Surdegsbröd

Kalljäsa baguetter?

2013-09-24 14:57 #0 av: [Aquelegia]

Kan man kalljäsa surdegsbaguetter?

Såg dessutom häromdagen ett bröd som kalljästs i 2 dagar. Är detta onödigt eller genialiskt?

Anmäl
2013-09-24 15:33 #1 av: DesK

Visst kan man kalljäsa srdegsbaguetter. I princip kan alla sorters degar med bagerijäst och /eller surdeg kalljäsas. Har aldrig testat att jäsa så länge i kyl, men det funkar nog också, testa! Glad

Désirée

Anmäl
2013-09-24 19:59 #2 av: [Aquelegia]

#1 Toppen! Hoppas på extra saftiga baguetter med en riktigt djupt och härlig skorpa! Något jag inte tycker man får till med vanlig baguettedeg. Måste vara surdegen som gör det! Upplever i allmänhet att surdegsbröd får en mycket bättre skorpa, godare dessutomCool

Anmäl
2013-09-25 08:35 #3 av: ElisabethSvensson

På det här viset bakar vi baguetter med kalljäsning, fast utan surdeg då. Blir väldigt goda Ler

Anmäl
2013-09-26 01:00 #4 av: [Aquelegia]

#3 Vi? Nu blir jag nyfiken, har du bageri månne tro. Jag vill lära mig av creme de la creme och tar gärna emot tips för att baka RIKTIGA baguetter! Kär Bilden ser ju alldeles för ljulivg ut, riktig skorpa och härlig jäsning!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.