Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 4952 ggr
MonisN
2011-01-25 09:34

Surdegsbröd med äpple - Recept

Detta är ett mycket gott bröd som får en fin arom från äpplena. Det är också enkelt att baka.

2-3 bröd

700 gram vatten

350 gram uppfriskad vetesurdegsgrund

20 gram jäst

950 gram vetemjöl special eller Manitoba cream

200 gram durum mjöl

75 gram mörk- eller brödsirap

30 gram havssalt

1 rivet äpple

Gör så här:

  1. Blanda alla ingredienser utom saltet i hushållsmaskin. Kör degen i 10 minuter. Tillsätt salt och äpple och kör ytterligare 5 minuter.

  2. Låt degen vila 30 minuter i bunken.

  3. Häll upp degen på mjölat bord och forma till 2 eller 3 bröd och lägg dem i väl mjölade jäskorgar med skarven nedåt. Låt jäsa cirka 1½ tim. Om du bara får plats med ett bröd åt gången i ugnen så sätt in de andra i kylen efter ½ timma övertäckta med en bakduk.

  4. Sätt under tiden ugnen på 260º och sätt in plåten som bröden ska gräddas på så den blir varm.

  5. Efter cirka 1½ timme vänder du försiktigt upp det först brödet på den varma plåten och spryar in rikligt med vatten i ugnen. Du kan också slå en kopp vatten i ett kärl på ugnsbotten. (Jag använder en vanlig folieform).

  6. Sänk temperaturen till 200º efter 7-8 minuter när du ser att brödet börjat jäsa upp och fått lite färg.

  7. Efter cirka 20-25 minuter vädrar du ut ånga och sätter i en termometer om du har en sådan. Fortsätt vädra ut ånga med jämna mellanrum resten av gräddningstiden.

  8. Grädda cirka 40 minuter eller tills innertemperaturen är 97º. Har du ingen termometer kan du knacka på undersidan på brödet. Låter det ihåligt är det färdigt!

  9. Höj värmen igen till 260º och fortsätt grädda de andra bröden på samma sätt.

  10. Låt svalna på galler utan bakduk.

TIPS! Har du inga jäskorgar kan du ta durkslag eller vanliga brödkorgar som du lägger rikligt mjölade handdukar i.

Lycka till!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-02-09 21:16
#1

Detta brödet ska jag baka snart. Det låter jättegott och jag har ju alltid både surdeg och äpplen hemma Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-02-09 22:15
#2

Jag har gjort det idag faktiskt. Det blev två stora bröd. Det är jättegott!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-02-10 19:20
#3

Jag har ju bara rågsurdeg, det blir väl inte alls samma bröd med det antar jag?

MonisN
2011-02-10 19:23
#4

Det går säkert alldeles utmärkt. Det går att skippa durumet också. Prova dig fram zissi så får vi höra hur det blev!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: