Annons:
Etiketterrådtips
Läst 3429 ggr
JontaK
5/22/14, 12:07 AM

Tips sökes; baka med kornmjöl?

Coop sålde Saltå Kvarns produkter för halva priset från och med i måndags. Självklart var jag sent ute. Irriterad över att nästan allt var slut köpte jag en av de få produkter som fann kvar, kornmjöl, i ren desperation.

Tar mer än gärna emot recept och tips om hur jag kan använda detta i framtida brödbak!

Annons:
VildaVittra
5/22/14, 12:26 AM
#1

Nybakat tunnbröd är inte fy skam.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JontaK
5/22/14, 12:28 AM
#2

#1 Få nybakade bröd är det!

Har aldrig använt kornmjöl, aldrig ens haft det hemma. Går det använda kornmjölet som huvudingrediens i tunnbrödet?

VildaVittra
5/22/14, 12:32 AM
#3

#2 Kornmjöl används traditionellt till just tunnbröd då jäsförmågan är ganska usel, men man brukar blanda ut det till viss del med annat mjöl.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JontaK
5/22/14, 12:35 AM
#4

#3 Jag som funderat på tunnbrödsbak ett tag, kanske var meningen att jag skulle släpa hem den där ensamma påsen kornmjöl ändå.

Annars går det alltid använda för att dryga ut vid vanligt brödbak.

VildaVittra
5/22/14, 12:37 AM
#5

Hmm, man kanske skulle damma av den vedeldade bakugnen man har och bjuda hit sotaren så jag också kan baka tunnbröd? Nu vart jag ju sugen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evahelene
5/22/14, 12:38 AM
#6

Klådda, ca 14 st

Gräddas i stekpanna eller på häll
½ l mjölk
1 pkt jäst
50 – 75 g margarin
1 tsk salt
(krossad anis och fänkål)
2,5 dl kornmjöl eller rågsikt
ca 1 l vetemjöl
Smält margarin och rör i jästen. Tillsätt salt och kryddor. Värm mjölken (fingerljum) och blanda i. Tillsätt korn- och vetemjöl tills du får en jämn fast deg som går att arbeta med på bordet. Låt jäsa övertäckt på varm, dragfri plats i ca 15 minuter. Knåda degen smidig på bakbordet och dela degen i små bitar som du trycker ut med handflatan och kavlar till en rund tunn platta. Låt jäsa i ca 5 minuter. Om du inte använt kruskavel, naggar du kakan före gräddning. Gräddas på bägge sidor i het panna tills de fått fin färg.

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Annons:
JontaK
5/22/14, 12:41 AM
#7

Det låter som en alldeles utmärkt idé! Köpslå med hjälp av det kommande tunnbrödet så gör sotaren säkert ugnen fin riktigt billigt.

Ämnet ugn har fått mig att tveka lite inför tunnbrödsbaket, är så van vid "lyxtunnbröd" från vedeldat att jag kommer tycka att det hembakta blir tråkigt för att det stått inne i vår varmluftsugn. 

#6 Intressant recept! Hur blir konsistensen?

VildaVittra
5/22/14, 12:45 AM
#8

#7 Borde det inte gå på en baksten i grillen om man har en grill med lock?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Evahelene
5/22/14, 12:49 AM
#9

Kornmjölskaka, se recept i avdelningen "Vetebröd, kakor och söta bakverk"…försökte länka men har visst glömt hur man gör  😕

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

JontaK
5/22/14, 12:51 AM
#10

#8 Har en stor öppen spis från slutet av 1800-talet i matrummet. Har många gånger funderat på om det inte skulle gå att använda den till bakning.

#9 Jag hittar säkert dit! Tack för tipsen!

VildaVittra
5/22/14, 12:56 AM
#11

#10 Hitta en stor gjutjärnsgryta med lock som går in i spisen så går det att baka limpor till och med i sådana. Man gräver bara ner grytan i kolet och lägger lite kol ovanpå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JontaK
5/22/14, 12:59 AM
#12

#11 Suveränt tips!

Har faktiskt ett par sådana liggande som ändå ska slängas. Har dessutom ett par gamla gjutjärnsvåffeljärn, dessa borde också gå att använda i det vedeldade bakandet.

VildaVittra
5/22/14, 1:20 AM
#13

#12 Slängas? 😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JontaK
5/22/14, 1:35 AM
#14

Mycket gammalt "skräp" som slängs här hemma. Jag och den "bättre" hälften har en skön terrorbalans där hon slänger mitt och jag hennes. 😃

Har för mig att det är en gammal gjutjärnsgryta i bra skick på cirka 4-6 liter, med korta ben. Den borde väl fungera om man har tillräcklig glöd i spisen?

Intehärutandär
5/22/14, 5:20 PM
#15

Tunnbrrd är ett utmärkt förslag. Du kan steka dem i stekpanna.

Upp till toppen
Annons: