Annons:
Etikettbakprat
Läst 6860 ggr
MonisN
1/24/11, 3:08 PM

Göra eget ströbröd

Efter mitt misslyckade surdegsbak idag där jag glömde saltet, tänkte jag att man kanske kan göra ströbröd av det istället för att ge fåglarna allt. Vad tror ni om det? Jag har faktiskt aldrig gjort mitt eget ströbröd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
DesK
1/24/11, 4:58 PM
#1

Jo det går bra. Bäst tror jag att det funkar om du först skivar brödet, sedan torkar skivorna i ugnen och sist hackar dem i matberedaren.  Jag har gjort så många gånger med överblivet ljust bröd.  Glad Exempelvis när jag har gjort smörgåstårta av köpt rostbröd så har jag torkat de bortskurna kanterna och sedan kört dem i matberedaren, det blir ett bra ströbröd.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MonisN
1/24/11, 5:30 PM
#2

Jag har gjort så nu att jag har skurit det i småbitar. Ska torka dem i ugnen efter att jag bakat det nya brödet! Skam den som ger sig! Det blir ett lyxigt ströbröd minsannTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
1/24/11, 6:46 PM
#3

Jag har aldrig gjord ströbröd själv och vi gav överbliven bröd till bönder för deras får.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
1/24/11, 8:01 PM
#4

Hahaha!! storost, jag inga får, bara fåglar! Men det känns väldigt konsigt att ge dom alltihop om man kan ta vara på det själv, även om jag är stor djurvän. Jag har delat lika, jag fick en limpa och dom en. Det var väl rättvist?!Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
1/25/11, 12:20 AM
#5

Pappa brukar slänga ner kanterna på bröden på en plåt under spisen, så torkas de när man använder spisen/ugnen. Så kan man riva dem på rivjärn så får man också bra ströbröd.

zissi
1/25/11, 2:25 PM
#6

Din pappas sätta att göra ströbröd på var ju mycket enkelt Trevor. Det värsta är att vi får nästan aldrig några kanter att torka. Är vi för glupska Flört? Har aldrig gjort eget ströbröd förutom några gånger när jag glömt köpt hem. Gjorde då av knäckebröd eller skorpor.

Annons:
MonisN
1/25/11, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har plåten på tork nu, och kanske kan jag använda lite redan idag i köttbullarna. Känns som lyx att ha ströbröd av så fint surdegsbröd. Man kanske skulle "glömma" saltet lite oftareOskyldig

Påsen är till fåglarnaSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


zissi
1/25/11, 5:24 PM
#8

Ja, verkligen lyxigt ströbröd Mona Tungan ute!!!

MonisN
1/25/11, 7:30 PM
#9

Jag gjorde ett försök att mala brödet idag, men vissa bitar var en aning för mjuka ännu, men jag fick en otroligt bra köttfärs i alla fall. Kan varmt rekommenderasTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: