Annons:
Etikettjästbröd
Läst 1274 ggr
[Ladymoon]
2/19/14, 11:40 PM

Recept önskas

Hej, jag är nygammal på iFokus och här på sajten, och är ute efter ett recept på fullkornsbröd (inte socker) som är mättande och gott.

Finns det kanske någon receptbank här?

Samtidigt är jag ute efter recept på surdegsbröd.

Annons:
Intehärutandär
2/22/14, 11:10 AM
#1

Här finns ett recept;

0,5 dl sesamfrön
1 dl rostade solroskärnor
1/2 dl kruskakli
2 msk linfrön
1 tsk kardemumma
1 msk kanel
70 gram hackade valnötter
1 dl riven lagrad ost (
4 ägg
2 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Rosta solroskärnorna i het panna. Mal sesamfrön och solroskärnor i en mixer eller blender. Vispa äggen riktigt pösiga och blanda under tiden övriga ingredienser. Blanda sedan ner fröer och osten i äggen och låt stå en stund. Häll i liten bakpappersklädd form och toppa med solroskärnor. Grädda i ca 20 minuter.

Recept från Åse.

Till vänster här finner Du kategorier för t ex surdeg.

Anterrabae
2/26/14, 12:13 PM
#2

Kolla till vänster så finns massor av recept. Surdegsbröd har en egen kategori tror jag 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

thessanh
3/9/14, 11:40 AM
#3

#1 Om man tar bort kruskaklin i det där receptet måste det ersättas av något annat då (som typ mera fiberhusk)? eller kan man bara ta bort det utan att ersätta det? Har kruskakli någon viktig bakegenskap?

Intehärutandär
3/9/14, 11:50 AM
#4

#3 Kruskakli ökar brödets proteininnehåll och gör brödet saftigare. Husk används ju mer för att hålla ihop bröd och annat, har jag upplevt det då jag använder det hemma till tillverkning av glutenfri pasta t ex. 

Tar man bort något, så måste det ersättas. Jag skulle ökat linfrö och lite husk ev. 

Här fann jag ett annat recept. Om man kikar inom LCHF numer så finner man massor av bröd som är baserade på fröer, nötter och kli.

thessanh
3/9/14, 11:52 AM
#5

aha tack!

Anterrabae
3/9/14, 12:58 PM
#6

#4) Husk använda främst som fuktvinsare i glutenfritt. Stärkelsen håller ihop, men för att det inte ska bli kompakt och torrt. 😊

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[Ladymoon]
4/8/14, 8:34 PM
#7

Tusen tack 🙂

Nu ska här bakas!

Upp till toppen
Annons: