Vetebröd, kakor och söta bakverk

Hur länge håller sig saffran?

2014-12-25 20:14 #0 av: Tant Grön

Köpte saffran från Tradera till förra julen. använde det i år och det smakade lika bra som förra året. Någon som vet hur länge det kan hålla?  Kan man frysa det?

Anmäl
2014-12-25 20:17 #1 av: Kokburra

Ca 24 år kan det nog hålla. Och, ja jag tror att det går bra att frysa saffran. Jag gjorde det en gång när jag hade än väldigt massa, men den förlorade tyvärr en del av sin goda smak då dock.

Anmäl
2014-12-25 20:18 #2 av: VildaVittra

Flera år, det som påverkar exakt hur länge är saffranets kvalitet och förpackningens täthet. För vissa skördar är inte lika "smakstarka" som andra. 

Jag skulle inte frysa då det är en torkad produkt utan några större mängder fett i sig. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-12-25 20:20 #3 av: Kokburra

Oj, såg nu hur fel jag skrev på #1 jag menade såklart 4-5 år! Det blev väldigt fel. Sedan tror jag inte att saffran kan bli "dålig" på det sättet utan den förlorar nog bara smak när den blir gammal"0.

Anmäl
2014-12-25 20:47 #4 av: Tant Grön

Så bra!  Då slipper jag äta paella varje vecka.  Skrattar Skall inte frysa det då. Om fyra år är det nog uppätet. Tror det var från Marocko, och mycket godare än det man köper i affären.

Anmäl
2015-01-02 20:05 #5 av: Snovit79

Saffran håller länge, som andra kryddor. Det är ju torkat och håller länge efter "bäst-före". 

Frysa torkad livsmedel behövs inte. Torkad betyder att man tagit bort vätskan ur livsmedlet. Och det är "konserverings"-medlet. 

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2015-01-06 11:21 #6 av: Gasoline

Jag brukar sällan kolla på bäst före datumet på mina kryddor, i huvudtaget. Det värsta som kan hända är att de smakar mindre, intalar jag mig iallafall.

Anmäl