Annons:
Etikettbakprat
Läst 9025 ggr
[TrevorS]
2/13/11, 1:31 PM

Quinoamjöl?

Hörde rykte om att man kan använda quinoamjöl istället för vanligt mjöl i bakning om man inte tål gluten. Någon som testat? Låter lite för bra för att vara sant men som sagt jag har aldrig själv testat.

Annons:
MonisN
2/13/11, 1:59 PM
#1

Jag har aldrig testat. Har aldrig sett sådant mjöl heller. Var köper man det?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[TrevorS]
2/13/11, 3:03 PM
#2

Ingen aning dirrekt, dock när jag tänker efter tror jag att jag sett detta i saluhallen i Göteborg, kollade med Hälsokostaffären och fick snabbt svar de har inte inne men de kommer att ta in det. Man kan baka muffins på det enligt dem.

http://www.recepthjalpen.se/quinoa.html

http://www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-och-Gluten-fritt/Quinoamjoel-Ekologiskt--587.html

[TrevorS]
2/13/11, 3:05 PM
#3

Nu har jag något kilo quinoa hemma så jag kan ju mala lite, tänkte försöka baka någon muffins och se om det fungerar eller ej, vore riktigt kul om det fungerar.

Man ska kunna baka på det istället för vetemjöl men då ska man hellst kombinera med tapiokor, durra eller potatismjöl. Vet dock inte vad Durra eller Tapiokor är för något dock eller om det är vegetabiliskt.

[TrevorS]
2/13/11, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Smeten

[TrevorS]
2/13/11, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Färdiga resultatet.

[TrevorS]
2/13/11, 4:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Delad. De reste sig lite mysco, alla blev "toppiga" på något vis.

Nu använde jag bara, vatten, hemmagjort quinoamjöl, hemmagjort linfrömjöl, vaniljsocker, socker och bakpulver.

Annons:
[TrevorS]
2/13/11, 4:58 PM
#7

De smakar såklart inte som bakade med vanligt mjöl men de var helt okey och goda på sitt sätt. Skrattande

DesK
2/13/11, 6:21 PM
#8

Det är alltid roligt och spännande med dina olika nytänkande recept, TrevorS Skrattande Hum jag tycker dessa muffins ser ut nästan som köpta muffins som ofta är så där toppiga.

Tapiokor kanske är samma sak som tapioka?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[TrevorS]
2/13/11, 10:21 PM
#9

#8. Kom på felet när jag testade igen, hade ju inget matfett i. Blev lite rundare då. Det kanske det är, men vad är det? Durra har jag sett i pulverform och det är något form av gräs (dock för mig det var från havet men i länken står det bara gräs). Men tapiokor eller tapioka har jag ingen aning om vad det ens är, men det ska vara som stärkelse och är smaklöst, men det tycker jag potatismjöl och majsstärkelse är också och det fungerar istället, eller kan man ersätta båda med linfröslem eller linfrömjöl. Skrattande

Kan du förklara vad tapioka är? Glad

[TrevorS]
2/13/11, 10:24 PM
#10

PS. De blir mer godare när de fått stå några timmar också. Dock fastnar de lite i pappret mer än vanliga men det kan vara på grund av att man kanske behöver mer matfett i?

[TrevorS]
2/13/11, 10:26 PM
#11

Ursäkta alla mina svar här, men är inte tapioka samma sak som maniok eller även kallad kassav/kassava?

Frida
2/14/11, 2:44 PM
#12

#9 Fel att de blir toppiga? Alla mina muffins ser ut sådär och då har jag ändå smör i. Tyst

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

[TrevorS]
2/14/11, 7:54 PM
#13

#12. Tycker de annars brukar bli lite mer runda på något vis när man har mer fett i. Skrattande

Annons:
[TrevorS]
3/24/11, 10:39 AM
#14

puttar upp den här, när vi pratar lite om olika sorters mjöl.Flört

Upp till toppen
Annons: