Annons:
Etikettbakprat
Läst 2913 ggr
Hustigern
2010-11-14 11:32

Bake-along?

Hej på er!

Jag är medlem på en handarbetssajt där bla knit-alongs är väldigt populärt, dvs där man väljer ut tex ett stickmönster och de som vill hakar på och gör samma projekt fast med olika variationer (olika garn, olika storlekar etc) och sedan utbyter erfarenheter och peppar varandra.

Jag tycker det är ett trevligt sätt att ge sig på nåt man kanske inte gjort förut eller en teknik som man känner sig lite osäker på, eller bara känna lite gemenskap och få lite inspiration.

Finns det intresse av att göra nåt liknande i baksammanhang? Tex välja ut antingen ett enskilt recept eller en typ av bröd (tex baguetter eller bullar/frallor eller surdegsbröd eller vad som helst) och sen utbyta tips/råd/erfarenheter och glada hejarop?

/Anneli

Annons:
MonisN
2010-11-14 12:37
#1

Det har ju varit ett par tv-program i ungefär samma anda, blanda annat med mat Tina där en gäst i studion, och flera personer uti landet gjort samma maträtt, är det nåt sånt du menar? Vi skulle kunna baka efter samma recept och visa resultatet här.

Någon som är intresserad av det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Hustigern
2010-11-14 13:37
#2

Det är ju inget som säger att man måste göra det exakt samtidigt. Kanske lite mer som "månadens tema" eller så…

MonisN
2010-11-14 17:03
#3

Det är en rolig idé, men göra det samtidigt blir nog svårt. Som ett månadstema skulle vara braGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2010-11-17 14:11
#4

Hustigern detta tycker jag är en jättebra idé Glad Jag ska fundera lite på hur vi kan göra det på ett bra sätt, som Mona säger så kan det nog funka med månadens tema.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2010-11-17 14:58
#5

Eftersom vi närmar oss julbak kanske ett vörtbröd skulle vara ett bra första tema?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-11-17 21:19
#6

#5 Jaaaa Jag har aldrig bakat det förut så det vore trevligt.

Jag hänger på, bara jag får använda min maskin… (helst)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Hustigern
2010-11-18 21:05
#7

Jag har faktiskt inte heller bakat vörtbröd förut och tycker det skulle vara jättekul med Tema vörtbröd i december. Få tips om olika recept och få höra vad ni som bakar mycket vörtbröd tycker om de olika recepten, vad ni föredrar etc. Och tips för att få det bra!

/Anneli

giffan
2010-11-18 21:40
#8

Fast jag har tjuvstartat lite idag och tänkte testa ett vörtbröd… för jag har nämligen köpt en helgskinka till helgen… och ville nog tjuva lite på julen kände  jag.

Men jag kan kanske få vara med med det här om det blir något av det..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-22 00:05
#9

Vi funderar nu lite grand på hur vi ska lägga upp det. Om man ska göra som i matprogrammet med Tina och Gordon så skulle alla baka efter samma recept och sen presentera sina bröd. Är detta något ni vill hänga med på, eller ska vi göra på något annat sätt? Kom gärna med idéer eller förslag!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-11-22 00:11
#10

Mitt vörtbröd blev stort och fint och mycket gott. Men det var något som saknades och jag kan inte sätta finger på vad. Lite mera smak skulle jag vilja ha….

#9 Om man väljer ett slags bröd, ex vörtbröd i december så kan man väll baka och lägga ut hur man har gjort och sen får alla fortsätta allt eftersom man har tid att baka och skriva. Kan ju vara så att alla inte kan baka samma dag..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-11-22 08:24
#11

Skriv gärna vad receptet innehåller så får vi se om vi kan lura ut vad som fattas.

Det går naturligtvis inte att alla bakar samtidigt, utan jag tänkte att vi kan ha det som ett projekt under december. När vi bakat lägger vi ut bröden i en speciell tråd. Hur låter det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Hustigern
2010-11-22 22:22
#12

Jag håller på idén att som Anneli/giffan diskutera olika recept som man provat eller inte provat och föredrar eller inte gillar (om man nu har några åsikter). Det måste ju finnas hur mycket vörtbrödsrecept som helst och det är ju synd att begränsa sig till ett då…

/Anneli

giffan
2010-11-23 00:26
#13

#11 Då lägger jag ut det då om det blir en tråd om det…eller ?

#12 vackert namn du har Tungan ute

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: