Annons:
Etiketterrådtips
Läst 2674 ggr
-Aida-
2014-07-21 13:20

Jäsning

Jag behöver lite råd angående de här med jäsning av bröd, jag är nybörjare på att baka och har hittils bara bakat kakor av kokos för att börja lätt och sen russinbröd som är min stora favorit, jag läste lite på google hur man jäser bröd, först skulle man jäsa i en bunke och en på en plåt och man skulle vika den eller nåt sånt, jag följde recept av min mamma och då skrev hon att jag skulle lägga degen på plåten direkt och jäsa så de var på de viset jag gjorde, hur gör ni? finns det ett rätt och fel?

Annons:
Endezeichen
2014-07-21 21:38
#1

Brukar låta den jäsa i bunke under bakduk först, och sedan på plåten under bakduk.

Intehärutandär
2014-07-21 22:39
#2

Jag gör som i bageriet, jäser på bordet första gången. Andra gången på plåt utbakat. Är det bara en jäsning, så direkt på plåt utbakat.

Intehärutandär
2014-07-21 22:41
#3

Finns inget rätt eller fel, på bagarvis slipper man en deg som ev kryper ur bunke.

-Aida-
2014-07-22 14:18
#4

Om man ska jäsa två gånger, hur lång tid ska de vara på varje jäsning då?

Intehärutandär
2014-07-22 15:28
#5

#4 Det beror lite på vilken mjölsort man använder, jäst - bakpulver - surdeg, kalljäst, varmjäst osv.

Men en helt vanlig tekake-deg eller annan "vit deg" brukar i regel jäsas 40 minuter i två omgångar. För att kolla att det är klart petar man bara lite med fingret i degen (inte trycker in hela fingret). Kommer degen upp till ytan direkt, så är den klar. Annars jäs längre. Tiden (t ex 40 min) är ett ungefärligt mått och allt beror på temp i kök, mjölet, vätskan.

-Aida-
2014-07-22 21:46
#6

#5 Den degen jag gjorde skulle jäsa i 40 minuter, de va jäst i den som man hittar i kyldisken i form av kuber, jag la den på plåten som de stod i instruktionerna och väntade 40 minuter, den blev lite större, jag petade med fingret så de blev en liten grop, degen kom inte upp till ytan så jag lät den ligga kvar, efter två timmar hade gått va den fortfarande inte klar, degen kom inte upp till ytan i den lilla gropen och den blev inte större, så jag orkade inte vänta och körde på med den in i ugnen, det var vetemjöl i den om de har någon betydelse.

Annons:
Intehärutandär
2014-07-22 22:19
#7

Hur blev brödet, då det var färdiggräddat? Det kan vara lite trixigt att jäsa med all luftfuktighet denna tid.

-Aida-
2014-07-23 10:24
#8

#7 Jag tycker brödet blev helt misslyckat, de smakade inte alls som de skulle göra, de såg ut som en torr degklump, skär man itu den så ser de ut som vanligt men när man äter de blir de tort, så de smakar väl som typ tort vatten ungefär.

Intehärutandär
2014-07-23 11:16
#9

Det lät inget vidare. Hade Du salt eller brödkryddor i ? Torrt blir det i regel då man tagit för mycket mjöl. För en vit deg, så ska degen släppa kanterna då man knådar, men ännu vara kletigt. Du kan göra ströbröd av brödet om det är alldeles oätligt.

-Aida-
2014-07-23 14:00
#10

#9 Jag hade både salt och sirap i den, jag fick använda rätt så mycket mjöl för degen blev aldrig en smidig deg man kunde knåda, den blev en kletig klump som fastnade överallt, så jag hällde på mera mjöl tills den blev användbar att knåda men ändå va den lite kletig.

Intehärutandär
2014-07-23 14:29
#11

Vilken temp har degvätskan? Max 37 grader (precis så Du inte bränner dig om Du känner med handleden) för färskjäst (som är den Du tog). För varmt, så dödar man jästen och jäsningsprocessen startar aldrig. Torrjäst tål ett par grader till. 

Hur som helst, så kan det alltid bli bättre. 🙂 Även en van bagare som mig misslyckas då och då för jag är tankspridd, mäter fel eller det är fel temp i rummet.

-Aida-
2014-07-23 14:54
#12

#11 Tack för hjälpen, de va mitt första bröd jag bakat så jag får se på de lite positivt att jag klarade de i alla fall även om inte resultatet blev som jag hade tänkt, men jag ska fortsätta försöka i alla fall för baka är ju skoj, ska köpa en form så jag kan göra limpa som nästa bröd jag ska baka.😃

Intehärutandär
2014-07-23 14:57
#13

#12 Det är rätta takter - på't igen!

Annons:
Aniara14
2014-07-25 16:10
#14

Bra att du inte ger upp, Aida, för du har allt att vinna hela livet igenom ifall du kan lära dig att baka ditt eget matbröd.🙂Du sparar massor av pengar jämfört med köpebröd, och om du använder ett bra recept (=osötat fullkornsbröd) så får du ett mycket nyttigare och godare bröd dessutom.

Det säkraste är att använda en bra och pålitlig termometer när man värmer degvätskan, så man vet att det inte blir för varmt. Det är ju trots allt bara några få grader som skiljer mellan "rätt" och "fel" temperatur.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: