Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6415 ggr
MonisN
2011-01-19 10:06

Pålägg

Jag är en riktigt tråkmåns för jag äter nästan bara ost på mina mackor. Iblanda köper jag groddar och lägger under osten som jag tycker är en supergod krydda. Passar också bra med andra pålägg som till exempel skinka (gärna tillsammans med ost!)

Vad äter ni helst på era mackor?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
2011-01-19 13:37
#1

Jag varierar mig nog en hel del. I perioder blir det mycket hemgjort pålägg, se artikeln om Pålägg och röror, men sen äter jag gärna ost, salami, lufttorkad skinka, leverpastej och färskost allt efter humör och oftast äter jag några grönsaker till mackan. Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

storost
2011-01-19 20:03
#2

Mest äter jag ost och smör på min LC-bröd. Men ibland har jag avocadoröra, skivad gurka eller paprika, sen tidigare hade jag salami, skinka, kyckling eller korv på brödet.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

zissi
2011-01-20 23:58
#3

Visst Mona är det gott med groddar Tungan ute!

Ett tips: grodda mungbönor och alfalfafrön själva. Jätte-enkelt, jättenyttigt och jättegott! När jag jobbade på förskolan tog jag alltid med min groddapparat och vi groddade just mungbönor och alfalfa på våren. Många fler barn än jag trodde gillade faktiskt groddarna.

Vi äter mest frukt och grönt på mackorna nu för tiden.

*banan- päron- kiwi- avokado-, tomat-skivor ev. med herbamare örtsalt och groddar

* hemgjord hummus med grönt

* tahinipasta med tomat eller annat grönt

* ost med diverse grönt till exempel paprikaringar

* kokt ägg i skivor med anjovis eller kaviar

* makrill i tomatsås

* stekta kantareller eller trattisar (årets skörd blev ju stor)

* någon enstaka gång blir jag sugen på Norrebodakorv eller några skivor spickekorv.

giffan
2011-01-21 01:25
#4

Bara bregott… på nybakat färskt bröd…

Men ibland på rostat bröd vill jag ha apelsin marmelad.

På knäcke mackor har jag gärna kaviar…

Sen kan jag få ryck och ha honung och nästan vad som helst på.

PÅ rågbröd där har jag precis som danskarna, en hel massa olika… pådet danska sättet…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MonisN
2011-01-21 07:20
#5

#3 Groddapparat säger du! Vad är det? Låter som något för migSkrattande

#4 Jag glömde ju att jag också har marmelad på rostat bröd, men jag vill naturligvis ha ost under marmeladenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-21 10:22
#6

Groddapparat är en burk i flera våningar, dessa finns på många håll Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-01-21 11:14
#7

Vilken smart apparat! Den har jag aldrig sett förut. Kan man grodda i flera våning då? HöghusgroddarSkrattandeSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-21 13:36
#8

Ha ha höghusgroddar Skrattande Skrattande Skrattande ja man kan grodda flera olika sorter samtidigt  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-21 15:21
#9

Så himla smart! Undrar om det finns att köpa i butik så man slipper skicka efter?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-21 17:46
#10

Kanske kan du hitta en sån groddapparat i någon välsorterad hälsokostaffär

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

zissi
2011-01-21 19:13
#11

Precis en sådan groddapparat i två våningar har jag. Toppenbra Glad!

Jag köpte min på hälsokosten här i samhället för säkert 15 år sedan. Så bra att man kan grodda två sorter samtidigt, tröttnar lätt på att äta bara en sort. Mungbönor, alfalfa och gröna linser är de jag kör mest med. Tror de är enklast att grodda också.

(Kom på att om vi äter rostat bröd så är det ost och marmelad som gäller.)

MonisN
2011-01-21 20:33
#12

Är det vanliga fröpåsar man köper när man ska grodda? Jag har bara sått krasse tidigare. Dom lade man på ett blött hushållspapper, och vips efter några dagar var dom färdiga att äta. Också goda tillsammans med ostenTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-21 21:27
#13

Alfaalfafrön, mungbönor och linser (observera linser som man äter Flört Tyst ) finns i vanliga livsmedelsbutiker, ofta bland hälsokostprylarna Glad Krasse är så jättegott Tungan ute Det var längesen jag hade hemma här.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonisN
2011-01-22 20:02
#14

Jaha, såna torkade bönor och linser! Jag har röda linser hemma, funkar det? (Ej kontaktlinserSkrattande)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2011-01-22 22:08
#15

Margarin, sojaost och lite gurka händer att man har på eller hummus.

[TrevorS]
2011-01-22 22:09
#16

Just ja nu när jag läser lite, alfalfagroddar brukar jag ha på, dock glömt bort dem har fullt hemma i skåpet med frön.

DesK
2011-01-23 10:18
#17

Mona testa att grodda röda linser, jag har i och för sig bara groddat gröna vanliga linser, men det borde gå lika bra med röda Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-23 10:26
#18

#17 Berätta hur man gör så ska jag prova!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-01-23 11:25
#19

Blötlägg linserna några timmar i ljummet vatten. Häll av vattnet och ställ burken mörkt. Skjölj linserna noga dagligen, snart har du fina groddar i burken. Ställ den då ljust över dagen och sen in i kylen - ät!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-23 11:28
#20

Jag rusar…! Här ska groddasSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
[TrevorS]
2011-01-23 11:31
#21

Röda linser är att rekomendera att grodda då de är nästintill omöjligt att misslyckas med.  Gröna är dock lättare att misslyckas. Flört

DesK
2011-01-23 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Så här såg det ut senast jag groddade Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
2011-01-23 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nu är jag igång! Ska bli spännande att se vad det blir/smakarTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-01-23 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Festligt, jag har aldrig groddat röda linser. Fick för mig att det inte gick, och sen säger du Trevor att de är de lättaste. Man lär sig alltid något nytt här Glad.

Jag letade efter grodd-bilder, men hittade bara en där det ligger färdiggroddade mungbönor och alfalfafrön. Några rädisor i mitten.

Har dock fem påsar med innehåll som ska groddas. Hämtar - det är rädisa, broccoli, krasse, solrosskott och ärtskott. Köpte dem på Blomsterlandet förra året. Kanske bäst att sätta fart.

[TrevorS]
2011-01-23 14:26
#25

Det står lite på vegan.ifokus.se om just groddning av linser, står även hur man grodda andra frön som man kan grodda och äta.

Tips, mungbönor, rör man runt med en slev när man sköljt dem när de legat i blöt första tiden lossnar "fodralet" lättare. Man kan även klämma lite försiktigt på dem så plockar innehållet ur. (jag är inte så förtjust i "fodralet")

[TrevorS]
2011-01-23 14:28
storost
2011-01-23 16:31
#27

Det ser absolut läckert ut. Jag ska testa det också.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Annons:
zissi
2011-01-23 19:19
#28

Jag har aldrig tänkt på att skalet på mungbönor inte smakar bra. Tycker om allt på dem.

Mairi
2011-01-28 12:54
#29

Jag har í skafferiet en burk ovanligt svårkokta röda linser som bara tar upp plats, ni inspirerar mig till att prova grodda dem!

Munggroddar tycker jag mycket om (både råa och stekta) liksom solrosskott, alfa-alfa ger mig tyvärr halsbränna och linser har jag av någon anledning inte kommit på att prova.

MonisN
2011-01-28 13:53
#30

Jag glömde av mina groddar i två dagar så vi får se vad det blir av dom. Jag tror jag tog för mycket linser så jag fick flytta över dom i en större rektangulär burk. Men tror det är för mycket i den också! Tack, nu blev jag påmind att gå och skölja dom!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
2011-01-28 22:50
#31

Mona: jag tog också för stor mängd att grodda i början. Nu tar jag max 2 matskedar alfalfa och 0,5-0,75 deciliter mungbönor åt gången. Det blir lagom tycker jag till min tvåvånings-groddapparat. En sort på varje våning.

MonisN
2011-01-29 00:01
#32

2 matskedar?? Jag tog kanske 1½-2 deciliterFörvånad Tack zissi för den upplysningenGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Vosjes
2011-01-29 13:36
#33

Vad häftigt att grodda själv! Det viste jag inte ens att man kunde göra!

Jag äter oftast marmelad eller kött typ salami på mackan… maten från igår Tungan ute
Ost mår jag dåligt av.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[TrevorS]
2011-01-29 13:59
#34

Alfalfagroddar 1 matsked blir cirka 5 deciliter när de grott klart, det är många som tycker det ser så lite ut när det knappt täcker bottnen på burken men de blir mycket när de är klart. Jag groddar varje dag och ett paket håller i ett halvår för mig, köper jag 10 paket så har jag i flera år. Köpte för några år sedan massor av paket och är på sista paketet nu de kostade bara 5 kronor.

Alfalfafrön kan aldrig bli för gamla, man har hittat frön i pyramiderna de hade nästan fullvärdig näring.

Annons:
HannaM
2011-02-08 14:55
#35

Ost i nästan alla fall. Men favoriten är avokado, gärna med alfalfagroddar, örtsalt och svartpeppar. Ibland blir det keso, tartex eller kaviar. Tomat och mozarella är ju en höjdare - hum jag gillar mackor Glad

pyromanen
2011-02-08 15:41
#36

På  nybakat vill jag oftast hälst bara ha smör. Möjligen lite brieost.  Äter gärna "pålägget" bredvid, till exempel kokta ägg med kaviar, sillbitar, rökt kött, korv, köttbullar.

Två riktiga favoriter är mackor med

(smör +) kallrökt lax

Hummus, hemmagjort med ordentligt med vitlök i Tungan ute

Upp till toppen
Annons: