Annons:
Etikettglutenfria-recept
Läst 6934 ggr
Sehvrin
2014-07-22 22:23

Ersätta bovetemjöl i glutenfritt bröd?

Jag har börjat baka glutenfritt då jag fått diagnosen celiaki (glutenintolerans). Mitt första bröd var bovetefrallor och det verkar som om jag är allergisk mot bovete, då halsen svullnade upp efter att jag åt en fralla (dock väldigt milda symptom, tack och lov). Mitt stora problem nu är att väldigt många glutenfria recept innehåller bovetemjöl. Vilket glutenfritt mjöl är bäst att ersätta bovetemjölet med? Vilket glutenfritt mjöl har ungefär samma bakegenskaper?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Ella62
2014-07-24 18:22
#1

Tycker det är väldigt svårt att på fri hand baka riktigt bra matbröd på glutenfritt. Antingen är det bara en gegga eller så blir det för torrt.

Har du bakmaskin? Rekommenderar annars att du skaffar dig en om du kan, där blir det glutenfria brödet peeeerfekt och så gott. Man slänger i alla ingredienser och slår på den.  Inget kladd och alltid perfekt resultat. 

Använder Semper Fin Mix till allt bröd och den fungerar riktigt bra! Glöm inte att ha i Pofiber och olja i brödet, ett måste för att inte få det torrt. Sen kan du slänga i vad du gillar därutöver, som russin, linfrön, brödkrydda, finhackad torkad papaya etc.

Sehvrin
2014-07-24 19:30
#2

Tack för tipsen :) Jag har ingen bakmaskin då jag tycker det tar bort det roliga med att baka, så jag och min hushållsassistent kommer fortsätta baka tillsammans :)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: