Annons:
Etikettervetebrödkakorsöta-bakverk
Läst 6576 ggr
MonisN
11/30/10, 11:52 PM

Franska pepparkakor - Recept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill man inte baka vanliga pepparkakor med figurer som är tidskrävande, så är det perfekt att bakar dessa franska pepparkakorna som går snabbt och enkelt. Dessutom är dom otroligt goda.

Cirka 75 stycken.

150 gram äkta smör, rumsvarmt 1½ deciliter socker ¾ deciliter ljus sirap 1 tesked malen ingefära 1 tesked malen kanel 1 tesked malen kryddnejlikor 100 gr skalad och hackad mandel 5 deciliter vetemjöl 1 tesked bikarbonat.

  1. Vispa smör och socker luftigt.
  2. Blanda i sirap, kryddor, mandel och vetemjöl blandat med bikarbonat.
  3. Arbeta ihop degen med händerna och dela den i två delar.
  4. Rulla varje del till en rulle cirka 22 centimeter och platta till dom något.
  5. Plasta in dom och låt dom vila i kylen till nästa dag.
  6. Skär tunna skivor med en vass kniv och grädda dem 7-8 minuter i 200º.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
12/1/10, 10:30 AM
#1

Tack Mona för det receptet Skrattande!

Jag har skippat pepparkaksbaket i flera år nu men det där ser ju riktigt enkelt och gott ut.

En saffranskaka är på gång nu, så kanske bäst att göra degen till pepparkakorna nu när jag har ångan uppe.

[TrevorS]
12/1/10, 10:57 AM
#2

De ser supergoda ut, eller som vi brukar kalla dem för prickikorvpepparkaka. Skrattande

MonisN
12/1/10, 11:13 AM
#3

Jag bakar sällan, eller aldirg vanliga pepparkakor för att jag tycker det är tidskrävande och faktiskt ganska tråkigt, men dessa är så enkla så dom gör jag mer än gärna. Det största problemet är att dom är så goda så dom har en rykande åtgång, så det blir nog en omgång till före jul!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
12/1/10, 11:16 AM
#4

Ska också säga att det blir bäst resultat med smör. Använder man margarin är dom svårare att skära och går lätt sönder. Det gör dom inte med smör Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
12/1/10, 11:17 AM
#5

#1 Vad för slags kaka är det du gör? Låter gottTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
12/1/10, 11:34 AM
#6

Jag brukar blanda margarin med olja så blir det perfekt. Eller så kan man mosa ihop lite kokosfett med margarin så blir det också lite mer likt vanligt smör i bakning, men det är överkurs. Skrattande

Annons:
zissi
12/1/10, 5:21 PM
#7

Jag använder alltid bara smör till allt bak. Till stekning blandar jag smör och rapsolja.

Nu ligger degen till de franska pepparkakorna i kylen och myser. Jag riktigt dreglar när jag tittar på din bild Mona Tungan ute. Ser så gott ut med den hackade mandeln i.

Saffranskakan jag gjorde är en vanlig enkel…ja, saffranskaka Glad. Kan lägga ut recept om du tror det är av intresse. Glömde givetvis ta kort på den och jag hade med den till personalen på hundcentret på eftermiddagen så jag har själv inte smakat på den heller. Luktade gott i alla fall.

[TrevorS]
12/1/10, 5:25 PM
#8

Vi gjorde någongång en annan form av pepparkakor fast med saffran och gjorde saffrankakor. De var riktigt goda, ska se om jag kanske antecknat, det är inte omöjligt.

DesK
12/1/10, 5:28 PM
#9

Zissi alla recept är av intresse här Tungan ute Så lägg gärna in ditt recept i en egen tråd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
12/1/10, 6:12 PM
#10

#7 Jag gillar saffran i bakat, så visst är receptet av intresseGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
12/2/10, 12:46 PM
#11

Nu är de franska pepparkakorna färdiggräddade och avsmakade Tungan uteSkrattandeNågra finns dock kvar fortfarande Flört. 84 kakor var det från början.

Mitt omdöme: Farligt goda! Lagom sötma och kryddsättning, förresten lagom av allt!

Makens: Det här är kakor helt i min smak!

zissi
12/2/10, 1:54 PM
#12

Mona: Fryser du dina godingar eller går det bra att ha dem i ett svalt skafferi någon månad tror du? Tror inte de blir så gamla, men utifall att…

MonisN
12/2/10, 9:09 PM
#13

Tack zissi för betyget! Jag har aldrig fryst kakorna även om jag kanske borde gjort ett försök så jag hade haft några kvar när julen kommerFörvånad Om du provar får du gärna berätta hur det funkadeGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
zissi
12/7/10, 10:33 PM
#14

Nu har jag gjort en ny sats deg. Har inte fryst den förra satsen jag gjorde. Insåg snart att det var onödigt…Tungan uteFörvånadSkrattande

MonisN
12/8/10, 12:18 AM
#15

Hihi! Det var väl det jag tänkteTungan uteSkrattande Det blir att jag får göra en till innan Lucia. Fattar inte vart dom tar vägenFörvånad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Mitralis
12/8/10, 11:34 PM
#16

Dom där brukar mamma göra och jag tycker att dom är underbart goda. Kanske blir att jag provar att göra själv nu när jag blivit påmind om dom igen Glad



MonisN
12/8/10, 11:36 PM
#17

#16 Det är bara att köra igångFlört Lycka till!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
11/7/11, 3:43 PM
#18

Nu är årets första sats av de franska pepparkakorna gjord. De har blivit provsmakade och godkända även i år. Så enkla att baka också.

Den här satsen ska till Världens eko-kursen på Stockholm Recilience Center i morgon kväll. Hoppas de gillar dem också.

DesK
11/7/11, 6:31 PM
#19

Zissi tack för att du påminner om dessa goda kakor. Ilar genast till affären för att köpa det som saknas hemma här Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
11/7/11, 11:08 PM
#20

Roligt zissi att dom blev godkända i år också! Hoppas 08-orna också tycker om dem Flört

Jag får väl också snart börja tänka julbak även om jag inte vill..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Anterrabae
11/8/11, 8:38 PM
#21

Om man nu är osäker på om kakorna går att frysa så måste degen gå utmärkt att frysa! Den är ju smörbaserad, och så brukar det gå bra.

Ta fram, tina, skiva och grädda.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/8/11, 8:46 PM
#22

#21 Jag tror också det går utmärkt att frysa degen. Skär man dom innan man fryser är det ju ännu enklare och går fort att gräddaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/11, 12:15 AM
#23

Nu ligger de på vilning i kylen, ska gräddas i morgon.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/17/11, 12:28 AM
#24

Vad härligt Ida! Jag börjar också planera dessa kakor i tanken! Brukar bli en omgång till Lucia, men kanske skulle man försöka hinna till 1:a advent, eller andra…Tungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/17/11, 12:49 AM
#25

Vi ska ha gäster på lördag, så jag tänkte ha dem till då.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
11/17/11, 10:19 AM
#26

Ida, gör du dem glutenfria eller med mjöl?

Anterrabae
11/17/11, 12:57 PM
#27

Glutenfria så klart Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Tove-
11/17/11, 4:07 PM
#28

Gjorde dessa för ett tag sedan, de är HELT OTROLIGA! Jättegoda!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

MonisN
11/17/11, 4:20 PM
#29

#28 Visst är dom!

Nu börjar jag faktiskt längta efter pepparkakor när vi har pratat så mycket om domTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Anterrabae
11/13/12, 7:34 PM
#30

Putteliputt, letar goda pepparkakor, och dessa var underbara!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonisN
11/13/12, 8:02 PM
#31

Tack IdaGlad Ja, dom är jättegoda. Det är mina favoritpepparkakor.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Nanna70
11/15/12, 7:09 PM
#32

Åh! Glad Jag kommer ihåg att min kära mormor alltid brukade ha de här franska pepparkakorna till jul. De är SÅ godaTungan ute

Jag måste göra en sats till 1:a advent i år, och sedan även till jul.

Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se

Med vänlig hälsning,

Anna

jagga-ewe
11/16/12, 3:20 PM
#33

Sånna där gör svärmor, men hennes är alltid stenhårda. Kanske för att hon förvarar dem i frysen o tar dem direkt därifrån när hon serverar. Men jag är inte så förtjust i att knäcka tänderna på kakor…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

zissi
12/2/12, 6:15 PM
#34

Mina favoritpepparkakor sedan Mona tipsade om receptet 2010 Glad.

Nu vilar säsongens första deg i kylskåpet. Bak i morgon. Funderar på att göra en sats deg och lägga i frysen och ha att ta till framåt julhelgerna också. Blir ju så enkelt att baka pepparkakor då, om lusten faller på. Jag misstänker, som ni kanske förstår, att de jag bakar nu inte kommer räcka ända fram till jul OskyldigTungan ute.

Annons:
Upp till toppen
Annons: