Glutenfria recept

Franskbröd (LCHF)

2014-07-06 15:22 #0 av: Snovit79

24 skivor 

4 dl mandelmjöl
4 dl pofiber
4 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
6 ägg
125 gram smör
5 dl fet yoghurt

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna. Vispa äggen pösiga (det tar en stund). Smält smöret. Vispa ner smör och yoghurt i äggen och rör till sist ner de blandade torra ingredienserna. Låt degen svälla i 10 minuter.
Smörj en form och klä med bakpapper, klicka ut degen. Pensla med mjölk och strö vallmofrön över. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. (innertemp 90 grader). Känn efter med sticka att den är klar. Låt gärna brödet stå kvar på eftervärme en kvart.

Går att göra som formlimpa med.

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl
2014-07-08 21:24 #1 av: DesK

Detta är säkert ett bra recept, som ger bra bröd. Med fet yoghurt antar jag att du menar sådan turkisk eller grekisk yoghurt som håller ca 10%

Désirée

Anmäl
2014-07-12 19:13 #2 av: Snovit79

Precis, fast vanlig gräddfil eller fil går bra med. Bara inga "blaskiga" lättprodukter. 

Hjärta Jasmine, min älskade efterlängtade dotter - den vackraste ängel i himlen. Hjärta

Sajtvärd på Matbröd 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.