Annons:
Etikettersurdegsgrundprocesser
Läst 3307 ggr
IceTee
5/17/17, 2:57 PM

Starta en rågsurdeg

Tänkte ge mig på att starta en rågsurdeg idag.
"Receptet" jag tänkte följa är att blanda 1 dl ljummet vatten med 1/2 dl grovt rågmjöl, låta det stå i 3 dygn ovanpå kylen och skaka om morgon och kväll. Mata dag 4 med 1 dl vatten och 1 1/2 dl rågmjöl och sedan kunna använda den morgonen efter.
Har jag missat något? Något mer jag borde ha i åtanke? Tänkte förvara den i en glasburk med locket löst påsatt (alltså inte påskruvat). Om jag förstått det rätt ska locket vara påskruvat när den står i kylen dock, när degen är färdig att användas? Och sedan ska den matas en gång i veckan. Då häller jag ut allt utom 1 dl, och tillsätter 1 dl ljummet vatten och 1 dl grovt rågmjöl (som "nymatad" ska den stå ovanpå kylen över natten)

Vet att det bästa egentligen är att väga istället för att mäta men jag har inte tillgång till köksvåg och kommer inte att ha det på länge.

Känner mig lite snurrig idag men jag hoppas att jag gjorde mig förstådd ändå

(Går det att baka till sig en större frys förresten? Vår börjar bli full av bröd och bullar här hemma …)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
tlover
7/9/17, 6:45 PM
#1

Det går enklare att få igång en surdeg om du river ett ekologiskt äpple i (med skal) eller ha i lite honung (helst rå honung). Då ympar du i nyttiga bakterier.

Annars minns jag inte så mycket från när jag startade upp min surdeg för 100 år sen (min surdeg är nästan 7 år gammal).

Surdegen jäser även i kylskåp dock så kanske inte så hårt åtskruvat (jag använder en 1 liter syltburk i plast så jag kan sätta åt locket hårt utan att det sprängs)

l'm back

DesK
7/9/17, 10:00 PM
#2

För mig funkar det bäst att mata på min surdeg med fint ekologiskt rågmjöl. Min surdeg är närmare 25 år gamnal. Jag matar den dagligen till jag ser att den bubblar, ibland bubblar den dagen efter och då bakar jag med den, andra gånger tar det flera dagar innan den piggnar till. Jag förvarar min surdeg i kylen och är inte särskilt noga med att mata den, när jag inte bakar.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

tlover
7/9/17, 10:03 PM
#3

#2 Min surdeg har också överlevt flera svältperioder 😃

l'm back

ler
9/12/17, 9:44 PM
#4

Jag tror inte att det är så viktigt med hur mycket rågmjöl och vatten man har i  från början eller när man matar på. Bara att det inte bliver för tjockt. Fungerar i vart fall bra för mig. Jag har ibland haft tanken att jag skulle se hur olika resultatet kan bli med olika slags honung, jag tänker då att det ju måste finnas väldigt många olika jästsvampar gömda i honungen.

Chrisli
1/2/18, 10:56 PM
#5

Det viktiga är att surdegen har rejäla bubblor innan den används. Den måste alltså få ordentligt liv med flera matningar efter att ha legat i träda i kylskåpet i några veckor.

Stigfinnaren
1/7/18, 9:44 PM
#6

Jag har lärt mig den "hårda" vägen att mina surdegslimpor blir bättre om jag väger mjölet. Det är numer en regel. Jag tillsätter även 1 dl solrosfrön.

Annons:
nickiee
2/5/18, 9:46 PM
#7

detta låter spännande måste prövas på

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

IceTee
2/6/18, 8:45 AM
#8

Hade helt glömt bort den här planen då jag hade väldigt … ohälsosamma anledningar att just då tänka starta en surdeg. Men nu kanske jag sa ta tag i det, borde se till att köpa en köksvåg också eftersom jag förmodligen kan hantera den på ett mindre självdestruktivt sätt! Ska ta till mig alla råd jag fått, tackar så mycket för dem ❤️

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: