullformar Rynkar på näsan. Tycker de kommer till sin rätt mer i stora bullformar Tungan uteSkrattande.

Annons:
Mitralis
12/6/10, 11:22 AM
#1

Roligt med nötter i saffransbröd. Det har jag inte sett förut. Jag gillar verkligen nötter i både det ena och det andra så det här måste jag provaGlad



DesK
1/19/11, 4:44 PM
#2

Tack Zissi för ett gott recept! Glad Jag bakade dessa under julhelgen och de blev jättegoda Tungan ute Fast klåfingrig som jag är hade jag i en burk Kesella och minskade mängden mjölk lite.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
12/6/11, 11:55 AM
#3

Dags att baka dessa goda bullar snart Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/6/11, 10:54 PM
#4

Låter väldigt gott med nötter i fyllningen. Jag har också tänkt baka saffransbullar i någon form, inte bara lussekatter. Kanske gör jag dessaTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: