Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3329 ggr
[TrevorS]
2011-02-08 11:37

Knack-tekniken?

Tänkte fungerar knack-tekniken på alla bröd för att veta om de är klara? (man knackar, låter det ihåligt är det klart, låter det tjockt är det fortfarande deg i mitten).

Annons:
MonisN
2011-02-09 06:54
#1

Jag tycker det fungerar. Men vill man göra det exakt bakat så använder man en termometer som man sticker in i brödet efter halva tiden. Ljusa bröd ska ha en temp på 96-97º och grova 97-98º.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
2011-02-09 09:34
#2

Jag tycker inte att det funkar, men jag är ju lomhörd, så jag brukar sticka in en lång sticka typ grillspett för att se om brödet är färdigt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mairi
2011-02-09 10:16
#3

Knacka och lyssna - oj, vilken hemkunskapsnostalgi! Skrattande

Jag tycker att det fungerar bra på ljusa luftiga bröd med hård skorpa, men annars är det svårare. Mjuka rågkakor eller skrädkakor och liknande, såna bröd med mycket mjölk och sirap som ska skäras i tårtbitar och sen klyvas en gång på höjden, känns inte knackningsvänliga.
Dessutom behöver man baka ofta, och ungefär samma sorts bröd, för att behålla känslan för det.

Jag föredrar att använda en digital stektermometer som piper när vald temperatur är uppnådd. Har inte bakat ett enda misslyckat bröd sen jag köpte den (en relativt billig modell på JULA eller Clas Ohlson).
Det händer i och för sig att jag glömmer salt, men konsistensen är alltid perfekt.

MonisN
2011-02-09 11:11
#4

Ja, termometer är det enda som gäller för mig, då blir det perfektTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-02-09 21:04
#5

Nej, knacktekniken funkar inte för alla typer av bröd. Till exempel en fullkornsrågsurdegsbröd med kross i som man måste baka i en form går inte att knacka på botten. Sen pumpernickel inte heller. Det finns säkert fler bröd, som själva tekniken inte går att använda till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-02-09 22:22
#6

Ja, det är såklart sant att för vissa bröd är det omöjligt att avgöra när det är klart med bara knackning. Det är därför det är så bra med termometerFlört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
storost
2011-02-11 21:31
#7

Termometern behövs egentligen inte, men det är ingen fel att man har en. GladFlört Vi har ingen.Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
2011-02-11 22:41
#8

Jag bakade fullkornslimpa och grovt bröd knackade och det lät ihåligt båda två även om de lät lite olika, men man hörde att de är klara.

Vilka bröd kan man inte knacka på?

(Lät halvt idiotiskt, man kan knacka på alla bröd men menade på vilka bröd fungerar detta inte på förståss.)

storost
2011-02-12 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

TrevorS, som jag skrev i inlägg #5, där funkar knacktekniken inte. Den typ fullkornsbröd måste svalna först i 24 timmar, innan man kann hantera det. Om man knackar på brödet innan 24 timmar, då smular det sönder. Så ser brödet ut, efter svalningstiden.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
2011-02-13 11:28
#10

#9 Det där brödet ser väldigt gott ut. En smakrik ost på det, mumzTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


storost
2011-02-14 16:54
#11

Oh jaaaaaa….. Mona Skrattande med ost.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: