Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2674 ggr
-Aida-
2014-07-21 13:20

Jäsning

Jag behöver lite råd angående de här med jäsning av bröd, jag är nybörjare på att baka och har hittils bara bakat kakor av kokos för att börja lätt och sen russinbröd som är min stora favorit, jag läste lite på google hur man jäser bröd, först skulle man jäsa i en bunke och en på en plåt och man skulle vika den eller nåt sånt, jag följde recept av min mamma och då skrev hon att jag skulle lägga degen på plåten direkt och jäsa så de var på de viset jag gjorde, hur gör ni? finns det ett rätt och fel?

Annons:
Endezeichen
2014-07-21 21:38
#1

Brukar låta den jäsa i bunke under bakduk först, och sedan på plåten under bakduk.

Intehärutandär
2014-07-21 22:39
#2

Jag gör som i bageriet, jäser på bordet första gången. Andra gången på plåt utbakat. Är det bara en jäsning, så direkt på plåt utbakat.

Intehärutandär
2014-07-21 22:41
#3

Finns inget rätt eller fel, på bagarvis slipper man en deg som ev kryper ur bunke.

-Aida-
2014-07-22 14:18
#4

Om man ska jäsa två gånger, hur lång tid ska de vara på varje jäsning då?

Intehärutandär
2014-07-22 15:28
#5

#4 Det beror lite på vilken mjölsort man använder, jäst - bakpulver - surdeg, kalljäst, varmjäst osv.

Men en helt vanlig tekake-deg eller annan "vit deg" brukar i regel jäsas 40 minuter i två omgångar. För att kolla att det är klart petar man bara lite med fingret i degen (inte trycker in hela fingret). Kommer degen upp till ytan direkt, så är den klar. Annars jäs längre. Tiden (t ex 40 min) är ett ungefärligt mått och allt beror på temp i kök, mjölet, vätskan.

-Aida-
2014-07-22 21:46
#6