Annons:
Etiketterrådtips
Läst 4688 ggr
zissi
2010-12-02 14:12

Saffransfabrikat?

Nu har jag av olika anledningar tre olika sorters saffran hemma. Det är Santa Maria,  ICA:s egen och Apotekets. Jag märker inte jättestor skillnad på sorterna varken smak- eller färgmässigt. Kommer inte i håg det mellan gångerna i alla fall.

Har ni någon favorit bland saffransorterna?

Annons:
[TrevorS]
2010-12-02 16:19
#1

Jag känner inte heller så står skillnad. Jag köpte en burk med konstgjord saffran, eller konstgjord och konstgjord det var något annat som smakade likadant. Kostade cirka 100 kronor för 500 gram, det var en liten skillnad men tyckte de var lika goda. Har letat men hittar inte produkten igen, köpte den i affären bredvid öob vid gamlestadstorget i Göteborg.

Apotekets saffran har jag köpt innan tycker de smakar väldigt lite, mer doft än smak, men det kanske bara är jag som tycker?

MonisN
2010-12-02 21:40
#2

Jag brukar köpa min på ICA, men sist köpte jag på Coop och jag märkte inte så stor skillnad i smaken, eller kanske att Coops var lite smaklösare vid närmare eftertanke, fast det är marginellt. Ica brukar ha två märken, sitt eget och Santa Maria. Minns inte vilken som var dyrast. Vad kostar saffran i år? Jag glömde titta på kvittot..

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2010-12-02 22:50
#3

Vi köpte ingen här i Sverige. Vi har kvar från hemlandet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Intehärutandär
2013-11-13 19:25
#4

Jag köper enbart saffran från ÖoB, den smakar mest, har de röda saffranstrådarna kvar och gul färg. Den har jag använt de senaste 10-15 åren. Sämst är nog Santa Maria. 

I bageriet använder vi saffransextrakt på flaska som innehåller saffransmak, trådar och äggulefärg.

[Vegg]
2013-11-14 08:02
#5

Oh, vad är det för saffran på flaska? Har hört om den i storpack. Vet du vad den heter vore jag tacksam. 😉

Intehärutandär
2013-11-14 12:12
#6

#5 Tyvärr jobbar jag inte i bageri nu, utan cafe. Men de bagerier jag jobbat på, haft praktik har alla använt samma. Namn har jag glömt, men ska se om en kollega kan fiska fran det. Flaskan är stor som en saftflaska och man tar en kork per liter. Och flaskan ser likadan ut som de andra essenserna man använder. T ex hallon, jordgubb, banan, kiwi,ananas m. fl.

Annons:
[Vegg]
2013-11-14 13:14
#7

Jag har också sett den, även sett en som extraktet är ifrån en helt annan växt som smakar precis som saffran men att det inte är saffran. Vore kul med en stor flaska samt den som inte är riktig saffran också.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: