Annons:
Etikettlågkolhydratbröd
Läst 8053 ggr
katinka1
2010-12-25 20:45

Diabetiker

Hej.Fick en bakmaskin i julklapp av mina söner. Och undrar om det finns någon som har recept på matbröd till bakmaskinen.Jag är diabetiker. katinka1

Annons:
MonisN
2010-12-26 10:48
#1

Välkommen hit katinga1! Här finns recept för bakmaskin.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2010-12-26 10:50
#2

Glömde säga grattis till en fin julklapp! Hoppas du kommer att baka många goda bröd i den. Dela gärna med dig av dina erfarenheter med maskinen, här finns många som är intresserade av bakmaskin, bland annat jag själv!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


giffan
2010-12-26 19:01
#3

Wow vad kul. Bakmaskinen är min bästa kompis i köket. Sorgligt nog har min redan gått sönder och är på reperation, saknaden är enorm!

Det finns lite olika recept som även diabetiker kan använda vad jag har förstått.

Jag fick boken Bakmaskinsboken i julklapp och där borde det finnas några recept som är utan socker..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2010-12-26 23:25
#4

Om det funkar bra med surdeg i en bakmaskin så är ju det förmodligen det bästa för en diabetiker att äta i brödväg. Kanske finns det någon här som har något bra surdegsrecept för bakmaskin?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-19 16:40
#5

Egentligen kan man tillsätta surdeg till de flesta brödrecept. När det gäller bakmaskinsrecept så är det storleken på degen som maskinen klarar som avgör hur man bakar i den. För just diabetiker är det bra att baka bröd utan sötning och ofta gärna lite grövre bröd.
Giffan dela gärna med dig av något av de recept som du gillar Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

giffan
2011-01-19 21:14
#6

#5  Det ska jag absolut göra. Nu kommer jag få en ny maskin då den första la av… Bakar jag för mycket tro?

Vill pröva surdeg i den när den kommer..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[TrevorS]
2011-01-22 11:55
#8

Fullkornsbröd fungerar väl bra? (nu har jag inte toppkoll, men vitt bröd är ju inte så bra för diabetiker?)

storost
2011-01-22 18:54
#9

Egentligen är ingen bröd gjord med sädeslag bra för diabetiker. Alla de har snabba kolhydrater i. Det gäller jästbröd såsom surdegsbröd, tyvärr.

Jag är själv diabetiker och kan på grund av det rekommendera, att äta bara lite av brödet - till exemepel inte mer än 50 gram per måltid.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Andina
2011-05-26 10:43
#10

Jag använder bakmaskiinen ibland till mitt lågkålhydrat-bröd. Numera 'experimenterar' med olika lchf-ingredienser - och det har blivit gott varenda gång hittills! :) (Har inga recept, utom den variant av Missaz' Pones som jag lagt in här tidigare.)

Det jag uppskattar nästan mest med bakmaskinen är -timer-funktionen… Så skönt att vakna på morgonen med färdigt nybakat bröd som bara väntar på att bli inmundigat! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[TrevorS]
2011-05-26 11:49
#11

Det finns några glutenfria bröd, finns något som heter fiberhusk som man kan blanda andra sorters mjöl som linsmjöl, majsmjöl och rismjöl. Lyckats något okey med detta. Men man kan följa Anterrabae, flera av hennes recept fungerar helt okey i bakmaskin.

Anterrabae
2011-05-27 12:48
#12

Ska lägga in en kommentar till det TrevorS Skriver, bakar man glutenfritt rakt av och inte byter mjöl mot tex linsmjöl eller sätter till andra proteinkällor blir det väldigt snabba kolhydrater i. Det är inte diabetikervänliga saker alls.

Men fibrer, proteiner (tex bönor, linser och liknande) sänker gi på brödet sådet höjer blodsockret långsammare. Detsamma gäller hela korn, frön och nötter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: