Annons:
Etikettbakprat
Läst 1973 ggr
tlover
8/17/16, 4:39 PM

Hur jäser du oftast brödet?

Hur jäser du oftast ditt matbröd?

l'm back

Annons:
tlover
8/17/16, 4:41 PM
#1

Här blir det oftast jäst men ibland surdeg eller ojäst bröd. Jag vill helst att surdegen ska vinna men ofta glömmer jag att sätta igång den

l'm back

DesK
8/17/16, 4:55 PM
#2

Jag bakar oftast med bara surdeg, ibland med både surdeg och lite jäst och sällan med bara jäst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Åsa S
8/17/16, 4:56 PM
#3

Brukar ha både surdeg och en ärta jäst i. Ofta får det kalljäsa i svalen över natten och sedan runt 2tim i formarna i rumstemperatur innan de gräddas.

Carmarino
8/17/16, 5:04 PM
#4

Jäst och kall eller rumstempererad degvätska. Gärna kalljäsning över natten, men det är inte alltid jag kommer ihåg att sätta degen i tid. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
8/17/16, 5:08 PM
#5

Enbart surdeg just nu och enbart dinkelmjöl och kalljäser i kylen över natten eller längre eftersom surdegen äter upp de saker i mjölet min mage inte riktigt tycker om.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
8/17/16, 5:12 PM
#6

Ett av de godaste bröden jag bakat gjordes på vetesurdeg. Degen hade jag lagt i en oljad plastbalja med tättslutande lock. Eftersom jag inte hade plats i kylen så satte jag det på balkongen, där det var strax över frostfritt, kanske upp till 4-5 grader. Hann inte baka ut degen förrän två dagar senare, men oj vad saftigt och gott det blev.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Silver83
8/30/16, 9:09 PM
#7

Oftast jäst, men ibland även bakpulver/bikarbonat eller vildjäst.

Upp till toppen
Annons: