Annons:
Etikettsurdegsbröd
Läst 1821 ggr
Madelone
2014-03-15 10:12

Något råd till en oerfaren surdegsbröd bakare?

Hej alla. Jag älskar surdegsbröd och har velat kunna baka det i flera år nu.. har get mej på att baka det några gånger men aldrig lyckats med det. Vet inte vad jag har gjort för fel eller om jag bara har haft otur att testa fel recept. Men nu har jag varet på bibloteket och lånat böker om surdegbröd bakande. Men undrar om det finns saker man ska tänka på när man bakar surdeg eller hur ni gör för att lyckas? Några tips?

Annons:
[kerstinthemilklover]
2014-03-15 10:28
#1

Det första du skall tänka på är att surdeg inte alls behöver vara svårt det krångliga ligger i väntetiden.
Att börja med en rågsurdeg är absolut enklast. Man behöver bara rågmjöl och vatten och en burk och minne nog att inte glömma bort den.
Om du ställer ett larm på mobilen som påminner dig om att mata surdegen så bör det inte vara några problem.

En köksvåg är också bra att ha så att du inte tar för mycket eller för lite av din surdeg när du bakar. Men man behöver inte vara supernoga.

Madelone
2014-03-16 08:44
#2

Okej. Tack. :)

Om man bakar lite med ens surdeg ena dagen och matar den samma dag kan man baka på den dagen efter redan igen då?

[kerstinthemilklover]
2014-03-16 09:34
#3

Första gången du gör din surdeg så tar det ca 4 dygn innan den är klar. Men om den redan är klar så kan du använda den och mata den kontinuerligt. Så om du matar den och använder den samma dag eller dagen efter kan gå utmärkt.
När du använt den ett tag är det enkelt att avgöra surdegens kvalité. Var inte rädd för att pröva, du kan bara bli en erfarenhet rikare oavsett resultat.

Upp till toppen
Annons: