Annons:
Etiketterrådtips
Läst 6734 ggr
Gasoline
2011-02-07 15:45

Baka på 300 grader?

Hittade ett recept på ett bröd jag skulle vilja prova på, men problemet är att det ska gräddas på 300 grader, och min ugn går bara till 275. Vad gör man i det läget?

Receptet:

Polarkaka

50 gram jäst
50 gram smör
1/2 liter vatten
1/2 deciliter sirap
1 tesked salt
15 1/2 deciliter rågsikt

Gör så här: Smula ner jästen i bunken. Smällt smöret, tillsätt vattnet och ljumma till 37 grader. Häll över jästen och rör om. Tillsätt resten.

Arbeta degen slät och låt jäsa 30 min.uter

Dela degen i 20 bitar och kavla ut bitarna till runda kakor.

Nagga kakorna och låt dom jäsa 10 minuter.
Grädda 300 grader i 3 minuter på en het osmord plåt.

Annons:
DesK
2011-02-07 16:23
#1

Du värmer ugnen så mycket du kan, eventuellt behöver bröden gräddas lite längre. Om du har en gjutjärnsstekpanna kan du också grädda dem i den på spisen istället för i ugnen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
2011-02-07 16:30
#2

#1 Så det fungerar alltså ändå, bara det att det tar lite längre tid? Tack så mycket Glad

DesK
2011-02-07 16:35
#3

Ja då det funkar Glad De flesta moderna ugnar går inte upp till 300 grader.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gasoline
2011-02-08 16:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär vart resultatet i alla fall, var ätbart men måste nog öva mer. Ser inte så aptitligt ut då jag är kass på att ta kort på mat!

DesK
2011-02-08 17:10
#5

Övning ger färdighet! Flört Jag tycker att de ser okej ut, men det ser ut som att din ugn har lite ojämn värme. Hembakat bröd ska se lite ojämnt ut, annars kan man ju tro att det är maskinbakat Glad Smaken på brödet får du finjustera med saltet, sirapen och eventuellt någon krydda.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: