Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 1900 ggr
moizzz
2015-12-07 21:01

Blir galen på surdegen

Jag blir tokig! Jag har problem med min surdeg, den är nog för sur. Den siktar sig och luktar väldigt mycket men dagen efter matning är den ganska bra men inte riktigt så mycket fart som jag skulle vilja. Idag när jag bakade låt jag degen jäsa i tio grader i tio timmar sen två timmar i rumstemperatur. Det blev nog överjäst. St blev platt och degigt och helt utan bubblor. men jag tror även att detta något fuffens med surdegsgrunden. Har någon erfarenhet om vad det kan vara? Tack för all hjälp och tips❤️

Annons:
DesK
2015-12-07 22:20
#1

Förlåt men vad menar du med siktar sig? Har aldrig hört det uttrycket i samband med surdeg. För mig är siktat mjöl, mjöl som man har siktat bort allt grövre material ur. När man gör surdeg kan man använda siktat mjöl, men bäst är att använda osiktat ekologiskt mjöl. Troligen matar du din grundsur, med för lite vatten och mjöl, så testa att ta bara lite av din grundsur och mata på den ordendentligt

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

moizzz
2015-12-08 06:58
#2

Alltså att vattnet lägger sig ovanpå mjölet i burken, det var ett bra tips. Det ska jag göra. Tror ni att den kanske står för kallt

DesK
2015-12-08 09:35
#3

Ah nu fattar jag 🙂 Det är vanligt att surdegen skiktar sig, bara att röra upp den igen. När jag gör iordning min surdeg, för att baka med den, har jag den alltid i rumstemperatur. Om det är svalt inomhus, ställer jag den i ugnen med lampan påslagen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

moizzz
2015-12-08 15:10
#4

Okej, jag matar min surdeg genom att hälla ut eller baka med allt utom en liten Klick. Den sparar jag och matar med en dl vatten och lite mindre än en dl ekologiskt rågmjöl och låter bubbla upp. Sen sätter jag den i kylen, är det något somjag gör fel?

DesK
2015-12-08 19:50
#5

Hmm, nu fattar jag kanske fel igen, det verkar som att du matar din surdeg innan du ställer tillbaka den i kylen, så gör inte jag, men så här gör jag: 

1. Tar fram min grundsurdeg ur kylen

2. Häller upp ca hälften av den i en bunke

3. Matar den med ljummet vatten och mjöl

4. Låter stå ca ett dygn

5. Använder nästan allt till att sätta en deg, den sista slatten åker tillbaka i glasburken med grundsuren, som sedan ställs in i kylen.

6. Nästa gång jag ska baka, tar jag fram grundsurdegen ur kylen, häller upp ca hälften av den i en bunke och matar på den med ljummet vatten och mjöl.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

moizzz
2015-12-13 16:49
#6

Okej, jag matar min surdeg direkt i burken. När jag tog fram min surdeg idag var den lite grynig på ytan och luktade illa. Jag bara rörde och matade eftersom det har funkat förut när den såg ut så men nu har den inte kommit igång ordentligt.

Annons:
Anterrabae
2016-01-18 17:43
#7

Skulle just säga att det låter som surdegen är för kall, och det verkade ju stämma eftersom den piggnat på sig när den får stå mer i rumstemp. Jag har nästan aldrig min sur i kylen? Eftersom jag barkar relativt ofta på den. Ställer bara undan den kallt när jag gör bakpaus, för surdegsbröd.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: