Annons:
Etiketterrådtips
Läst 5176 ggr
Gasoline
2014-10-23 18:09

Mäta temperaturen i bröd?

Såg på fb att någon hade en termometer i sin limpa och frågade om detta. Fick till svar att när innertemperaturen nått 96 grader är brödet perfekt. Någon som provat? :-)

Annons:
[greenseng]1
2014-10-23 18:24
#1

  96℃ så är brödet genomgräddat säger de som vet.

Jag brukar för säkerhets skull vänta tills den slår om till 97℃. Och kanske stoppa in termometern lite nedanför eller ovanför för att testa. Blött bröd är tråkigt.

Åsa S
2014-10-23 20:54
#2

Jo jag avänder alltid termometer de är lätt och smidigt och man vet att brödet är genomgräddat

Intehärutandär
2014-10-24 19:37
#3

Aldrig använt temp, inte ens i bageri. Vi knackar på undersidan av allt bröd. Alltid funkat. 🙂

[greenseng]1
2014-10-28 19:22
#5

  Knacka på brödets undersida minns jag sedan barn. Det är nog det bästa om…
… om man minns ljuden. Och så skall det naturligtvis kännas rätt och dofta rätt. 🤔

… och förr eller senare så är man där ute långt, långt borta någonstans där det bara är natur och man har hittat den första grottan med rinnande smält lava och skall testa ett brödbak av nykrossade vetekorn och precis fått surdegen att vakna till.

Och så kommer man på att man glömt det viktigaste av allt. Brödtermometern!!

Då minsann är det bra att kunna vissa knep. 😎

jagga-ewe
2014-10-29 18:00
#6

Jag tempar alltid, vågar inte lita på osäkra metoder som uppfattning av ljud.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[greenseng]1
2014-10-29 18:07
#7

  Dags för lite forskning, kanske? Hur "låter" brödet vid olika temperaturer?

jagga-ewe
2014-10-29 20:46
#8

Hur det låter är ändå beroende på en objektiv uppfattning. Bröd med olika typer av mjöl låter olika. Jag är inte tonsäker nog att kunna säga säkert om det bröd jag knackar på idag låter lika som det jag bakade förra veckan. Men termometern är pålitlig, säger den 96 grader är det samma 96 grader som förra veckan.

Kan tillägga att jag även tempar degspadet, eftersom jag tycker "fingervarmt" är för luddigt. Har försökt lära mig hur det ska kännas, men det kan diffa mer än fem grader på vad jag tycker känns lika. Det är för dålig noggrannhet för mig.

Kort sagt, mina sinnen är inte tillräckligt väl kalibrerade för att duga åt mig.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Carmarino
2018-07-13 09:53
#9

Läste detta i en frågespalt om mat:

Mjölsorten brukar vara avgörande för vilken innertemperatur brödet ska ha när det är färdigbakat. Stick in digitaltermometern så att kännaren placeras i brödets centrum för att den ska ange rätt innertemperatur.

92° bröd av vete

94° rågsiktsbröd

96° grovt bröd

Själv brukar jag låta mitt surdegsbröd gå tills det är 97-98°, och ljust bröd brukar jag låta gå tills det är 96°. Tycker det blir bättre då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stigfinnaren
2018-07-14 20:34
#10

Intressant, mina surdegsbröd (surdeg med grovt rågmjöl) har jag tidigare tagit ut vid 92 grader eftersom jag använder mest vetemjöl vid bakningen. Men efter några bak som blivit underbakta har jag nu justerat till 96 grader.  Nu blir det bra.

Carmarino
2018-07-15 16:17
#11

Ja, 92 grader är nog i lägsta laget för grovt bröd. Tycker inte om när bröd är degiga i mitten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: