Annons:
Etiketterrådtips
Läst 1761 ggr
E-l-vira
8/8/13, 12:37 PM

Baka utan recept

Hej!

Jag brukar göra mitt eget bröd och tycker att det är roligast att köra utan recept så att jag kan blanda i lite olika beroende på vad jag har hemma.

Men jag tycker alltid att det är lika svårt att veta hur jag ska börja.

Finns det någon grundregel till hur mycket degvätska som är lagom till 50 g jäst? Därefter brukar jag bara blanda i olika mjöler, fröer o.s.v. till en bra konsistens. Är alltid noga med att om jag t.ex. har i mycket grovt mjöl tar jag i specialvetemjöl, jag arbetar degen väldigt länge o.s.v. Det brukar bli bra som tur är 😉

Jag tycker också att det är svårt att veta hur länge det ska jäsa? Och vad är det för skillnad på om man låter det jäsa en eller två gånger? Jag brukar köra på "väljäst". 😛

Och sedan, har ni tips på vilken ugnsvärme som passar olika typer av bröd (långpannebröd, frallor, limpor o.s.v.)?

Läste att det är bra att börja med väldigt varmt för att sedan sänka så att brödet får en bra skorpa och behåller fukten men det känns inte som att det passar om man gör t.ex. frallor?

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Annons:
E-l-vira
8/8/13, 12:37 PM
#1

Det var uppenbarligen inte bara början jag har problem med, det låter ju som att jag aldrig ha bakat bröd innan ^^

Medarbetare på klickerträning.ifokus

Stephanie
8/8/13, 12:43 PM
#2

Jag tycker att det är enklast att ha ett färdigt recept i grunden, som man sedan förändrar vart efter. 🙂 Då är det enklare att experimentera med värme, tid etc också.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

jagga-ewe
8/14/13, 4:08 PM
#3

Jag brukar höfta till det mesta, men min tumregel är 0.5l vätska (ungefär) och ett halvt paket jäst om det ska kalljäsa över natt och ett paket om det ska varmjäsa snabbt. Varmjäsningen brukar få 30-60 min på sig innan utbak, kalljäsningen får 6-10h. Efter utbak får bröden för det mesta ca 30 min, men det är ingen garanti. Har hänt att det fått nöja sig med 15 min, eller inget alls o ställs in i kall ugn.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: